• جمعه / ۲۶ مهر ۱۳۹۲ / ۰۸:۴۷
  • دسته‌بندی: انرژی هسته‎‌ای
  • کد خبر: 92072615790

چین مذاکرات هسته‌یی با ایران را زمینه‌ساز فرصت‌های جدید دانست

چین مذاکرات هسته‌یی با ایران را زمینه‌ساز فرصت‌های جدید دانست

چین با ستایش از فرصت‌های به وجود آمده پس از آخرین دور مذاکرات هسته‌یی ایران و شش کشور عضو گروه 1+5 در ژنو، از همه طرف‌های مربوطه خواست تا از این فرصت برای حل و فصل مساله هسته‌یی ایران استفاده کنند.

چین با ستایش از فرصت‌های به وجود آمده پس از آخرین دور مذاکرات هسته‌یی ایران و شش کشور عضو گروه 1+5 در ژنو، از همه طرف‌های مربوطه خواست تا از این فرصت برای حل و فصل مساله هسته‌یی ایران استفاده کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، هوا چانیینگ، سخنگوی وزارت امورخارجه چین گفت که پکن همیشه بر یک راه حل مبتنی بر گفت‌وگو و مذاکره که بر مبنای منافع همه طرف‌ها باشد، تاکید کرده است. دور جدید مذاکرات درباره ایران، فرصت‌های تازه‌ای در این زمینه به وجود آورد.

به گزارش شبکه خبری پرس تی وی، هوا افزود: «ما امیدواریم که همه طرف‌ها یک نگرش عملی و انعطاف‌پذیر را برای برطرف کردن نگرانی‌های یکدیگر پیش گیرند تا در آینده نزدیک به پیشرفت‌هایی دست یابند.

این دیپلمات چینی همچنین بار دیگر بر تعهد کشورش در ایفای نقش سازنده در حل و فصل موضوع هسته‌یی ایران از طریق ابزارهای دیپلماتیک و صلح‌آمیز تاکید کرد.

ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان) روز چهارشنبه مذاکرات دو روزه درباره برنامه هسته‌یی جمهوری اسلامی ایران را در ژنو به پایان رساندند. دو طرف توافق کردند که بار دیگر در ۷ و ۸ نوامبر (۱۶ و ۱۷ آبان) در این شهر سوئیس با یکدیگر دیدار کنند.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در یک نشست خبری در پایان مذاکرات گفت: امیدورایم افق‌های تازه‌ای را باز کنیم. وضعیت جامعه بین‌المللی برای حل و فصل این موضوع راه حلی درازمدت را طلب می‌کند. ما در نیویورک و ژنو با این ذهنیت وارد مذاکرات شدیم و نمایندگان ۳+۳ اراده لازم و سیاسی را برای پیشبرد این فرایند نشان داده‌اند.

وی همچنین این مذاکرات را «فشرده» و «پر ثمر» توصیف کرد اما به جزئیات آن اشاره‌ای نکرد.

از سوی دیگر، کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن مثبت ارزیابی کردن مذاکرات، آن را «مفصل ترین» و «پرمحتوا ترین» مذاکرات برگزار شده بین دو طرف توصیف کرد و گفت که گروه 1+5 با دقت در حال بررسی پیشنهاد ایران هستند.

اشتون ضمن این‌که پیشنهاد ایران را یک «همکاری مهم» توصیف کرد، گفت که دو طرف توافق کردند که جزئیات آن را فاش نسازند.

ظریف پیشنهاد ایران تحت عنوان «پایانی بر یک بحران غیرضروری، آغازی برای افق‌های جدید» را روز سه‌شنبه در جریان نشستی غیر علنی به نمایندگان قدرت‌های جهان ارائه داد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha