• جمعه / ۸ شهریور ۱۳۹۲ / ۰۸:۵۷
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 92060804703
  • خبرنگار : 71477

پارلمان انگلیس با اقدام نظامی در سوریه مخالفت کرد

پارلمان انگلیس با اقدام نظامی در سوریه مخالفت کرد

نمایندگان مجلس عوام در انگلیس با طرح دولت این کشور برای اقدام نظامی در سوریه در واکنش به کاربرد تسلیحات شیمیایی مخالفت کردند.

نمایندگان مجلس عوام در انگلیس با طرح دولت این کشور برای اقدام نظامی در سوریه در واکنش به کاربرد تسلیحات شیمیایی مخالفت کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) مجلس نمایندگان با ۲۸۵ رای مخالف در برابر ۲۷۲ رای موافق با طرح دولت دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس مخالفت کرد.

کامرون در سخنانی گفت که این رای نشان می‌دهد که پارلمان با اقدام نظامی مخالف است و دولت او بر این اساس اقدام خواهد کرد.

به گزارش بی.بی.سی، رای مجلس عوام که از آن به عنوان یک شکست سنگین برای سیاست خارجی دیوید کامرون نام برده شده است، مانع از شرکت انگلیس در اقدام نظامی احتمالی آمریکا و متحدانش علیه حکومت بشار اسد می‌شود.

کاخ سفید در واکنش به مخالفت پارلمان انگلیس با اقدام نظامی در سوریه گفته است آمریکا به رایرنی با انگلیس ادامه خواهد داد.

بنا بر اعلامیه کاخ سفید، باراک اوباما بر اساس منافع ایالات متحده درباره هر گونه اقدام احتمالی تصمیم‌گیری خواهد کرد.

کاخ سفید تاکید کرد کشورهایی که عرف بین‌المللی درباره تسلیحات شیمیایی را نقض می کنند، باید پاسخگو باشند.

دولت انگلیس پیش از رای گیری پارلمان در پاسخ به نگرانی های حزب کارگر بخش‌هایی از طرح خود را اصلاح کرده بود.

حزب کارگر نیز اصلاحیه‌ای را بر این طرح درباره ضرورت ارائه شواهد قانع کننده از سوی دولت ارائه کرده بود که با اختلاف ۱۱۴ رای رد شد.

این طرح اقدام نظامی در سوریه را در صورتی که بازرسان سازمان ملل متحد کاربرد تسلیحات شیمیایی به وسیله حکومت بشار را تایید کنند، مجاز می‌دانست.

فیلیپ هاموند، وزیر دفاع انگلیس گفته است که کشورش در اقدام نظامی علیه سوریه شرکت نخواهد کرد ولی تاکید کرد این اقدام بدون حضور انگلیس هم صورت خواهد گرفت.

به گفته او نپیوستن انگلیس به اقدام نظامی علیه حکومت سوریه مانع از انجام آن نخواهد شد ولی آمریکا و متحدانش را مایوس خواهد کرد.

هاموند گفت او و کامرون از رای مجلس نمایندگان مایوس شده‌اند و هشدار داد که این رخداد به روابط لندن و واشنگتن آسیب خواهد زد.

او پیشتر گفته بود که رای منفی حزب کارگر باعث می‌شود که امشب حکومت اسد با آسودگی بیشتری به خواب برود.

هاموند همچنین گفته است که جنگ عراق افکار عمومی در انگلیس را در رابطه با هر اقدام نظامی در خاورمیانه مسموم کرده است.

همزمان، چاک هیگل و جان کری، وزرای دفاع و امور خارجه آمریکا و دیگر اعضای تیم امنیت ملی دولت اوباما با شرکت در یک کنفرانس تلفنی با گروهی از نمایندگان دو حزب دموکرات و جمهوریخواه در کنگره، رویکرد ایالات متحده به بحران در سوریه را بررسی کردند.

به گفته منابع مطلع، اعضای دولت آمریکا در این جلسه تاکید کردند که کاخ سفید حکومت بشار اسد را مسئول کاربرد سلاح شیمیایی در حومه دمشق می داند و رئیس جمهوری آمریکا هنوز برای اقدام نظامی در سوریه تصمیم نگرفته است.

به گفته یک عضو ارشد کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، اعضای دولت اوباما در این جلسه تاکید کردند که بدون شک دولت سوریه از تسلیحات هسته ای استفاده کرده است.

ایلیوت انگل گفت شرکت کنندگان در جلسه گفتند که شواهد موجود درباره کاربرد این تسلیحات براطلاعات گردآوری شده از شنود مکالمات مقام های سوری استوار و رصد تحرکات نظامیان این کشور است.

رای منفی مجلس عوام به اقدام نظامی انگلیس در سوریه پس از آن صورت گرفت که نشست ۵ عضو دائمی شورای امنیت بدون نتیجه پایان یافت.

این نشست که پنجشنبه در نیویورک برگزار شد، نتوانست از اختلاف های آمریکا، بریتانیا و فرانسه با روسیه و چین بر سر اقدام نظامی در سوریه بکاهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha