• شنبه / ۲۷ مهر ۱۳۹۲ / ۱۵:۱۱
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 92072716672
  • منبع : نمایندگی سمنان

وجود طولانی‌ترین مسیر کوچ عشایر جهان در استان سمنان

وجود طولانی‌ترین مسیر کوچ عشایر جهان در استان سمنان

ایسنا/سمنان مدیر کل امور عشایر استان سمنان از وجود طولانی‌ترین مسیر کوچ عشایر جهان در استان خبر داد.

مدیر کل امور عشایر استان سمنان از وجود طولانی‌ترین مسیر کوچ عشایر جهان در استان خبر داد.

حشمت الله جدیدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه سمنان، تصریح کرد: این مسیر کوچ رو عشایر، بالغ بر 1500 کیلومتر طول دارد و از مناطق عشایری استان سمنان، آغاز و تا شهرستان طالقان ادامه می‌یابد. عشایر استانهایی همچون سمنان، تهران و خراسان شمالی از این مسیر کوچ استفاده می‌کنند.

وی، ایل سنگسر را مهمترین ایل عشایری استان دانست و اظهار کرد: این مسیر کوچ به نام ایل سنگسر استان سمنان ثبت شده است.

جدیدی با بیان این‌که عشایر استان حدود یک میلیون و 200 هزار راس دام سبک و سنگین دارند، افزود: بیش از 980 هزار راس از این دام‌ها، سبک و از جمله گوسفند و بز هستند. همچنین سالانه 500 هزار راس دام زایشی و 480 هزار راس دام نر در استان وجود دارد. سالانه 300 هزار راس دام تولیدی عشایر استان وارد بازار گوشت کشور می‌شود.

وی با بیان این‌که گوشت تولیدی عشایر استان، بیش از نیاز بازارهای استان است، افزود: دام‌های تولیدی عشایر استان علاوه بر تامین نیاز استان به استان‌های گلستان، تهران، خراسان و مازندران صادر می‌شوند.

جدیدی از ترمیم سالانه 44 هزار کیلومتر راه ایل رو عشایر در استان خبر داد و افزود: این استان دارای 22 هزار مسیر ایل رو است که سالانه دو بار و در 2 فصل کوچ، ترمیم، موج برداری و تسطیح می‌شوند.

مدیر کل امور عشایر استان سمنان با اشاره به آغاز کوچ پاییزی عشایر استان، اضافه کرد: امسال تمام راه‌های ایل رو استان، ترمیم و برای کوچ پاییزی عشایر استان آماده می‌شوند.

جدیدی به دیگر خدمات ارایه شده به عشایر استان در این فصل کوچ رو اشاره کرد و گفت: یکی از اولویت‌های ما در فصل کوچ، آبرسانی در مسیرهای عشایر استان است که این مهم با همکاری اتحادیه‌های فعال در این بخش، اجرایی شده است. در همین ارتباط در مسیر کوچ عشایر، آبشخورها، استخرها و منابع آبی مختلفی، ایجاد و آب انبارها و چاه‌هایی که در مسیر کوچ عشایر قرار دارند نیز برای استحصال آب آماده شده‌اند.

مدیر کل امور عشایر استان سمنان افزود: لایروبی قنات‌ها و قرار دادن تانکرهای آب 12 هزار لیتری در مسیر کوچ قشلاق از دیگر خدماتی است که در فصل کوچ به عشایر استان ارایه می‌شود.

جدیدی از وجود بیش از 4000 خانوار عشایری در استان خبر داد و خاطرنشان کرد: جمعیت عشایر استان نزدیک به 14 هزار نفر است و عشایر شهرستان مهدیشهر با جمعیت بالغ بر 5000 نفر، بیشترین جمعیت را در جامعه عشایری استان دارا هستند. عشایر شهرستان مهدیشهر صاحب 511 هزار و 149 رأس گوسفند و بز و 1275 رأس گاو و گوساله هستند.

وی خاطرنشان کرد: عشایر استان سمنان سالانه بالغ بر 16 هزار تن محصولات لبنی و حدود 6500 تن محصولات و فرآورده‌های گوشتی قرمز تولید می‌کنند که عشایر ایل سنگسر بیشترین میزان تولید را در این بخش دارند.

مدیر کل امور عشایر استان سمنان افزود: عشایر سنگسر سالانه بالغ بر 8500 تن مواد لبنی تولید و به بازار عرضه می‌کنند. عشایر شهرستان مهدیشهر در مجموع بیش از 22 نوع فرآورده لبنی تولید می‌کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha