• چهارشنبه / ۱۳ شهریور ۱۳۹۲ / ۰۹:۵۹
  • دسته‌بندی: حوادث، انتظامی
  • کد خبر: 92061307736
  • خبرنگار : 71431

در نشست مشترک فرماندهان پلیس فرودگاه‌های کشور؛

احمدی مقدم: پیشرفت بدون فرودگاه مفهومی ندارد/ضرورت تغییر در لباس ماموران پلیس فرودگاه

احمدی مقدم: پیشرفت بدون فرودگاه مفهومی ندارد/ضرورت تغییر در لباس ماموران پلیس فرودگاه

ضرورت تغییر در لباس ماموران مستقر در فرودگاه‌های کشور، انضباط بخشی بیشتر به فرودگاه‌ها،‌ نحوه برخورد با مسافران، ضرورت حل مشکل ترافیک در اطراف فرودگاه‌ مهرآباد به ویژه در ایام حج و غیره از مهمترین مسائلی بود که فرمانده نیروی انتظامی در نشست مشترک فرماندهان پلیس فرودگاه‌های سراسر کشور و سپاه حفاظت هواپیمایی به آن اشاره کرد.

ضرورت تغییر در لباس ماموران مستقر در فرودگاه‌های کشور، انضباط بخشی بیشتر به فرودگاه‌ها،‌ نحوه برخورد با مسافران، ضرورت حل مشکل ترافیک در اطراف فرودگاه‌ مهرآباد به ویژه در ایام حج و غیره از مهمترین مسائلی بود که فرمانده نیروی انتظامی در نشست مشترک فرماندهان پلیس فرودگاه‌های سراسر کشور و سپاه حفاظت هواپیمایی به آن اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار«انتظامی» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، سردار اسماعیل احمدی مقدم، پلیس فرودگاه‌های کشور را یکی از مجموعه‌هایی برشمرد که کارشان تعطیلی ندارد و گفت:‌ این اقدامات حتی در ایام تعطیلات و آسایش مردم نیز دو چندان می‌شود.

وی با اشاره به تعبیر مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه رضایت خداوند از رضای مردم به دست می‌آید، تصریح کرد: اگر به دنبال رضایت خداوند هستیم باید ببینیم آیا مردم راضی هستند یا خیر؟

فرمانده ناجا با بیان اینکه صنعت هوایی وضعیت ویژه‌ای دارد و 18 دستگاه رسمی با زیر مجموعه‌های مختلف در آن فعالیت می‌کنند، گفت: به عنوان مثال یکی از این 18 دستگاه پلیس است؛ اما داخل همین مجموعه پلیس یگان‌های آگاهی، پیشگیری، مواد مخدر، مبارزه با سرقت و غیره به طور مستقل فعالیت دارند.

پیشرفت بدون فرودگاه مفهومی ندارد

احمدی مقدم با بیان اینکه مجموعه‌ای مانند صنعت هواپیمایی نداریم که اینچنین دارای زبانی یکپارچه و بین المللی باشد، خاطر نشان کرد: یکی از شاخصه‌های پیشرفت و توسعه هر کشور توسعه فرودگاه است و اساسا پیشرفت بدون فرودگاه مفهومی ندارد.

به گزارش ایسنا وی صنعت هوایی را صنعتی پیچیده، حرفه‌ای، حساس، فنی و دقیق دانست که نیازمند کاری شبانه روزی و منسجم است و ادامه داد: امنیت از ابعاد بسیار مهم در صنعت هواپیمایی است و این امر هم در ایمنی برای بررسی سوانح و هم در تامین امنیت مسافران و فرودگاه‌ها نمود دارد که پلیس و سپاه پاسداران هر دو در این زمینه نقش دارند.

احمدی مقدم با اشاره به سوانحی که صنعت هواپیمایی کشور را تهدید می‌کرد، اظهارکرد: در بررسی‌هایی که انجام شد متوجه شدیم عمده این سوانح مربوط به بی انظباطی‌ها بوده و علی رغم تحریم‌ها و وجود هواپیماهای قدیمی و نخریدن وسایل نو و ... کارشناسان ما موفق شده‌اند این وسایل را سرپا نگه دارند.

به گزارش ایسنا، وی با اشاره به ایام استقلال نیروی انتظامی، گفت: پس از این دوره زحمات بسیار زیادی کشیده شد تا ساختارها به شکل حرفه‌ای و کنونی در بیاید.

احمدی مقدم با تاکید بر اینکه امروزه در قالب ساختارهای جدید و پشتیبانی مناسب سازمان هواپیمایی کشوری، هماهنگی بین مجموعه‌های امنیتی انجام شده است، اظهارکرد: خوشبختانه حوزه‌ها و مسئولیت‌ها در این زمینه شفاف شد.

طرح موضوع کشف مواد مخدر از زائران پسندیده نیست

قاچاقچی مواد مخدر در حج نداریم

فرمانده نیروی انتظامی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اظهارات مطرح شده پیرامون کشف مواد مخدر از حجاج اظهار کرد: حتی طرح این موضوع نیز پسندیده نیست که البته باید بگویم در این زمینه هیچ قاچاقچی مواد مخدری دستگیر نشده است و موارد تنها برای مصرف سنتی بوده است.

احمدی‌مقدم اضافه کرد: فردی که اعتیاد خود را ترک کرده، برابر دانش روز دنیا، می‌تواند از موادی استفاده کند که متاسفانه سیستم بهداشتی در عربستان این اجازه را به افراد نمی‌دهد و سبب می‌شود تا پیرمرد ما که به ماده مخدر سنتی اعتیاد داشته، از حج بازبماند.

وی اعلام آمادگی کرد تا با همکاری سازمان حج و زیارت و دیگر دستگاه‌های مربوطه در این زمینه اقدامات لازم انجام شود.

برخی برخوردها در آن سوی مرز ریشه سیاسی ندارد

به گزارش ایسنا، احمدی‌مقدم با اشاره به شیوه برخورد با برخی ایرانیان در خارج از کشور، خاطر نشان کرد: برخی از این برخوردها که با ایرانیان در آن سوی مرز صورت می‌گیرد، ریشه سیاسی ندارد، بلکه ناشی از این است که ما در گذشته برخوردهای لازم را با قاچاقچیان و متخلفان انجام نمی‌دادیم و در فرودگاه دستگیر می‌شدند که همین امر سبب برخی برخوردهای بد با ایرانیان شده بود.

به گفته وی، در حال حاضر که نیروی انتظامی در فرودگاه‌ها با موارد تخلف برخوردهای جدی انجام داده، شاهد آن هستیم که در آن سوی مرز نیز شیوه برخوردها تغییر کرده است.

فرمانده ناجا با بیان اینکه در سه چهار سال اخیر در کشورهای جنوب شرق آسیا متاسفانه اقدامات بدی از سوی برخی از ایرانیان در زمینه قاچاق مواد مخدر انجام شده است، گفت: خوشبختانه امروز با تمهیداتی که پلیس انجام داده، این برخوردها بهتر شده، به طوری که از ما به خاطر برخوردهایمان قدردانی هم می‌کنند.

فرودگاه‌ها دروازه‌های کشورند

احمدی‌مقدم جدا کردن ایرانیان هنگام خروج از فرودگاه برخی کشورها را امری بد دانست و گفت: فرودگاه‌ها دروازه‌های کشورند، به طوری که دروازه‌های زمینی ما در مرزها از دروازه‌های هوایی ما کمتر است، چرا که فرودگاه‌ها به سرعت در حال رشد و توسعه‌اند و با همین سرعت نیز تعداد مسافران در حال افزایش است.

فرودگاه‌ها ویترین کشورها هستند

به گزارش ایسنا، فرمانده ناجا در ادامه سخنانش فرودگاه‌ها را مانند ویترینی برای معرفی و ایجاد زمینه برای قضاوت درباره فرهنگ و شرایط هر کشوری برشمرد و گفت: در بدو ورود شهروندان خارجی به هر کشوری، نخستین جایی که دیده شده و مورد قضاوت افراد قرار می‌گیرد، فرودگاه‌ها هستند، بنابراین لازم است چیدمان فرودگاه‌ها نیز ویترینی و تمیز شود.

ضرورت تغییر در لباس ماموران پلیس فرودگاه

وی با بیان اینکه می‌توان لباس ماموران ناجا و سپاه را در فرودگاه‌های کشور تغییر داد و به لحاظ شکل ظاهر مدیریت کرد، تصریح کرد: سر و وضع ماموران را نیز باید مدیریت کنیم که با ظاهری آراسته و شیک در فرودگاه‌ها ظاهر شوند، نه با لباس چروکیده و ...

فرمانده ناجا با تاکید بر اینکه هیچ ایرادی ندارد که لباس ماموران پلیس و سپاه در فرودگاه‌های کشور متحدالشکل شود، گفت: به نظر من لزومی ندارد که یک مسافر با مشاهده تفاوت نوع لباس‌ها، متوجه دسته‌بندی ماموران سپاه و ناجا شود، چرا که بهتر است لباس‌ها یکی باشد و تنها برای خود ما در لباس، نمادهایی قرار داده شود که قابل تشخیص باشد.

به گفته احمدی‌مقدم، این پیشنهادی است که به نظر می‌رسد می‌شود روی آن کار کرد.

وی همچنین با اشاره به ضرورت خوش‌اخلاقی و نحوه رفتار و برخورد ماموران پلیس با مردم، اظهار کرد: نحوه تعامل پلیس با مردم و مسافران در فرودگاه‌ها نیز باید منظم باشد.

فرمانده ناجا با اشاره به سفری که حدود 20 سال پیش به مقصد سوریه داشته است، گفت: در آن زمان علی‌رغم اینکه تمام پرسنل هواپیما از جمله کاپیتان و خدمه در هواپیما بوده و عمده مسافران نیز مستقر شده بودند، پرواز ما با حدود دو ساعت تاخیر از زمین برخاست که پس از انجام بررسی، مطلع شدیم با توجه به اینکه عده‌ای از مسافران برای بار اول با هواپیما سفر می‌کردند، هر کدام در بخش‌های مختلف دچار مشکلاتی شده بودند که تا آنان مشکلاتشان را حل کنند، پرواز به تاخیر افتاده بود.

ضرورت آموزش حداقلی زبان به تمامی افراد حاضر در فرودگاه

احمدی‌مقدم آموزش زبان را نیز امر مهمی در فرودگاه‌های کشور دانست و گفت: در تمامی فرودگاه‌ها به ویژه فرودگاه‌های بین‌المللی ضروری است که زبان به شکلی حداقلی به تمامی افرادی که مشغول به کار در فرودگاه هستند، آموزش داده شود و به عنوان مثال حتی یک کارگر و فروشنده نیز بتواند با مسافران خارجی ارتباط برقرار کند.

فرمانده ناجا با اشاره به ضرورت حذف اقدامات زائد و تکراری در فرودگاه‌ها، اظهار کرد: بعضا گفته می‌شود که چرا در فرودگاه‌ها چندین مرحله بازرسی صورت می‌گیرد، در حالی که آیا نمی‌توان این بازرسی‌ها در یک قسمت انجام شود، یا برخی از آنها را به شکل نامحسوس یا با استفاده از فناوری‌ها انجام داد؟ البته در برخی از موارد نظیر استفاده از بادی اسکنر محدودیت‌هایی وجود دارد که ما نیز از آنها استفاده نخواهیم کرد. اما وسایل دیگری نیز وجود دارد که باید از آن استفاده شود.

به گفته احمدی‌مقدم،‌ در بحث‌ فرودگاه‌ها پیشرفت‌های قابل توجهی انجام شده، اما هنوز کامل نیست.

به گزارش ایسنا، فرمانده ناجا در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به ضرورت سرعت‌دهی به برخی از خدمات در فرودگاه، خاطر نشان کرد: در فیلمی که چندی پیش آن را تماشا کردم، فردی ممنوع‌الخروج شده و برای بررسی علت آن، 15 روزی درگیر بود و پلیس فرودگاه به وی می‌گفت که امکان اعلام علت ممنوع‌الخروج شدنش از طریق این پلیس وجود ندارد.

وی با اشاره به ماجرایی که برای سردار سید مهدی هاشمی که در حال حاضر رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی رخ داده، اظهار کرد: وی در خاطره‌ای که نقل می‌کرد، گفت که چندین بار برای هنگام خروج از کشور با مشکل روبرو شده و به او اعلام کرده است که ممنوع‌الخروج است. اما زمانی که به بررسی علت آن اقدام کرده،‌ متوجه شده تشابه اسمی‌اش با سید مهدی هاشمی که در سال 65 اعدام شده بود، سبب این اتفاق بوده است.

ضرورت به روز شدن تجهیزات و اطلاعات فرودگاه‌ها

احمدی‌مقدم با بیان اینکه این فرد پس از رایزنی‌های فراوان و اخذ دستور قوه قضاییه، موفق به پاک کردن سوابق آن فرد اعدامی از لیست ممنوع الخروجی‌ها شده بود، اظهار کرد: آیا نباید تجهیزات و اطلاعات ما در این زمینه به روز باشد تا اطلاعات فردی که فرضا 20 سال پیش اعدام شده، به علت تنها تشابه اسمی،‌ مانع ممنوع الخروج شدن فرد دیگری نشود؟

به گفته فرمانده ناجا، برای بررسی این موارد باید با همکاری دستگاه‌های قضایی و نهادهای مربوط اقدامات لازم انجام شود.

وی درباره ضرورت فراهم کردن شرایط برای عده‌ای که گمان می‌کنند به دلیل داشتن مسئولیتشان باید بدون عبور از گیت و ... در فرودگاه تردد کنند، گفت: در سفری که با دعوت رسمی به یکی از کشورهای اروپایی داشتم، ما نیز از گیت عبور کردیم و ناراحت هم نشده‌ام، چرا که متوجه شدم در آن کشور تمامی مسئولان و وزرا به جز رییس‌جمهور همانند شهروندان عادی باید از گیت عبور کند.

احمدی‌مقدم با اشاره به این موضوع، افزود: عده‌ای هم که با ما در فرودگاه‌ها همراه می‌شوند، گاه گله می‌کنند که چرا ما نیز باید بازرسی شده و از گیت عبور کنیم، اما همه باید بدانند که در فرودگاه‌ها استثنایی وجود ندارد.

فرودگاه جای شیادان، سارقان و جاعلان نیست

به گزارش ایسنا، فرمانده ناجا در ادامه سخنانش با اشاره به اجرای طرح امنیت اجتماعی در فرودگاه‌های کشور، تصریح کرد: شیادان، سارقان، جاعلان و ... نباید در فرودگاه‌ها نفوذ پیدا کنند.

وی همچنین با اشاره به نزدیکی ایام حج و مشکل ترافیکی ناشی از این امر نیز گفت: عضو رسمی شورای حج هستیم؛ اما متاسفانه در دو سه سال اخیر ما را به این شورا دعوت نکرده‌اند!

احمدی‌مقدم با بیان اینکه گفته می‌شود فرودگاه مهرآباد ظرفیت پرواز دارد و باید تعداد پروازها در آن را اضافه کرد، گفت: بحث ما این نیست که آیا می‌توان ظرفیت‌ پروازهای مهرآباد را افزایش داد یا خیر؟ بلکه بحث ما این است که در شرایط فعلی نیز ترافیک سنگینی در اطراف فرودگاه حاکم است و به خاطر مشکل ترافیکی، نباید تعداد پروازهای مهرآباد را افزایش داد.

فرمانده ناجا درباره مشکلات ناشی از ترافیک اظهار کرد: در ایام حج متاسفانه دیده می‌شود که برخی از حجاج با ساک‌های خود در حال دویدن به سمت ترمینال هستند، در حالی که نباید چنین اتفاق‌هایی رخ دهد و باید با تسهیلات ترافیکی، این مسائل برطرف شود.

وی با بیان اینکه حل مشکل فرودگاه امام سخت‌تر از حل مشکلات ترافیکی مردم نیست، ابراز امیدواری کرد: امنیت در فرودگاه‌ها باید به گونه‌ای باشد که وقتی مسافر وارد فضای فرودگاه می‌شود، احساس نکند که وارد جوی پلیسی و امنیتی شده است و در محیطی مسلح حضور یافته است.

احمدی‌مقدم در پایان سخنانش ابراز امیدواری کرد که تفاوت لباس‌های نیروی انتظامی و سپاه پاسداران در فرودگاه‌ها سبب ایجاد فاصله میان این دو نیرو نشود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha