• یکشنبه / ۲۷ مرداد ۱۳۹۲ / ۱۳:۳۰
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 92052715501
  • خبرنگار : 71415

نیاز ارتش ‌آمریکا به مصر مانعی جدی در موضع‌گیری صریح واشنگتن علیه قاهره

وابستگی شدید ارتش آمریکا به مصر برای انتقال تجهیزات و نفرات به افغانستان و دیگر بخش‌های خاورمیانه مانعی بزرگ برای واشنگتن جهت اتخاذ موضعی محکم و جدی مقابل ارتش مصر شده است.

وابستگی شدید ارتش آمریکا به مصر برای انتقال تجهیزات و نفرات به افغانستان و دیگر بخش‌های خاورمیانه مانعی بزرگ برای واشنگتن جهت اتخاذ موضعی محکم و جدی مقابل ارتش مصر شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه یو اس ای تودی، در طول سال گذشته میلادی بیش از دو هزار هواپیمای ارتش آمریکا از حریم هوایی مصر پرواز کرده و به حمایت از ماموریت‌ها در افغانستان و دیگر مناطق خاورمیانه پرداخته‌اند. همچنین به گفته ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در بحرین حدود 35 تا 45 کشتی این ناوگان نیز در هر سال از کانال سوئز عبور می‌کنند که از جمله آنها ناوهای هواپیمابر هستند.

این در حالی است که مصر کشتی‌های جنگی آمریکا را در اولویت عبور از کانال سوئز قرار داده و این به معنی آن است که کشتی‌های آمریکایی در اول صف طولانی کشتی‌هایی که منتظر عبور از این کانال هستند، قرار می‌گیرند.

جیمز فیلیپس، تحلیلگر بنیاد هریتیج می‌گوید: مصر یکی از حامیان اساسی حضور نظامی آمریکا در خاورمیانه است.

کنت پولاک، تحلیلگر موسسه بروکینگزنیز معتقد است: ارتش مصر همواره رابطه خوب با ما داشته است و همکاری مصر با ‌آمریکا در دوران فعلی که پنتاگون با فشارهای بودجه‌ای روبرو است، بسیار حیاتی است.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا در پاسخ به سرکوب خونین معترضان توسط ارتش مصر تنها به لغو رزمایش نظامی مشترک با مصر به نام "ستاره درخشان"و تعلیق تحویل چهار جنگنده اف 16 به مصر بسنده کرد. حتی گفته نشده که کمک 1.3 میلیارد دلاری سالانه آمریکا به ارتش مصر لغو می‌شود، یا خیر، هر چند که برخی از نمایندگان کنگره آمریکا حامی این اقدام بوده‌اند.

در صورتی که مصر دسترسی ارتش آمریکا به حریم هوایی و کانال سوئز را قطع کند، نظامیان آمریکایی باید هزینه‌های سنگین‌تر و مدت زمان بیشتری را صرف نقل و انتقال و استقرار سربازان و تجهیزات در خاورمیانه کنند. به عنوان مثال کشتی‌های جنگی آمریکا بدون دسترسی به کانال سوئز که دریای مدیترانه را به دریای سرخ ارتباط می‌دهد، مجبور خواهند شد آفریقا را دور بزنند تا به خلیج فارس برسند.

تحلیلگران می‌گویند: ارتش مصر احتمالا بلافاصله پس از قطع کمک‌های آمریکا دسترسی هوایی و زمینی ارتش آمریکا در خاک خود را محدود نخواهد کرد اما روابط میان دو طرف سریعا تیره خواهد شد به ویژه اگر که ژنرال‌های مصری احساس کنند نیازی به کمک ‌آمریکا ندارند.

مصر در سال 1967 در جنگ شش روزه اعراب و اسرائیل کانال سوئز را بست.

در صورت قطع کمک‌های آمریکا کشورهای حوزه خلیج فارس بار برخی از مسئولیت‌ها را به دوش خواهند کشید. این کشورها نظیر عربستان از اینکه ارتش مصر دولت اخوان المسلمین را برچیده خرسند هستند.

آنتونی کوردسمن، تحلیلگر مرکز مطالعات بین‌المللی و راهبردی می‌گوید: ملی‌گرایی مصری‌ها یک فاکتور بسیار مهم است.

رهبران ارتش آمریکا در تمام طول بحران در مصر با همتایان مصری خود در ارتباط بودند تا روابط نزدیک را با آنها حفظ کرده و نگرانی‌های واشنگتن را منتقل کنند.

وزیر دفاع آمریکا پس از کشته شدن صدها تن در سرکوب خونین روز چهارشنبه با همتای مصری خود تماس گرفت. پنتاگون در بحث با کاخ سفید احتمالا بر اهمیت روابط نظامی با مصر تاکید خواهد کرد. رئیس‌جمهوری آمریکا نیز در حال بررسی اقدامات بیشتر برای پاسخ به بحران مصر است اما رهبران ارتش آمریکا نمی‌خواهند اینگونه به آنها نگریسته شود که بیش از حد بر تصمیم‌های اوباما نفوذ دارند.

پولاک معتقد است: وزارت دفاع به شدت نگران است که اینطور قلمداد شود که نظامیان کاخ سفید را برای انجام هر کاری تحت فشار قرار می‌دهند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha