• سه‌شنبه / ۱۹ شهریور ۱۳۹۲ / ۱۵:۵۱
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 92061912183
  • خبرنگار : 71129

چورکین: پیامدهای حمله آمریکا مانند جنگ ویتنام و عراق است

چورکین: پیامدهای حمله آمریکا مانند جنگ ویتنام و عراق است

سفیر روسیه در سازمان ملل در مصاحبه‌ای گفت که پیشنهاد مسکو برای نظارت بین‌المللی بر زرادخانه‌های شیمیایی سوریه واکنشی است به درخواست وزیر امور خارجه آمریکا.

سفیر روسیه در سازمان ملل در مصاحبه‌ای گفت که پیشنهاد مسکو برای نظارت بین‌المللی بر زرادخانه‌های شیمیایی سوریه واکنشی است به درخواست وزیر امور خارجه آمریکا.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ویتالی چورکین، سفیر روسیه در سازمان ملل در مصاحبه خود با شبکه خبری پی.بی.اس گفت که پیشنهاد مسکو و واشنگتن به سخنان جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در کنفرانس لندن است.

جان کری در کنفرانس خبری مشترک با ویلیام هیگ، همتای انگلیسی خود در لندن گفته بود، در صورتی که زرادخانه‌های شیمیایی سوریه تحت نظارت بین‌المللی درآیند، حمله آمریکا علیه سوریه به وقوع نمی‌پیوندد.

ویتالی چورکین در پاسخ به این سوال که آیا پیشنهاد مسکو جدی است یا خیر گفت: این یک اظهارنظر کاملا جدی است اما جان کری آن را لفاظی می‌داند. این مبحث در جریان مذاکرات پیشین میان سرگئی لاوروف و جان کری، وزرای امور خارجه روسیه و آمریکا به گفت‌وگو گذاشته‌ شد. من معتقدم که این فرصت نباید از دست برود چرا که ممکن است با استفاده از آن از افزایش بحران در سوریه که حمله نظامی را محتمل می‌کند جلوگیری شود. در ضمن باید مراقب نگرانی دیرینه اسرائیل در مورد امنیت و تسلیحات شیمیایی که ممکن است به داخل مرزهای اسرائیل نفوذ کنند باشیم. بنابراین فکر می‌کنیم که این یک طرح بسیار مهم است که دولت سوریه آن را انتخاب کرده است.

سفیر سوریه در سازمان ملل گفت: تاثیر ما بر آن‌ها برخی اوقات عمل می‌کند و برخی اوقات هم کاری از پیش نمی‌بریم. امیدواریم که این بار درباره سوریه بتوانیم با آمریکا همکاری و خود را برای برگزاری کنفرانس ژنو 2 که توسط لاوروف و جان کری مطرح شده آماده کنیم. من گمان می‌کنم که ما باید به پاسخ آمریکا جواب مثبت دهیم. ما اظهارنظراتی را از جانب بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل در مورد این مساله داشته‌ایم. بنابراین، فرصت خوبی داریم تا به همکاری سه‌جانبه در کنفرانس ژنو 2 ادامه دهیم.

ویتالی چورکین در پاسخ به این سوال که چه چیزی باعث شده تا روسیه گمان کند سوری‌ها آماده تحت کنترل درآوردن زاردخانه‌های شیمیایی خود هستند، گفت: آن‌ها در حال پذیرش طرح پیشنهادی ما هستند. من تاکنون مصاحبه بشار اسد را ندیده‌ام.

چورکین در پاسخ به این سوال که چرا آمریکا باید طرح پیشنهادی روسیه را جدی بگیرد، گفت: این یک اقدام جدی است. پیامدهای جنگ سوریه برای آمریکا همانند جنگ ویتنام و عراق است. در صورتی که آمریکا وارد جنگ سوریه شود، نمی‌تواند عقب‌گرد کند به خصوص در زمانی که از نظر بین‌المللی منزوی و تنها می‌شود.

سفیر روسیه در سازمان ملل به این پرسش که حمله آمریکا به سوریه پیامدهای توصیف ناپذیری را به همراه دارد اینگونه پاسخ داد: منظور من این است که شما نمی‌توانید این پیامدها را محاسبه کنید. این روند یک مسابقه کامپیوتری نیست. آنچه که مقام‌های آمریکایی می‌گویند این است که به دنبال متوقف کردن احتمال استفاده از سلاح شیمیایی توسط دولت اسد هستند. ما نمی‌دانیم که منظور آن‌ها دقیقا چیست اما آنچه که مشخص است این است که دولت اسد، کنترل خود را بر تسلیحات شیمیایی‌اش از دست داده و این امر به شبه نظامیان مرتبط با القاعده این فرصت را می‌دهد تا کنترل این زرادخانه‌های شیمیایی را به دست بگیرند.

ویتالی چورکین درباره حمله نظامی "کاملا کوچک و محدود" آمریکا علیه سوریه گفت: من معتقدم که انجام چنین حمله‌ای امکان پذیر نیست و منظورم این است که انجام این حمله به طرز غیرقابل باوری بزرگ است. مهم نیست که این حمله در سطح وسیع یا کم صورت بگیرد، مهم این است که این حمله نقض قوانین بین‌المللی است و آمریکا نمی‌تواند نقش پلیس جهانی را ایفا کند و نمی‌تواند هم هیات منصفه باشد و هم قاضی. بخش اعظمی از رهبران جهان نظرات خود را درباره سوریه به اشتراک نمی‌گذارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha