مدیر عامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه کشورهای اروپایی هنوز به رای دادگاه عمومی اروپا مبنی بر لغو تحریمها علیه شرکت کشتیرانی اعتراضی نکردهاند گفت: 40 روز از زمان صدور حکم دادگاه عمومی اروپا گذشته و 30 روز دیگر فرصت برای اعتراض این رای هنوز مانده است.
محمدحسین داجمر در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا درباره آخرین وضعیت لغو تحریمهای اروپا علیه شرکت کشتیرانی توضیح داد: رای دادگاه عمومی اروپا درباره لغو تحریمها علیه شرکت کشتیرانی حکم بدوی بود که 70 روز برای اعتراض به این حکم فرصت تعیین شده بود که 40 روز از این فرصت گذشته و 30 روز باقیمانده است.
وی با اشاره به اینکه ممکن است کشورهای اروپایی در پی تکمیل پرونده برای اثبات ادعاهای خود علیه شرکت کشتیرانی باشند گفت: تاکنون اعتراضی به حکم دادگاه عمومی اروپا نشده است.
مدیر عامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در واکنش به گزارش اخیر خبرگزاری رویترز درباره تلاش برخی کشورهای اروپایی درباره احیای تحریمها علیه کشتیرانی جمهوری اسلامی نیز گفت:اروپاییها اگر مدارک و مستندات قوی داشتند که احتمالش ضعیف است به دادگاه ارائه می دادند ممکن است اخیرا به دنبال اعتراض به رای دادگاه عمومی اروپا باشند.
داجمر همچنین در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایسنا درباره عملکرد کشتیرانی جمهوری اسلامی در شش ماهه نخست توضیح داد: از ابتدای ماه جولای 2013 به دلیل این که چهار خط کشتیرانی به سمت ایران متوقف شدند عملا مسوولیت این خطوط به شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران واگذار شد.
وی افزود: در چند ماه گذشته 80 درصد از واردات و صادرات کل کشور توسط شرکت کشتیرانی انجام شده است و تلاش کردیم دراین مدت مشکلی در تجارت خارجی کشور رخ ندهد.
به گفته مدیر عامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، خطوط کشتیرانی ایران در دریای خزر هم فعال بوده و برای نخستین بار به رکورد حمل یک میلیون تن کالا دست یافته است.
داجمر با اشاره به اینکه دو بیمه P&I در کیش و قشم فعال شده است، گفت: با این دو بیمه و اعتبار یک میلیارد دلاری در نظر گرفته شده مشکل بیمه کشتیهای ایران حل شده است و آنها می توانند از گواهی این دو بیمه استفاده کنند.
وی با اشاره به اینکه در سالهای قبل حدود یک سوم از ظرفیت شرکت کشتی جمهوری اسلامی ایران به حمل و نقل بار کشورهای دیگر اختصاص یافته بود گفت: با توجه به حذف خطوط کشتیرانی به اروپا عمده ظرفیت شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی به حمل بارهای داخلی به سمت بنادر آسیایی، کشورهای حاشیه خلیج فارس و آفریقا اختصاص یافته است.
مدیر عامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به این سوال که برخی اعتقاد دارند شرکت کشتیرانی درحمل بار مورد نیاز تولیدکنندگان تاخیر دارد، گفت: به هر حال در یکی دو ماه اول آغاز تحریمها شوکی به ما وارد شد ما تلاش کردیم نرخهای حمل کشتیرانی قبل و بعد از تحریمها هیچ فرقی نداشته باشد البته دراین بین برخی واسطهها نرخهای بالایی را به صاحبان کالا تحمیل کردند.
داجمر افزود: به عنوان مثال در بندرعباس برای صدور اسناد صف ایجاد شده بود که اخیرا این صف به روز شده و شکایت از شرکت کشتیرانی نیز کاهش یافته است ضمن این که ما متعهدیم بعد از عقد قرارداد با صاحب کالا، کالای او را ظرف یک ماه حمل کنیم.
مدیر عامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه شرکت کشتیرانی هم اکنون 250 هزار کانتینر متعلق به خود دارد گفت: در برخی حوزه هابا کمبود ظرفیت مواجه هستیم که تلاش کردیم از ظرفیت بخشهای دیگر استفاده کنیم.
وی با اشاره به اینکه پیوستن ایران به مقاوله نامه دریایی مراحل نهایی خود را طی می کند گفت:البته سازمان بنادر باید دراین زمینه کارهای اجرایی لازم را انجام دهد.
داجمر در پاسخ به سوال دیگر ایسنا درباره آخرین وضعیت تحویل کشتیهای ساخت داخل به شرکت کشتیرانی گفت: تاکنون دو کشتی اقیانوس پیما ساخت داخل به کشتیرانی تحویل داده شده و قرار است تا پایان سال یک کشتی دیگر از این دست تحویل ما داده شود.
وی افزود: در حوزه کشتیهای فراساحل وضعیت رقابتی و مناسبی وجود دارد و در صورت مناسب بودن شرایط می توانیم با شرکتهای داخلی برای ساخت این نوع کشتیها قرارداد امضا کنیم.
انتهای پیام
نظرات