• چهارشنبه / ۱۳ شهریور ۱۳۹۲ / ۱۵:۰۸
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 92061308265
  • خبرنگار : 71402

وزیر خارجه فرانسه: در سن‌پترزبورگ سعی می‌کنیم روس‌ها را در خصوص سوریه متقاعد کنیم

وزیر خارجه فرانسه: در سن‌پترزبورگ سعی می‌کنیم روس‌ها را در خصوص سوریه متقاعد کنیم

وزیر امور خارجه فرانسه مدعی شد: استفاده از تسلیحات شیمیایی توسط بشار اسد "مستند" است و باید تنبیه‌هایی برای پیشگیری از چنین خشونت‌ها و چنین جرایمی علیه بشریت اتخاذ شود.

وزیر امور خارجه فرانسه مدعی شد: استفاده از تسلیحات شیمیایی توسط بشار اسد "مستند" است و باید تنبیه‌هایی برای پیشگیری از چنین خشونت‌ها و چنین جرایمی علیه بشریت اتخاذ شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه در گفتگو با رادیو فرانس اینفو، عنوان داشت: تنبیه کردن اسد با استفاده از اقدام نظامی تصمیم ساده‌ای نیست اما به وضوح توجیه شده است چرا که ماهیت حمله به دو منطقه در حومه دمشق در 21 فوریه آشکار است.

وی با اشاره به کشته شدن 1429 تن در جریان این حملات، آن را به شدت محکوم کرد.

وزیر امور خارجه فرانسه در پاسخ به اینکه آیا مسئول این حملات دولت اسد بوده است یا خیر؟ گفت: بله قطعا همینطور است و اسناد آن نیز موجود است.

وی تاکید کرد که استفاده از تسلیحات شیمیایی نقض کنوانسیون‌های بین‌المللی است که تاریخ آن به 100 سال پیش و دوران جنگ جهانی اول بازمی‌گردد. در چنین شرایطی اگر هیچ واکنشی نداشته باشیم نه تنها بشار اسد به استفاده از تسلیحات شیمیایی ادامه می‌دهد بلکه سایر دیکتاتورها نیز با سلاح‌های کشتار جمعی همین کار را می‌کنند و همینطور ممکن است که از این سلاح‌ها علیه فرانسه استفاده شود.

وی در ادامه به مصاحبه اخیر بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه با فیگارو اشاره کرد و گفت که اسد، فرانسه و منافع این کشور را تهدید کرده است.

فابیوس قرار است امروز(چهارشنبه) در نشست سنای فرانسه به منظور رایزنی در خصوص حمله نظامی به سوریه شرکت کند.

همزمان قرار است ژان مارک آیرو، نخست‌وزیر فرانسه در مجلس ملی (مجلس عوام پارلمان) سخنرانی کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی فرانسه عنوان داشت که این امکان وجود دارد طی روزهای آتی یک رای‌گیری در سنا انجام شود اما این طرح هم‌اکنون مطرح نیست چرا که هنوز خیلی از مسائل از جمله تصمیم کنگره ‌آمریکا در این خصوص مشخص نیست. تصمیم کنگره آمریکا بسیار مهم است اگر آمریکا عقب بکشد که - من فکر نمی‌کنم - اقدام نظامی ممکن نخواهد بود و ما مجبوریم مساله سوریه را به شیوه دیگری بررسی کنیم.

فابیوس در ادامه در واکنش به تهدیدهای بشار اسد علیه فرانسه گفت که اظهارات رهبر سوریه کاملا شوکه‌آور بوده است.

وی همچنین اسد را تهدیدی برای سوریه و کشورهای همجوار از جمله لبنان توصیف کرد و گفت: رئیس‌جمهوری سوریه سیستم‌های پرتاب موشک با برد 500 کیلومتر مستقر کرده است که همین امر یک تهدید محسوب می‌شود.

فابیوس در ادامه گفت: ما همچنین باید نسبت به تهدیدهای عدم اتخاذ تصمیم در خصوص اقدامات اسد آگاه باشیم چرا که در این صورت به اسد اجازه داده‌ایم تا سوء استفاده‌های خود را افزایش دهد.

وی با تاکید بر اینکه موضوع سوریه از موضوعات اصلی در نشست گروه 20 در روسیه خواهد بود، گفت: ما با روس‌ها در این باره صحبت می‌کنیم چرا که آنها بازیگر مهمی در منطقه هستند تاکنون آنها همه چیز را بلوکه کرده‌اند اگر تغییرات جدی صورت گیرد مطلوب و خوب خواهد بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha