• جمعه / ۱۰ آبان ۱۳۹۲ / ۱۲:۵۶
  • دسته‌بندی: فوتبال، فوتسال
  • کد خبر: 92081005961
  • خبرنگار : 71438

علت فساد در فوتبال، پیامدها و راهکارهای پاکسازی

معینی: قانون فعلی برای فوتبال حرفه‌ای مناسب نیست/ لطمه اصلی به فرهنگ وارد می‌شود

معینی: قانون فعلی برای فوتبال حرفه‌ای مناسب نیست/ لطمه اصلی به فرهنگ وارد می‌شود

کارشناس و پیشکسوت فوتبال معتقد است قوانینی که وضع شده برای فوتبال حرفه‌ای ایران مناسب نیست و بخشش متخلفان هم تنها باعث رواج ناپاکی می‌شود.

کارشناس و پیشکسوت فوتبال معتقد است قوانینی که وضع شده برای فوتبال حرفه‌ای ایران مناسب نیست و بخشش متخلفان هم تنها باعث رواج ناپاکی می‌شود.

فریدون معینی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در پاسخ به پرسش اول ایسنا درباره‌ی علت ناپاکی و فساد در فوتبال توضیح داد: زمانی که فوتبال ما حرفه‌ای شد، قوانینی که از فوتبال حمایت می‌کردند به خوبی وضع نشد. یکی از این موارد ایجنت‌ها بودند. آنها بدون پروانه و مجوز شروع به کار کردند و همین اتفاق به ناپاکی در فوتبال دامن زد. عدم اطلاع مدیران و همه کسانی که با ایجنت‌ها قرارداد می‌بندند نیز به پیشرفت قارچ‌گونه آنها کمک کرد. در کنار این موضوع، سایر مسائل هم دست به دست هم داد و فوتبال ما به جایی رسید که الان در مرحله‌ی سختی قرار گرفتیم.

وی افزود: مدتی است که ناپاکی و فساد در صدر اخبار قرار گرفته و به خوبی به آن پرداخته شده است اما آیا نتیجه‌ای عایدمان شد؟ اگر قرار باشد فقط عده‌ای بیایند و این مشکلات را مطرح کنند اما هیچ نهادی به آن رسیدگی نکند، متخلفان با خیالی آسوده‌تر به کارشان ادامه خواهند داد. البته طرح این‌گونه مسائل هم باید به صورت قانونی باشد. در غیر این صورت نمی‌توان به درستی به تخلفات رسیدگی کرد.

کارشناس فوتبال هم‌چنین با اشاره به این‌که نتیجه‌گرایی بیش از حد نیز تاثیر بسزایی در افزایش فساد داشته است، افزود: نتیجه‌گرایی از راه سالمش کاری بسیار عالی بوده و باید عواملش را ستایش کرد. اگر تمام موفقیت‌ها از این را به دست بیاید، تمام عوامل باشگاه‌ها و تیم‌ها به موارد مثبت می‌پردازند و از آن یاد می‌کنند. اما الان فوتبال ما به راهی رفته که موارد منفی پررنگ‌تر است. از طرفی هم وقتی به مسائل قانونی پرداخته نشده و هیچ پی‌گیری وجود ندارد، متخلفان آزادند و به مسائل منفی دامن می‌زنند. فکر می‌کنم هر ارگانی که در این زمینه مسوول است باید پاسخگو باشد. این‌که بخواهیم باری به هر جهت باشیم، ناپاکی‌ها گسترش پیدا می‌کند.

معینی هم‌چنین در پاسخ به پرسش دوم ایسنا درباره‌ی پیامدهای ناپاکی در فوتبال تصریح کرد: ما بیشترین لطمه را از نظر فرهنگی می‌خوریم و پدیده‌ای به نام فساد، همه ارکان فوتبال را به نابودی می‌کشد. این پدیده حتی به کوچک‌ترین عضو فوتبال هم نفوذ پیدا کرده و می‌بینم که بازیکن نوجوان و والدینش هم راه چاره‌ای جز واصل شدن به بیراهه نمی‌یابند. تمام این اتفاقات باعث می‌شود قداست ورزش نزد ورزشکاری که تازه وارد این راه شده از بین برود و مردم دیدگاه مثبتی نسبت به فوتبال نداشته باشند.

پیشکسوت فوتبال در پایان این گفت‌وگو نیز در پاسخ به آخرین پرسش ایسنا مبنی بر این‌که راهکارهای از بین بردن فساد چیست و نهادهای ورزشی هم چه استراتژی باید در قبال این پدیده داشته باشند، گفت: معتقدم فدراسیون به تنهایی نمی‌تواند جلوی این جریان را بگیرد. رسانه و مطبوعات در افشاگری این‌گونه اتفاقات نقش مهمی را ایفا می‌کنند. گروه‌های اجرایی هم باید به آن بپردازند و یک همت جمعی نیاز است تا ناپاکی از بین برود. باید واقعا برخورد کنند. ما همیشه در کارهایمان بخشش داشته‌ایم. این کار اصلا راه حل محسوب نمی‌شود. هرکسی خطا می‌کند باید مجازاتش را هم بدهد. در غیر این صورت با خیال راحت به کارش ادامه می‌دهد و ناپاکی رواج می‌یابد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha