• چهارشنبه / ۱۳ شهریور ۱۳۹۲ / ۱۱:۵۷
  • دسته‌بندی: فوتبال، فوتسال
  • کد خبر: 92061307982
  • خبرنگار : 71438

گفت‌وگو با اولین یاغی داربی‌ها!

مصطفوی: اولین بازیکنی بودم که از تاج به پرسپولیس رفتم/ کسی کاری به من نداشت!

بازیکن سابق تاج و پرسپولیس که در اولین داربی‌های بین دو تیم بازی کرده، می‌گوید آن زمان کسی به خاطر رفتنش به پرسپولیس کاری با او نداشت چون اخلاق و مردانگی حرف اول را می‌زد!

بازیکن سابق تاج و پرسپولیس که در اولین داربی‌های بین دو تیم بازی کرده، می‌گوید آن زمان کسی به خاطر رفتنش به پرسپولیس کاری با او نداشت چون اخلاق و مردانگی حرف اول را می‌زد!

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، داریوش مصطفوی جزو افرادی است که در اولین داربی‌های پایتخت بازی کرده است. او هم‌چنین اولین بازیکنی بود که بین تیم‌های استقلال و پرسپولیس جابه‌جا شد. مصطفوی که ابتدا در استقلال یا همان تاج سابق بازی می‌کرد بعد از اختلاف با مدیرعامل و یکی از بازیکنان این تیم به پرسپولیس رفت و لقب اولین «یاغی» را به خود اختصاص داد!

داریوش مصطفوی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی ایسنا درباره‌ حضورش در اولین داربی‌های پایتخت بیان کرد: از دریچه آمار با شما صحبت می‌کنم. من اولین بازیکنی بودم که در هر دو تیم بازی کرده‌ام و از تاج به پرسپولیس رفتم. هم‌چنین تا زمانی که برای تحصیل به آمریکا نرفته بودم در تمام داربی‌ها بازی کردم. به هر حال در داربی‌هایی که ما بازی می‌کردیم، فضای رسانه‌ای محدود بود و رادیو، تلویزیون، روزنامه و ساید مثل الان وجود نداشت. تنها دو روزنامه کیهان ورزشی و دنیای ورزشی بود اما امروز ده‌ها سایت و روزنامه در پوشش این بازی نقش عمده دارند.

وی افزود: زمان ما ممکن نبود ورزشگاه از تماشاگر پر نشود. هرچند جمعیت ایران بین 25 تا 35 میلیون نفر بود و اکنون به 75 میلیون رسیده است. این آمار مقایسه‌ای چیزهایی را به ما نشان می‌دهد. پیشرفت و ترقی. با این وجود متاسفانه هنوز در اصل ورزشی که مردانگی و نجابت است پیشرفتی نداشتیم. آن روزها حس مردانگی پررنگ‌تر بود اما امروز همه چیز سیاسی شده است. بازیکن با بازیکن، مربی با مربی و مربی با بازیکن سیاسی حرف می‌زند. ما راحت بازی می‌کردیم و نتیجه برایمان اهمیت چندانی نداشت. داربی آن روزها خیلی ورزشی‌تر از الان بود.

وی در پاسخ به این پرسش که شاید دلیل پررنگ بودن بازی جوانمردانه در گذشته به خاطر این بود که هنوز داربی‌های ایران هیجان بالایی نداشت، گفت: چرا هیجان نبود؟ بازی استقلال و پرسپولیس از همان ابتدا هیجان داشت ولی این هیجان درونی بود. ما با بازیکنان حریف رقیب بودیم اما بیرون زمین رفیق می‌شدیم. زمانی که من در تاج بودم، پرسپولیسی‌ها به خانه ما می‌آمدند. اما امروز تظاهر به عاطفه است. آن زمان عاطفه واقعی بود. در همین بازی‌هاست که قیمت بازیکنان و مربیان شکسته می‌شود اما سرنوشتی که برای فوتبال ما رقم می‌خورد، با سرنوشتی که آن روزها تعیین می‌شد فرق می‌کند. ما در سال 1964 راحت به المپیک رفتیم. در سال 1980 هم صعود کردیم که من دبیر فدراسیون فوتبال بودم ولی تیم ملی به دلایل سیاسی به مسابقات اعزام نشد. به این دلیل است که می‌گویم فوتبال عوض شده و نمی‌توان این روزها را با گذشته مقایسه کنیم.

مصطفوی هم‌چنین درباره رفتنش از استقلال به پرسپولیس عنوان کرد: آن موقع با من زیاد کار نداشتند! من دلایلم را به باشگاه گفتم و به پرسپولیس رفتم. اختلاف کوچکی بین مدیرعامل باشگاه و یک بازیکن دیگر داشتم و وقتی دیدم رسیدگی نمی‌شود از تیم جدا شدم. ولی من جزو سه بازیکن تاپ تاریخ استقلال بودم. اما وقتی همایون بهزادی پیشنهاد رفتن به پرسپولیس را داد دیدم روحم در این تیم آرامش بیشتری می‌تواند داشته باشد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا بعد رفتن به پرسپولیس مورد نکوهش هواداران تاج قرار گرفت یا نه، اظهار کرد: هواداران قدیم هم با امروزی‌ها فرق داشتند. لیدرها مجانی کار می‌کرده و به عشق باشگاه و تیمشان شعار می‌دادند. لیدرهای الان پول را بیشتر دوست دارند. بنابراین شما نمی‌توانید مقایسه کنید.

بازیکن سابق تاج هم‌چنین درباره‌ی بهترین خاطره‌اش از داربی‌ها به ایسنا گفت: بهترین خاطره‌ام مربوط به اولین گل داربی است. تمام کارهای این گل را من کردم و توپ را از دفاع پرسپولیس با جا گذاشتن بازیکنان تا خط دروازه بودم و وقتی دروازه‌بان روی پایم آمد توپ را پاس دادم تا اولین گل تاریخ داربی به ثمر برسد. ما این بازی را سه بر یک بردیم. البته در اولین بازی هم می‌توانستیم پیروز باشیم اما یکی از هافبک‌هایمان خوب فکر نکرد و بازی مساوی شد.

بازیکن سابق تاج و پرسپولیس هم‌چنین درباره ندادن فرصت به داوران ایرانی از همان اولیه داربی‌ها مطرح کرد: قضاوت را به ایرانی‌ها نمی‌دادند تا اختلاف به وجود نیاید. چون ریشه این اختلاف و درگیری‌ها در همان روزها بود. اما من معتقدم مسوولان برای سلب مسوولیت از داوران خارجی دعوت می‌کردند. باشگاه‌ها هم این‌طوری راحت بودند. بعد از آن هم حالت سنتی به خودش گرفت و کسی نمی‌توانست تصمیم دیگری بگیرد. به هر حال اختلاف و حاشیه، همیشه در بازی‌های استقلال و پرسپولیس حرف اول را زده است اما شما هیچ رییس فدراسیونی را در دنیا پیدا نمی‌کنید که به خاطر این درگیری، 9 بازیکن و دو مدیرعامل را محروم کند. من در سه سمت رییس فدراسیون، دبیر فدراسیون و مدیرعامل باشگاه داربی را تجربه کرده‌ام ولی هیچ‌گاه از برخورد و تنبیه استفاده نکردم. من به بازیکن می‌گفتم در زمین با شهامت بازی کند و از حد و حدود خودش هم خارج نشود. به جز داربی سال 73 بقیه بازی‌ها آرامش برگزار شد.

داریوش مصطفوی در پایان در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا مبنی بر این‌که پیش‌بینی‌اش از نتیجه بازی جمعه چیست، با مکث و تامل طولانی گفت: هر تیمی که مربی‌اش باهوش‌تر باشد در این مسابقه برنده خواهد شد. اما نباید بیش از حد روی نتیجه تاکید داشت. یک طرف بازی برد است اما در طرف دیگرش اخلاق، مردانگی و شهامت قرار دارد. ممکن است یک تیم در نتیجه پیروز شود اما اخلاق را ببازد ولی امیدوارم جمعه تیمی برنده باشد که اخلاق را هم رعایت کرده باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha