• دوشنبه / ۱۱ شهریور ۱۳۹۲ / ۱۲:۵۲
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 92061106637
  • خبرنگار : 71434

نبیل العربی: سوریه مسئول حملات شیمیایی دمشق است/راهکار نظامی درباره سوریه وارد نیست

نبیل العربی: سوریه مسئول حملات شیمیایی دمشق است/راهکار نظامی درباره سوریه وارد نیست

نبیل العربی، در کنفرانسی مطبوعاتی پس از نشست اتحادیه عرب، دولت سوریه را مسوول استفاده از سلاح شیمیایی در حومه دمشق دانست.

نبیل العربی، در کنفرانسی مطبوعاتی پس از نشست اتحادیه عرب، دولت سوریه را مسوول استفاده از سلاح شیمیایی در حومه دمشق دانست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا). به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی، کنفرانس خبری نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب و محمد عبدالعزیز، وزیر امور خارجه لیبی در مقر این اتحادیه در قاهره برگزار شد و در آن نبیل العربی سوریه را متهم کرد که مسئول حملات شیمیایی در حومه دمشق است.

العربی گفت: بیشتر اعضای اتحادیه عرب دولت سوریه را مسئول این حملات می‌دانند و این بدان معنا است که اکثریت اتحادیه دمشق را متهم اصلی پرونده به حساب می‌آورند.

دبیر کل اتحادیه عرب همچنین از جامعه جهانی و سازمان ملل خواست تا به مسئولیت‌های خود در قبال سوریه عمل کنند.

العربی گفت: ما از همان ابتدا اعلام کردیم که بهترین راهکار برای سوریه راهکار سیاسی است. از آغاز بحران سوریه تمام آنچه در وسعمان بود بر اساس منشور اتحادیه عرب و قوانین بین‌المللی ارائه کردیم و طرح‌هایی را پیشنهاد دادیم که همه بی‌نتیجه ماند.

وی گفت: موضع اتحادیه عرب درباره سوریه ثابت است. ما از ابتدا تماس‌هایی را با رهبران سوریه برقرار کرده و سفرهایی را به این کشور انجام دادیم. موضع اتحادیه عرب بر این استوار است که چه فایده‌ای در کشتن، آواره کردن و عذاب دادن میلیون‌ها سوری وجود دارد. به عقیده اتحادیه عرب بهترین راهکار برای سوریه حل و فصل سیاسی بحران سوریه و با استناد به بیانیه ژنو است. باید بگویم بیانیه ژنو راهکار اصلی است و راهکار نظامی درباره سوریه وارد نیست.

العربی با انتقاد از وتوی روسیه و چین در شورای امنیت گفت: وتو چه حد و مرزی دارد استفاده از حق وتو هیچ معیاری ندارد و به عقیده من کشورهای پرقدرت جهان باید مرزهایی را برای این امر مشخص کنند.

العربی درباره عملکرد بازرسان سازمان ملل نیز گفت: در حال حاضر آنچه مطلوب است این است که سازمان ملل به مسئولیت‌های خود در برابر سوریه به ویژه مساله استفاده از سلاح‌های شیمیایی عمل کند. سوریه قانونا در برابر کشورهای دیگر به عدم استفاده از سلاح‌های شیمیایی ملزم شده است. ما خواهان توقف استفاده از این سلاح‌ها و مجازات عاملان آن اعم از نظام سوریه و غیرنظام سوریه هستیم اما باید بگویم تیم محققان سازمان ملل صلاحیت مشخص کردن اینکه کدام طرف از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرده را ندارند.

وی ادامه داد: کارشناسان اعلام کرده‌اند استفاده از سلاح‌های شیمیایی به تجهیزات خاصی از جمله هواپیماهای مشخص و برخی موشک‌های ویژه نیاز دارد که فقط دولت سوریه این تجهیزات را در اختیار دارد. اما اعلام می کنم که به عقیده من گزارش نهایی کارشناسان سازمان ملل نتیجه‌ای نخواهد داشت.

العربی تاکید کرد: بیشتر کشورهای عضو اتحادیه عرب معتقدند نظام سوریه مسئول استفاده از سلاح‌های شیمیایی است و خواهان اتخاذ اقدامات جدی برای این جنایت و مجازات عاملان آن هستند.

نبیل العربی در بخش دیگری از سخنان خود، با اعلام اینکه کشورهای عربی هنوز فلسطین را مساله اصلی خود دانسته و از حق مطلق ملت فلسطین در تشکیل کشور مستقل در مرزهای 1967 حمایت می‌کنند اعلام کرد: طرح‌هایی که تاکنون ارائه داده شده نه برای حل بحران بلکه برای اداره آن بوده و اسرائیل از این طرح‌ها و فرصت‌کشی برای تحقق اهداف استراتژیک خود استفاده می‌کند و این دلیل تعطیلی مذاکرات صلح در گذشته بود.

وی علاوه بر این جامعه جهانی را برای اعلام اراضی فلسطینی به عنوان سرزمین‌های اشغالی و نه "سرزمین‌های مورد مناقشه" تشویق کرد.

وزیر امور خارجه لیبی نیز از کشورهای جهان و منطقه‌ خواست تا ائتلاف مخالفان سوریه را به عنوان نماینده قانونی مردم سوریه به رسمیت بشناسند.

وی در ادامه تاکید کرد که دو کشور عربی نسبت به تصمیمات اتحادیه عرب در مسئول دانستن دولت سوریه در استفاده از سلاح‌های شیمیایی موضعی محافظه‌کارانه اتخاذ کرده‌اند.

عبدالعزیز همچنین نظام سوریه را مسئول استفاده از سلاح‌های شیمیایی دانسته و گفت: بدون در نظر گرفتن اینکه کدام طرف از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرده باید بگویم از آنجایی که نظام سوریه مسئول اداره این کشور است باید گفت، نظام سوریه مسئول اصلی اتفاقاتی است که در این کشور رخ داده است.

وزیر امور خارجه لیبی با متهم کردن سوریه به مسئول حملات شیمیایی، دادن کرسی سوریه به مخالفان این کشور را اقدامی مثبت و موثر خواند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha