• دوشنبه / ۴ شهریور ۱۳۹۲ / ۱۲:۲۴
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 92060402374
  • خبرنگار : 71129

"مداخله نظامی آمریکا در سوریه کمک به قدرت گرفتن القاعده است"

"مداخله نظامی آمریکا در سوریه کمک به قدرت گرفتن القاعده است"

کارشناس مسائل سوریه با هشدار نسبت به مداخله نظامی آمریکا در سوریه گفت که این اقدام تنها به تقویت جایگاه القاعده در این کشور جنگ زده می‌انجامد.

کارشناس مسائل سوریه با هشدار نسبت به مداخله نظامی آمریکا در سوریه گفت که این اقدام تنها به تقویت جایگاه القاعده در این کشور جنگ زده می‌انجامد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، «گونتر میر، کارشناس مسائل سوریه، استاد دانشگاه مینتس در آلمان در رشته جغرافیای اجتماعی و اقتصادی و ریاست مرکز تحقیقات جهان عرب در گفت‌وگویی با شبکه خبری دویچه وله در پاسخ به این پرسش که آیا هم‌اکنون احتمال مداخله نظامی آمریکا در سوریه وجود دارد یا خیر، گفت: این مساله بعید است و می‌توان آن را از اظهارات بسیار دقیق باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا متوجه شد.

به عبارت دیگر، ژنرال مارتین دمپسی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا به شدت نسبت به مداخله نظامی در سوریه هشدار داده است. اگر چه هم‌اکنون احتمال مداخله نظامی وجود دارد اما استراتژی‌ در این باره وجود ندارد. خطر حمله نظامی بسیار بالاست. به محض فروپاشی دولت سوریه، قدرت به دست شبه‌نظامیان القاعده می‌افتد. پس از ارتش سوریه، آن‌ها بزرگترین قدرت نظامی در این کشور محسوب می‌شوند.

این کارشناس درباره شکل و نحوه مداخله نظامی گفت: وزارت دفاع آمریکا می‌خواهد تا از استقرار سربازانش در سوریه به هر نحوی اجتناب کند. گزینه دیگر ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه است، اما این امر در صورتی تحقق می‌یابد که سازمان ملل با آن موافقت کند. البته ایجاد منطقه پرواز ممنوع نیازمند انجام اقدامات زیادی است. همینطور نباید فراموش کرد که سوریه با موشک‌های ساخت شوروی سابق کاملا تجهیز شده است. این یک ماموریت پیچیده است که میلیاردها دلار هزینه بر جای خواهد گذاشت. راه‌حل ساده‌تر این است که از موشک‌هایی برای انهدام پایگاه‌های هوایی ارتش سوریه استفاده کنیم. البته این امر تنها یک احتمال است چرا که جت‌های جنگنده احتمالا دیگر نمی‌توانند در این پایگاه‌ها فرود آیند. با این حال چنین ماموریتی باز هم نیازمند تایید سازمان ملل است و روسیه و چین با این اقدام موافقت نمی‌کنند.

این کارشناس در ادامه به این سوال که هدف از مداخله نظامی چیست، پاسخ داد و گفت: در صورتی که منطقه پرواز ممنوع به واقع ایجاد شود، بدین معناست که باعث تضعیف شگرف دولت بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه خواهد شد چرا که موفقیت ارتش وی به شدت به تمامیت ارضی و استقلال حریم هوایی این کشور وابسته است و در صورتی که پایگاه‌های هوایی سوریه بمباران شوند، برای دولت اسد سخت خواهد بود که بر مخالفان تسلط یابد.

کارشناسان مسائل سوریه درباره اینکه تا چه میزان یک مداخله نظامی می‌تواند اوضاع در سوریه را تغییر دهد، گفت: این مساله بر مسند قدرت ماندن را برای دولت اسد بسیار مشکل خواهد کرد، اما اگر روسیه بخواهد تا نقشی بزرگتر را در سوریه ایفا کند و ایران هم از دولت دمشق حمایت کند، اوضاع خطرناک می‌شود. این چنین مداخله نظامی، باعث درگیری نظامی در منطقه می‌شود. این امر همچنین منجر به خلاء قدرت خواهد شد که توسط افرادی که در همان لحظه قدرتمند هستند، پر می‌شود و این افراد، اعضای القاعده هستند. موفقیت مخالفان اسد نه تنها باعث به راه افتادن حمام خون علیه حامیان اسد می‌شود، بلکه کمکی خواهد شد برای استقرار دولتی در سوریه که قدرتمندترین مرکز القاعده در جهان خواهد بود.

کارشناس مسائل سوریه در پاسخ به این پرسش که آیا این روند بر همسایگان سوریه اثر می‌گذارد، گفت: این روند باعث درگیری و جنگ‌های بیشتر و درگیر شدن تمام منطقه و افزایش تعداد آوارگان در کشورهای همسایه می‌شود.

وی همچنین درباره این سوال که موضع شهروندان آمریکایی درباره مداخله نظامی احتمالی به سوریه چیست، گفت: رسانه‌های آمریکا به شدت از جانب جمهوری‌خواهان کنترل می‌شوند. آن‌ها خواستار استقرار نیروها در سوریه برای تقویت قدرت آمریکا و مسئولیت این کشور به عنوان یک قدرت سلطه هستند.

گونتر میر درباره این سوال که موضع سوریه در این باره چه خواهد بود، پاسخ داد: مردم سوریه به تفرقه دچار می‌شوند. یکی از این گروه‌ها، شهروندان سوری هستند که همچنان از دولت اسد حمایت می‌کنند. دسته دوم، اکثریت سوری‌هایی هستند که مخالف دولت دمشق خواهند بود. آن‌ها موافق مداخله نظامی هستند. همچنین مخالفان دولت اسد نیز هستند که شور و اشتیاق خود را از زمانی که القاعده به یک نیروی قدرتمند مخالف تبدیل شده، از دست داده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha