• سه‌شنبه / ۱۹ شهریور ۱۳۹۲ / ۱۰:۵۱
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 92061911780

افزایش چشمگیر مخالفت آمریکایی‌ها با حمله به سوریه

افزایش چشمگیر مخالفت آمریکایی‌ها با حمله به سوریه

طبق نتایج نظرسنجی‌های جدید، مخالف اذهان عمومی آمریکا با مداخله در سوریه از نظر حجم و شدت به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته است و بسیاری، ادعاها و اظهارات اوباما را غیر موجه دانسته و معتقدند که آمریکا هیچ گزینه قابل قبولی در دست ندارد.

طبق نتایج نظرسنجی‌های جدید، مخالف اذهان عمومی آمریکا با مداخله در سوریه از نظر حجم و شدت به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته است و بسیاری، ادعاها و اظهارات اوباما را غیر موجه دانسته و معتقدند که آمریکا هیچ گزینه قابل قبولی در دست ندارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی هافینگتون پست، براساس نتایج نظرسنجی یواس‌ای تودی و پیو که روز دوشنبه منتشر شد، میزان آمریکایی‌هایی که مخالف با اقدام نظامی علیه سوریه هستند، در هفته اخیر 15 درصد افزایش یافته است و به 63 درصد رسیده است.

این افزایش مخالفت، طبق نظرسنجی‌ها در بازه زمانی یک تا هشت سپتامبر به وجود آمده است.

در آخرین نظرسنجی، 45 درصد از شرکت کنندگان "شدیدا مخالف" با حمله نظامی و موافقان آن نیز زیر 30 درصد باقی ماند.

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا که امروز (سه‌شنبه) در یک سخنرانی خطاب به ملت آمریکا دلایل خود برای مداخله در سوریه را شرح می‌دهد، با وظیفه سنگینی بر توجیه اذهان عمومی و جلب حمایت آنها روبه رو است. تنها 35 درصد معتقدند که اوباما تصمیم روشنی گرفته است که در واقع این میزان نسبت به هفته گذشته تفاوتی ندارد.

با این حال رئیس‌جمهوری آمریکا گفته است، در صورتی که سوریه سلاح‌های شیمیایی خود را تحت کنترل جامعه بین‌المللی قرار دهد، آمریکا به این کشور حمله نخواهد کرد.

در حالیکه آمریکایی‌ها در مخالفت با حمله نظامی کشورشان به سوریه بسیار مصمم به نظر می‌رسند، هنوز بسیاری از جوانب و موضوعات این اقدام احتمالی برای آنها مبهم است. بسیاری معتقدند که باید اقدامی اتخاذ شود. 45 درصد عنوان کردند که آمریکا این وظیفه اخلاقی را دارد که به خشونت علیه غیرنظامیان پایان دهد و 60 درصد معتقدبودند که آمریکا باید اقدامی اتخاذ کند تا نشان دهد که استفاده از تسلیحات شیمیایی قابل قبول و قابل اغماض نیست. اما آنها هم در خصوص مفید واقع شدن حمله احتمالی به سوریه تردید دارند. اکثریت معتقدند که این شرایط، تهدیدی برای امنیت و اعتبار آمریکا محسوب نمی‌شود و 75 درصد از جمله اکثریت کسانی که خواهان حمله هوایی بودند، به وخیم‌تر شدن اوضاع در صورت حمله نظامی اعتقاد داشتند.

61 درصد از گروه‌های مختلف عنوان کردند که آمریکا هیچ "گزینه عملی و خوبی" در رابطه با سوریه ندارد.

براساس نتایج نظرسنجی موسسه تحقیقی گالوپ نیز اکثریت پاسخ دهندگان که با حمله نظامی مخالف بودند، اعتقاد داشتند که درگیری سوریه هیچ ربطی به آمریکا ندارد و مداخله به وخیم‌تر شدن اوضاع می‌انجامد.

طبق نظرسنجی‌ یواس‌ای تودی، میزان مقبولیت اوباما در سیاست خارجی‌اش نیز از 46 درصد در اوایل سال جاری میلادی به 33 درصد کمترین میزان خود رسیده است.

همچنین در این نظرسنجی، تعداد موافقان بررسی طرح حمله در کنگره آمریکا، دو برابر بیشتر از کسانی بود که به اختیار تام اوباما برای صدور دستور حمله اعتقاد داشتند.

در یک نظرسنجی دیگر که توسط شبکه خبری سی‌ان‌ان صورت گرفت، تنها 39 درصد کنگره را ملزم به تایید طرح حمله دانستند و در صورت تایید آن، 43 درصد از حمله هوایی حمایت کرده اما در غیر این صورت تنها 27 درصد.

در این نظرسنجی، 57 درصد اعلام کردند که رای نماینده ایالت آنها در کنگره به طرح اوباما، تاثیری در رای گیری 2014 نمایندگان نخواهد داشت.

در همین راستا، 31 درصد گفتند که احتمالا به نماینده‌ای رای می‌دهند که به این طرح رای منفی داده باشد.

نتایج نظرسنجی سی‌ان‌ان، به دلیل تاکید بر ماهیت محدود حمله احتمالی، مخالفت کمتری را در خود می‌بینند.

در دو نظرسنجی دیگر که روز دوشنبه منتشر شدند، مخالفت عمومی با مداخله در سوریه مشهود است.

در نظرسنجی روزنامه واشنگتن پست و شبکه خبری ای‌بی‌سی، 64 درصد با حمله موشکی آمریکا به سوریه مخالف بودند که نسبت به هفته گذشته، پنج درصد افزایش یافته است. همچنین در این نظرسنجی میزان مخالفت جمهوری خواهان از 55 درصد به 71 درصد رسید.

در نظرسنجی خبرگزاری فرانسه 61 درصد گفتند که کنگره باید با طرح اوباما مخالفت کند و تنها 20 درصد عنوان کردند که یک حمله باعث دست کشیدن دیگر کشورها از استفاده از چنین تسلیحاتی می‌شود. نیمی از شرکت کنندگان آینده حمله نظامی را به منزله تعهد و درگیری‌ بیشتر آمریکا در سوریه می‌دانستند و 11 درصد از شرکت کنندگان نیز از درگیری دراز مدت در سوریه حمایت کردند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha