• چهارشنبه / ۳۰ مرداد ۱۳۹۲ / ۱۲:۱۰
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 92053017694
  • منبع : نمایندگی سمنان

ضرورت بکارگیری سیستم‌های نوین آبیاری در نهالستان‌های سمنان

ضرورت بکارگیری سیستم‌های نوین آبیاری در نهالستان‌های سمنان

ایسنا/سمنان رئیس اداره جنگل و جنگل‌کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: اجرای سیستم‌های نوین آبیاری در نهالستان‌های اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان یک ضرورت است.

رئیس اداره جنگل و جنگل‌کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: اجرای سیستم‌های نوین آبیاری در نهالستان‌های اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان یک ضرورت است.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه سمنان، بهزاد گلابیان گفت: در سال‌های اخیر با کاهش سطح آب‌های زیرزمینی، اجرای سیستم‌های آبیاری تحت فشار در سطح 31 هکتار از نهالستان‌های این اداره کل در دستور کار قرار گرفته که متاسفانه به‌دلیل تأمین نشدن اعتبار مربوطه تاکنون محقق نشده است.

وی اظهار امیدواری کرد، با اجرای به موقع این طرح‌ها، معضل کمبود آب در این نهالستان‌ها که نقش موثری در تامین نهال‌های مورد نیاز فضای سبز استان دارند برطرف شود.

گلابیان عنوان کرد: نهالستان جنگلی سوکان در سال 1346 با هدف تولید نهال غیرمثمر جهت جنگلکاری، احداث پارک‌های جنگلی و توسعه فضای سبز استان در فاصله 2 کیلومتری شهر سمنان و در ضلع جنوبی پارک سوکان، ایجاد شد.

وی اظهار کرد: وسعت نهالستان 16.5هکتار بوده و شامل 22 قطعه با مساحت‌های متفاوت است. از کل سطح نهالستان، معمولا یک سوم آن، آیش و دو سوم آن تحت کشت قرار می‌گیرد. عملیات کاشت در نهالستان به دو روش سنتی و مکانیزه است و شامل بخش‌های کشت بذور، عملیات بازکاشت و قلمه زنی و عملیات مراقبت و نگهداری شامل عملیات آبیاری به روش غرقابی و مبارزه با علفهای هرز و آفات و بیماریهاست.

گلابیان ادامه داد: تولید نهال در این نهالستان از گونه‌های درختی سوزنی برگ کاج تهران، سرو خمره‌ای، سرو شیرازی، سرو نقره‌ای و گونه‌های پهن برگ زبان گنجشک، ارغوان، ایلان، ابریشم مصری، اقاقیا، چنار، تبریزی، سنجد، کبوده و بید انجام می‌شود.

رییس اداره جنگل و جنگلکاری اداره کل منابع طبیعی استان سمنان با اشاره به وجود یک نهالستان در شهرستان شاهرود، اظهار کرد: نهالستان جنگلی چغولگیر شاهرود در سال 1360 با هدف تولید نهال غیرمثمر جهت جنگلکاری، احداث پارک‌های جنگلی و توسعه فضای سبز استان در فاصله 2 کیلومتری از شهر بسطام و 4 کیلومتری از شهر شاهرود و در شمال پارک جنگلی جغولگیر واقع شده است

وی اضافه کرد: وسعت نهالستان 15 هکتار بوده و شامل 14 قطعه با مساحت‌های متفاوت است که 10 هکتار آن بابت کاشت نهال مورد استفاده قرار دارد.

گلابیان گفت: از کل سطح مفید کشت نهال، معمولا یک سوم آن، آیش و دو سوم آن تحت کشت قرار می گیرد. عملیات کاشت در نهالستان به دو روش سنتی و مکانیزه انجام می‌شود و شامل بخش‌های کشت بذر، عملیات بازکاشت و قلمه زنی و عملیات مراقبت و نگهداری شامل عملیات آبیاری به روش غرقابی و مبارزه با علف‌های هرز و آفات و بیماری‌هاست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha