• دوشنبه / ۱ مهر ۱۳۹۲ / ۱۲:۲۷
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 92070100453
  • خبرنگار : 71470

وزیر صنعت، معدن و تجارت:

تعهدات ارزی صادرکنندگان باید برداشته شود

تعهدات ارزی صادرکنندگان باید برداشته شود

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: سال گذشته مصوبه‌ بازگشت ارز به صورت دولتی تصویب شد که کاهش صادرات را در پی داشت. ارز باید بازگردانده شود اما به‌طور طبیعی و غیرکنترل شده و غیردولتی.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: سال گذشته مصوبه‌ بازگشت ارز به صورت دولتی تصویب شد که کاهش صادرات را در پی داشت. ارز باید بازگردانده شود اما به‌طور طبیعی و غیرکنترل شده و غیردولتی.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمدرضا نعمت زاده در مراسم افتتاح بیست و دومین نمایشگاه فرش دستباف ایران بیان کرد: من با استانداردسازی فرش مخالفم زیرا هنر و هنرمند را نمی توان به صورت استاندارد و در چارچوب مشخصی قرار داد اما مواد اولیه آن باید استاندارد و به روز باشد.

او با اشاره به این‌که فرش یک هنر است گفت:‌ صنعت فرش معطوف به یک جای مشخص نیست و هر شهر و روستا برای خود فرش و طرح مشخصی دارد.

وی تاکید کرد:‌ این نمایشگاه باید ابزاری برای عقد قرارداد شرکت‌های خارجی با تولیدکنندگان ایرانی باشد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: در شهرها و روستاها خانم‌های ایرانی خانه را به کارخانه تبدیل کرده‌اند.

نعمت‌زاده افزود: فرش بخشی از درآمد و صادرات ایران را تشکیل داده است اما متاسفانه در پنج ماهه امسال کاهش صادرات داشته‌ایم.

وی تاکید کرد: به دنبال لغو دریافت مالیات‌های صادراتی هستیم و درحال حاضر بیشتر کار وزارتخانه معطوف به مقررات زدایی است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود:‌ امیدواریم در برنامه‌ریزی 100 روزه این موانع برطرف شود.

نعمت‌زاده در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران نیز اظهار کرد: فرش به عنوان هنر و صنعت قدیمی و اصیل ایرانی به حساب می‌آید و باید با کمک دست‌اندرکاران موانع رفع شده و در جهت توسعه‌ی صنعت حرکت کنیم.

وی ادامه داد: نسبت به سال‌های گذشته صادرات فرش از لحاظ وزنی و ارزشی کاهش داشته است، اما در چند وقت گذشته موانعی به صورت قانون اجرا شده که باعث کاهش صادرات بوده است که از این موانع می‌توان به برگشت ارز با مصوبات دولت و ستاد تدابیر ویژه اشاره کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به این‌که ارزش‌ها در گمرک‌ها ثبت می‌شود، بیان کرد: باید موانع صادراتی هرچه سریع‌تر برداشته شود تا صادر‌کنندگان به راحتی به فعالیت‌های خود بپردازند.

نعمت‌زاده خاطرنشان کرد: سال گذشته مصوبه‌ بازگشت ارز به صورت دولتی تصویب شد که کاهش صادرات را در پی داشت. ارز باید بازگردانده شود اما به‌طور طبیعی و غیرکنترل شده و غیردولتی.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: صادر‌کننده، فروشنده یا بافنده که ارز به دست آورده به طور حتم ارز خود را به ریال تبدیل می‌کند.

نعمت‌زاده یادآور شد: گشایش اعتبار صورت می‌گیرد اما به اندازه‌ای که مورد توجه وارد‌کنندگان باشد نیست.

او یادآور شد: صادرات دچار معافیت مالیاتی می‌شود، اما در رابطه با فروش داخلی فرش مانند دیگر اقلام مالیات به آن تعلق می‌گیرد و نمی‌توان قاعده‌ی کلی را دستخوش تغییر کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در پایان گفت: در چند سال گذشته میزان صادرات فرش 500 تا 600 میلیون دلار بوده است که می‌توان این رقم را تا یک میلیارد دلار افزایش داد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha