• شنبه / ۱۶ شهریور ۱۳۹۲ / ۱۳:۴۶
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 92061609677

/گزارش-نیویورک‌تایمز/

اوباما ناتوان از جلب حمایت بین‌المللی برای حمله به سوریه

اوباما ناتوان از جلب حمایت بین‌المللی برای حمله به سوریه

"رئیس جمهوری آمریکا با مخالفت اکثریت سران کشورهای حاضر در نشست گروه 20 برای حمله نظامی به سوریه بدون حمایت سازمان ملل رو به رو شد."

"رئیس جمهوری آمریکا با مخالفت اکثریت سران کشورهای حاضر در نشست گروه 20 برای حمله نظامی به سوریه بدون حمایت سازمان ملل رو به رو شد."

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی نوشته است: «باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا پس از راه اندازی یک کمپین برای کسب حمایت برای حمله به سوریه که سران بسیاری از کشورهای صنعتی با آن مخالفت هستند، با یکی از بزرگترین آزمایشات دوره ریاست جمهوری‌اش روبه‌رو است.

پس از دو روز مذاکرات ملتهب در جریان نشست گروه 20 در سن پترزبورگ روسیه، باراک اوباما نتوانست رضایت بین‌المللی را برای حمله نظامی به سوریه، بدون مجوز سازمان ملل کسب کند، اما تعدادی از همپیمانان آمریکا با طرح دوباره این ادعا که رژیم سوریه مسئول حمله شیمیایی ماه گذشته میلادی بوده است، از واکنش نامشخص آمریکا حمایت کردند.

این مخالفت و چند دستگی در قبال حمله آمریکا به سوریه در نشست گروه 20، شانس باراک اوباما در کسب مجوز کنگره آمریکا در این زمینه را بیش از پیش کاهش داده است.

مقامات آمریکایی معتقدند که اوباما هرگز به حمایت مستقیم از حمله نظامی به سوریه در نشست گروه 20 امید نداشت، اما امیدوار بود که با استفاده از همکاری متحدانش در محکومیت سوریه، بتواند حمایت بیشتری را در خود آمریکا برای این اقدام کسب کند.

اوباما تاکید کرده است که با وجود کار سخت‌ برای کسب رضایت جامعه آمریکا برای حمله نظامی به سوریه، ممکن است در این راه با شکست مواجه شود، طبق نظرسنجی‌های اذهان عمومی آمریکا همچنان مخالف مداخله نظامی است.

اوباما بدون اتلاف وقت، در راه بازگشت به آمریکا از نشست گروه 20، از همه مقامات آمریکایی خواست که با ترتیب دادن سخنرانی‌ها، کنفرانس‌ها، تماس‌های تلفنی و برنامه‌های تلویزیونی، جمهوری خواهان و دموکرات‌هایی را که نسبت به مداخله نظامی در سوریه بی‌رغبت هستند به این اقدام متمایل کنند.

اوباما همچنین اعلام کرد که بعد از ظهر سه شنبه از کاخ سفید و خطاب به ملت آمریکا سخنرانی خواهد کرد.

اوباما در یک کنفرانس مطبوعاتی در حومه سن پترزبورگ اظهار داشت: عدم واکنش به این نقض هنجار بین‌المللی، این پیام را به کشورهای جنگ طلب، گروه‌های تروریستی و رژیم‌های اقتدارگرا می‌فرستد که توسعه و استفاده از تسلیحات کشتار جمعی، هیچ پیامدی را برای آنها در پی نخواهد داشت.

بازگشت اوباما به واشنگتن و پیگیری این بحث و مشاجره در داخل آمریکا پس از یک سفر بی‌نتیجه رخ می‌دهد که طی آن ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری کشور میزبان، نه تنها با حمله نظامی به سوریه مخالفت کرد، بلکه ادعای استفاده رژیم سوریه از تسلیحات شیمیایی را رد کرد.

طی یک بحث چند ساعته در نشست گروه 20 روسای جمهوری آمریکا و روسیه برای کسب حمایت هر کدام از سران دیگر کشورها از موضع خود، بسیار تلاش کردند و در نهایت پوتین اعلام کرد که اکثریت سران حاضر از موضع او مبنی بر مخالفت با حمله نظامی به سوریه بدون مجوز سازمان ملل حمایت کرده‌اند. این کشورها شامل چین، هند، اندونزی، آرژانتین، برزیل، ایتالیا، آلمان و آفریقای جنوبی بودند.

پوتین در این خصوص گفت: ما اظهارات یکدیگر را می‌شنویم و موضوع را در می‌کنیم. اما نه من با نظر او (اوباما) موافقم و نه او با نظر من، اما به یکدیگر گوش داده و سعی بر تحلیل شرایط داریم.

به گفته پوتین، تمام کشورهایی که از موضع اوباما حمایت کردند (کانادا، فرانسه، عربستان، ترکیه) همان‌هایی بودند که از ابتدا حامی او بودند. اما کاخ سفید این دسته بندی پوتین را زیر سئوال برد و سوزان رایس، مشاور امنیت ملی آمریکا، بیانیه‌ای مشترک با استرالیا، انگلیس، ایتالیا، ژاپن، اسپانیا و کره جنوبی در محکومیت حمله شیمیایی صورت گرفته در حومه دمشق صادر کردند که در آن مسئولیت این حمله به رژیم سوریه نسبت داده شده است.

در این بیانیه آمده است: ما خواستار یک واکنش قاطع بین‌المللی نسبت به این خشونت مرگبار هستیم تا این پیام صادر شود که چنین شرارت‌هایی به هیچ وجه پذیرفته نبوده و مسببان این حادثه باید پاسخگو باشند.

در این بیانیه، حمایت روشنی از حمله نظامی نشده است و حتی برخی از امضاکنندگان آن مانند ایتالیا نسبت به این اقدام، اخطار داده‌اند، اما مقامات دولت اوباما مدعی‌اند که امضا کنندگان این بیانیه به خوبی می‌دانستند که این به معنی حمایت از آمریکا در آستانه مداخله نظامی در سوریه است.

اوباما پیش از بازگشت به واشنگتن تاکید کرد که با وظیفه خطیری برای متقاعد کردن کنگره رو به رو است.

وی در این خصوص گفت: من می‌دانستم که این بار سنگینی خواهد بود. وقتی که به این کار مبادرت کردم، دچار توهم نبودم، بلکه معتقدم که این کار درست است، این اقدام برای دموکراسی ما خوب و مفید است. اگر با اتحاد رو به جلو برویم، تاثیر بیشتری خواهیم داشت.

با وجود ماهیت اقتصادی نشست گروه 20، موضوع سوریه به بحث غالب در این نشست تبدیل شده بود و به رغم مشکلات به وجود آمده بین اوباما و پوتین در ماه‌های اخیر، دو طرف سعی بر رسیدن به یک جمع بندی را داشتند. پس از اینکه روسیه به ادوارد اسنودن، مقاطعه کار اسبق آژانس امنیت ملی آمریکا و افشاگر اطلاعات آن پناهندگی موقت اعطا کرد، اوباما دیدار خود با پوتین در مسکو را لغو کرد.

پس از پایان جلسه عمومی نشست گروه 20، پوتین نزد اوباما رفته و شروع به گفت‌وگو کرد، سپس آنها با درخواست اوباما نشسته و در مقابل چشمان دیگر سران کشورها بیش از 20 دقیقه عمدتا درخصوص سوریه گفت‌وگو کردند.

اوباما در این خصوص عنوان کرد که موضوع اسنودن در گفت‌وگو او با پوتین مطرح نشد.

وی ادامه داد: این یک گفت‌وگوی صمیمی و سازنده بود که نشان‌دهنده رابطه من و پوتین است.

پوتین نیز در این خصوص گفت که هر دو به این نتیجه رسیدند که هر کدام باید راه خود را پی گیرند و اینکه مخالف نظر یکدیگر هستند.

پوتین افزود که هر دو در خصوص نیاز سوریه به یک ثبات سیاسی و کار مشترک وزرای امور خارجه دو کشور در این زمینه توافق نظر داشتند. در ماه مه سال جاری میلادی جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا و سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه تلاش‌ها برای برگزاری کنفرانس ژنو 2 را آغاز کردند، اما این امر همچنان معلق بوده و اکنون بیشتر از هر زمانی دور از ذهن به نظر می‌رسد.

فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه، همچنان بزرگترین حامی اوباما است. اما حتی او نیز تحت فشار قرار داشته است تا پیش از شرکت در مداخله نظامی احتمالی در سوریه، بیشترین موافقت ممکن در دخل و خارج را کسب کند و در همین راستا روز جمعه اعلام کرد که کشورش تا مشخص شدن نتیجه کار بازرسان سازمان ملل که از محل وقوع حمله شیمیایی دیدن کرده‌اند، صبر می‌کند.

اولاند در این خصوص تصریح کرد: ما اکنون منتظر تصمیم کنگره آمریکا و گزارش بازرسان سازمان ملل هستیم.

اولاند هیچ توضیحی در خصوص تصمیم‌اش مبنی بر انتظار برای مشخص شدن نتیجه تحقیقات بازرسان نداد، در حالیکه زمانبندی این تحقیقات هنوز نامشخص است، اما قانونگذاران فرانسوی در روزهای اخیر به شدت خواستار اتخاذ این موضع از سوی اولاند شده بودند. مقامات کاخ سفید اعلام کردند که با توجه به اینکه بحث در کنگره آمریکا زمان مناسب برای تهیه گزارش بازرسان پیشین از حمله به سوریه را فراهم می‌آورد، این موضع فرانسه در راستای موضع آمریکا قرار دارد.

در حالیکه پوتین به شدت با مداخله نظامی با رهبری آمریکا به سوریه مخالف می‌کند، نیروی دریایی روسیه در حال آماده سازی برای حمله احتمالی است و تاکنون چهار رزم ناو به مدیترانه فرستاده که سه فروند آنها روز پنجشنبه از تنگه بسفر گذر کردند.

سرگئی ایوانوف، رئیس دفتر ریاست جمهوری روسیه در این خصوص به خبرنگاران گفت که این کشتی‌ها با این نیت فرستاده شده‌اند که در صورت نیاز، شهروندان روسی را از سوریه خارج کنند.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha