• چهارشنبه / ۲۰ شهریور ۱۳۹۲ / ۰۹:۱۹
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 92062012468
  • منبع : وزارت امور خارجه

موضع‌گیری اتحادیه آفریقا درخصوص سوریه: "راه برون رفت از بحران سیاسی است"

اتحادیه آفریقا با انتشار بیانیه مجمع رهبران آفریقایی، مواضع خود را در قبال بحران سوریه اعلام کرده و نگرانی عمیق خود را از ادامه جنگ داخلی در سوریه ابراز داشته است.

اتحادیه آفریقا با انتشار بیانیه مجمع رهبران آفریقایی، مواضع خود را در قبال بحران سوریه اعلام کرده و نگرانی عمیق خود را از ادامه جنگ داخلی در سوریه ابراز داشته است.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در بیانیه اتحادیه آفریقا آمده است: شروع و ادامه بحران سوریه به دلیل نگرانی مردم سوریه از سیستم سیاسی و نهادی کشورشان بوده و به همین دلیل ریشه‌ها و دلایل ادامه این بحران سیاسی است و لاجرم راه برون رفت از بحران نیز سیاسی است و نه نظامی.

این بیانیه اظهار داشته که گروه‌های درگیر در سوریه باید به سرعت گفت‌وگوهای فراگیر خود را با هدف خاتمه دادن به جنگ داخلی آغاز کنند و متقابلا جامعه جهانی نیز طرفهای درگیر را تشویق به مذاکره کند.

مجمع آفریقا حمایت خود را ازدو شخصیت بزرگ آفریقایی، کوفی عنان و اخضر ابراهیمی در تسهیل حل و فصل بحران سوریه اعلام داشته است.

بیانیه حمایت کامل خود را از حل و فصل بحران از طریق مسالمت آمیز که در بیانیه نهایی کنفرانس ژنو بیان شده اعلام کرده و مخالفت خود را با هرگونه مداخله نظامی بین‌المللی اعلام کرده و آن را به مثابه ریختن سوخت بر آتش دانسته است.

بیانیه با اشاره به استفاده از سلاحهای شیمیایی در سوریه و محکومیت این اقدام بیان داشته که تمامی اعضای جامعه جهانی باید به سازمان ملل در یافتن حقیقت کمک کنند تا این سازمان بتواند نتیجه گیری دقیقی از مکان، زمان و گروه استفاده کننده از این سلاح‌ها داشته باشد.

اتحادیه آفریقا در بیانیه خود اعلام کرده که آفریقا همواره نگران انتشار اطلاعات توسط رسانه‌های متعلق به قدرتهای بزرگ با هدف به اشتباه انداختن جامعه جهانی و جذب حمایتهای بین‌المللی برای مداخله نظامی در کشورهایی همانند عراق و لیبی بوده است و راه حل صحیح مقابله با کاربرد سلاح شیمایی در منازعات، تعدیل منازعات نظامی و نه تشدید آن است.

بر همین اساس افریقا از تمامی اعضای جامعه جهانی درخواست کرده با مشارکت در هرگونه اقدام نظامی علیه سوریه حتی در صورت اثبات استفاده دولت این کشور از سلاح‌های شیمایی، اجتناب کنند.

اگرچه در این صورت دولت سوریه مسئولیت اقدام خود را خواهد داشت. راه حل سریع بحران، مطالبه از همه گروهها و کشورهای درگیر به نشستن بر سر میز مذاکره بدون توجه به منافع کوتاه مدت افراد گروهها و یا کشورها درگیر در بحران است.

بیانیه بر عدم مداخله قدرتهای خارجی در جنگ داخلی سوریه تاکید و اضافه کرده است: «همه باید بدانند که پس از جنگ جهانی دوم، اراده جهانی بر تشکیل نهادها، روندها و قوانین بین‌المللی قرار گرفت تا بتواند منازعات بین‌المللی و مداخله را از طریق مسالمت آمیز حل وفصل کند. این روش مورد توجه قدرتهای فاتح جنگ قرار گرفت، در منشور سازمان ملل منعکس گردید و بخش غیر قابل انکار حقوق بین‌الملل به حساب می‌آید.»

بیانیه اتحادیه آفریقا هرگونه اقدامی که اصول منشور سازمان ملل را نادیده بگیرد، عقب گردی تاریخی محسوب کرده و آن را بازگشت به گذشته‌ای غیر قابل دفاع از سوی جامعه جهانی تلقی کرده است که در آن حق تعیین سرنوشت برای ملتها به رسمیت شناخته نمی‌شد در حالیکه قوانین بین‌المللی از حل بحرانها از طرق مسالمت آمیز حمایت می‌کند.

مجمع آفریقا در بیانیه خود تاکید کرده که قوانین بین‌المللی، مداخله نظامی و حتی تشویق به مداخله برای سرنگون کردن دولتهای قانونی را منع کرده است و حتی این اقدام با هدف "حفاظت از مردم در قبال اعمال خشونت علیه حقوق بشر توسط دولتهای آنان" پذیرفته شده نیست.

رهبران آفریقایی در پایان بیانیه خود ابراز امیدواری کرده که نهادهای بین‌المللی همانند سازمان ملل و اتحادیه آفریقا حداقل به وظیفه خود در قبال خواست عمومی مردم جهان در دستیابی به صلح، مرعوب قدرتهای سیاسی و نظامی جهانی نشوند.

انتشار بیانیه فوق توسط اتحادیه آفریقا که به امضای 43 عضو «مجمع آفریقا» متشکل از رهبران سابق آفریقایی، دبیران سابق اتحادیه آفریقا، دبیران اجرایی کمیسیون اقتصادی آفریقا و شخصیتهای برجسته آفریقایی همانند کوفی عنان دبیرکل سابق سازمان ملل رسیده است، در واقع مانیفست جدید قاره آفریقا در نظام متغیر بین‌المللی محسوب می‌شود و فراتر از موضع گیری در قبال بحران سوریه است. اتخاذ مواضعی معترضانه و مخالف قدرتهای غربی توسط اتحادیه آفریقا در گذشته سابقه نداشته است و این اتحادیه حتی در بحرانهای داخلی قاره همانند بحران لیبی از بیان مواضع انقلابی و تجدیدنظر طلبانه اجتناب ورزیده است.

بیانیه فوق با تاکید بر روندها، اصول و قوانین شکل گرفته در نظام بین‌الملل پس از جنگ جهانی دوم ومقابله با زیاده خواهی‌های بازیگر اصل نظام بین‌الملل، نشان دهنده عزم آفریقا درسهم خواهی و ایفای نقش مهم تر در نظام در حال شکل گیری جهانی است. موتور محرک این ایده اتحادیه آفریقا و در غیاب قدرتهای منطقه‌ای شمال آفریقا، متکی به قدرت سیاسی و اقتصادی آفریقای جنوبی است. اخیرا نیز سفیر آفریقای جنوبی در سازمان ملل خواستار اعطای نقش بیشتر به آفریقا در این سازمان از طریق افزایش کرسی‌های متعلق به آفریقا درشورای امنیت و از جمله اعطای کرسی دائم به این قاره شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha