• سه‌شنبه / ۱۹ شهریور ۱۳۹۲ / ۱۲:۱۶
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 92061911924
  • خبرنگار : 71443

آغاز بیست و چهارمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل

ناوی پیلای: سوریه نیازمند راه‌حل سیاسی است نه نظامی

ناوی پیلای: سوریه نیازمند راه‌حل سیاسی است نه نظامی

کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل در بیست و چهارمین نشست شورای حقوق بشر ضمن تاکید بر احتمال استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه، تعیین راه حلی سیاسی برای پایان دادن به بحران کنونی این کشور را خواستار شد.

کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل در بیست و چهارمین نشست شورای حقوق بشر ضمن تاکید بر احتمال استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه، تعیین راه حلی سیاسی برای پایان دادن به بحران کنونی این کشور را خواستار شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ناوی پیلای، کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل همزمان با آغاز بیست و چهارمین نشست شورای حقوق بشر در ژنو ضمن ابرز نگرانی شدید خود از تلفات وحشتناک جنگ سوریه گفت: اکنون برای اینکه جامعه بین‌الملل برای حل بحران سوریه وارد یک عملیات مشترک شود بسیار بسیار دیر شده است، کشوری که دو سال جنگ در آن بیش از 100 هزار کشته، 4 میلیون آواره در داخل کشور و نزدیک به 2 میلیون پناهنده بر جای گذاشته است.

پیلای متذکر شد که استفاده از سلاح شیمیایی یکی از وحشتناک‌ترین جرایمی است که ممکن است اتفاق بیفتد و تقریبا شکی نیست که این سلاح در سوریه مورد استفاده قرار گرفته است.

وی ادامه داد: این شرایط تاثر برانگیز نیازمند واکنش بین‌الملل است و به طور قطع پاسخ نظامی و یا ادامه ارسال سلاح به این کشور موجب گسترده‌تر شدن دامنه جنگ، تلفات بیشتر و مشکلات فراگیرتر خواهد شد و اگرچه راه حل برون رفت از این بحران آسان نیست. اما کشورهای عضو سازمان ملل باید به جای مداخله نظامی شرایط را به گونه‌ای فراهم کنند که طرف‌های درگیر وارد مذاکره شوند.

خانم پیلای همچنین در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در مورد وضعیت دیگر مردم دنیا که حق حیات و امنیت دارند ابراز نگرانی کرد و در مورد افزایش تلفات ناشی از خشونت‌های فرقه‌ای طی ماه‌های اخیر هشدار داد.

به گفته‌ وی خشونت‌های فرقه‌ای در دو ماه گذشته بیش از 1800 کشته بر جای گذاشته است که نشان دهنده لزوم رسیدگی به این مساله است.

وی در سخنانش از مقامات عراقی خواست تا تمام تلاش خود را بر حفظ جان مردم این کشور به کار گیرند و تحقیقات لازم را برای بررسی حوادث و کشتارهای اخیر در عراق آغاز کنند.

کمیسیونر عالی حقوق بشر علاوه بر این در مورد ادامه خشونت‌ها در مصر ابراز نگرانی کرد و انجام تحقیقات مستقل، عادلانه و کامل در مورد کشتارهای هفته‌های اخیر در این کشور و حوادث گذشته را خواستار شد.

وی در این باره گفت: این کشور برای برقراری ثبات در ابتدا باید قانون را به گونه‌ای اجرا کند که همه مردم مصر بدون توجه به اینکه چه دیدگاه سیاسی دارند و یا متعلق به چه مذهب و فرقه‌ای هستند از همه حقوق خود بهره مند شوند.

خانم پیلای گفت که در صورت پاسخ مثبت مصر یک هیات کارشناسی را برای بررسی وضعیت حقوق بشر به این کشور ارسال خواهد کرد.

نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل با سخنان ناوی پیلای در حالی ادامه پیدا کرد که وی رسیدگی به وضعیت نامناسب بحرین را در اولویت کاری خود قرار داد و تشریح کرد: تضاد طبقاتی عمیق در جامعه بحرین، ادامه سرکوب خشونت آمیز معترضان و مدافعان حقوق بشر همچنان یکی از نگرانی‌های اصلی ماست.

وی از مقامات بحرین خواست تا به تعهدات بین‌المللی خود مبنی بر حمایت از حق آزادی بیان، تجمعات آرام و فعالیت موسسات عمل کنند و توجه به توصیه‌های کمیسیون‌ تحقیق مستقل بحرین را در دستور کار خود قرار دهند. این کمیسیون در نوامبر 2011 گزارش داد که نیروهای امنیتی بحرین در برخورد با معترضان از خشونت و شکنجه استفاده کرده‌اند که بیش از 50 کشته بر جای گذاشته است.

به گزارش پایگاه خبری سازمان ملل، بالاترین مقام حقوق بشری سازمان ملل در ادامه به مساله ترکیه پرداخت و از دولت خواست تا به حق مردم در برگزاری تجمعات مسالمت آمیز و آزادی بیان احترام بگذارند و در برخورد با معترضان از خشونت پرهیز کنند.

وی در حالی از مقامات این کشور خواست تا به اتهامات بدرفتاری نیروهای پلیس رسیدگی کند که دیوان اروپایی حقوق بشر پیش از این در مورد استفاده از ابزار خشونت آمیز توسط پلیس ترکیه هشدار داده بود. این دیوان اعلام کرده بود پلیس این کشور از گاز اشک آور علیه معترضان استفاده کرده که اقدامی غیر قانونی است.

ناوی پیلای در این نشست همچنین به مساله نقض حقوق بشر در نقاط مختلف قاره آفریقا پرداخت.

وی ابراز نگرانی کرد که هنوز در شمال مالی شاهد نقض گسترده حقوق بشر هستیم. در حالی که هنوز کشتارهای غیر قانونی، ناپدید شدن‌های اجباری، شکنجه، بازداشت‌های فراقانونی و غارت اموال خصوصی در این کشور ادامه می‌یابد.

وی در ادامه به بازدید اخیر معاونش به جمهور دموکراتیک کنگو اشاره کرد و هشدار داد به تازگی جنگ در شرق این کشور از سرگرفته شده است و طرف‌های درگیر با بمباران‌های غیر هدفمند موجب کشته شدن غیر نظامیان می‌شوند که آشکارا نقض حقوق بین‌الملل است.

وی بیان کرد: گستره‌ی خشونت‌های جنسی که توسط گروه‌های مسلح، نیروهای امنیتی و حتی غیر نظامیان انجام می‌شود بسیار وسیع و نگران کننده است و هنوز قربانیان زیادی در این کشور وجود دارند که در انتظار عدالت بسر می‌برند.

خانم پیلای علاوه بر این در مورد ادامه نقض حقوق بشر در کشورهای دیگر جهان همچون آفریقای مرکزی، سریلانکا، فلسطین، میانمار، سودان جنوبی و تونس ابراز نگرانی کرد و از دولت‌های جهان خواست تا با در نظر گرفتن استانداردهای بین‌المللی حقوق بشر، حقوق بین‌الملل بشر دوستانه و انسانیت درونی‌شان به مردم بنگرند و حقوق هیچکس را زیر پا نگذارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha