• یکشنبه / ۲۷ مرداد ۱۳۹۲ / ۱۱:۳۶
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 92052715329
  • خبرنگار : 71129

اردوغان: حاکمان مصر مرتکب "تروریسم دولتی" می‌شوند

اردوغان: حاکمان مصر مرتکب "تروریسم دولتی" می‌شوند

نخست‌وزیر ترکیه حاکمان موقت مصر را به ارتکاب "تروریسم دولتی" متهم کرد و وزیر دفاع مصر را به رئیس‌جمهوری سوریه شبیه دانست!

نخست‌وزیر ترکیه حاکمان موقت مصر را به ارتکاب "تروریسم دولتی" متهم کرد و وزیر دفاع مصر را به رئیس‌جمهوری سوریه شبیه دانست!

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه حریت، رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه در جریان یک سخنرانی در استان "بورسا" گفت: مسجد فتح قاهره هدف حمله قرار گرفت. عبادت‌کنندگان در این مسجد بی‌گناه هستند. مساجد در سوریه و مصر تخریب و منهدم شده‌اند. هیچ تفاوتی میان عبدالفتاح السیسی، وزیر دفاع مصر و بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه وجود ندارد. رهایی و رستگاری با سرکوب به وجود نمی‌آید.

نخست‌وزیر ترکیه همچنین با انتقاد از مقام‌های قاهره به دلیل "تروریست" خواندن حامیان محمد مرسی، رئیس‌جمهوری مخلوع این کشور، افزود: مردم می‌گویند ما خواهان احترام گذاشتن به آرای‌مان هستیم. اما آنها، مردم را تروریست می‌خوانند. اما من می‌گویم تروریسم دولتی در مصر هم‌اکنون وجود دارد. هم‌اکنون دو راه در مصر وجود دارد؛ آنهایی که طرفدار فراعنه هستند و آنهایی که پیرو موسی هستند.

اردوغان حمله علیه عبادتگاه‌ها نظیر کلیساها را محکوم کرد اما گفت که حامیان اخوان‌المسلمین به حفاظت از عبادتگاه‌ها در مقابل غارت می‌پردازند.

تنش‌ها میان قاهره و ‌آنکارا در حالی افزایش یافته که ترکیه سفیر خود را از مصر فراخوانده است. عبدالرحمان صلاح‌الدین، سفیر ترکیه در مصر تاکید کرد که آنکارا تنها طرف اخوان‌المسلمین نیست و به تمام مصری‌ها احترام می‌گذارد.

نخست‌وزیر ترکیه بدون عقب‌نشینی از موضع خود مبنی بر کودتای نظامی سوم ژوئیه سال جاری میلادی در مصر، ‌آن دسته از افرادی را که به حمایت مالی از "رژیم کودتا" دست می‌زنند، متهم کرد و اطمینان داد که آنکارا به دنبال انجام اقدامات دیپلماتیک برای اعمال فشار بیشتر به دولت موقت مصر است که در پی کودتای نظامی قدرت را به دست گرفته است.

وی گفت: ما از شورای امنیت سازمان ملل خواسته‌ایم تا با لحنی عادلانه و تعیین‌کننده و مشخص سخن بگوید. سازمان کنفرانس اسلامی و اتحادیه اروپا نیز به دلیل بی‌توجهی به اوضاع در مصر شرمگین هستند و روی آن را ندارند که در آینه نگاه کنند.

نخست‌وزیر ترکیه با بیان اینکه ‌آنکارا و قطر تنها حامیان دولت مرسی هستند، از هلند و دانمارک برای موضعشان در جریان ناآرامی‌های اخیر در مصر قدردانی کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۲-۰۵-۲۷ ۱۶:۰۶

دم خروس و باور كنيم يا قسم حضرت عباس و ....