• شنبه / ۲۶ مرداد ۱۳۹۲ / ۱۳:۵۶
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 92052614752
  • خبرنگار : 60001

/گزارش-ایسنا/

رمزگشایی سید حسن نصرالله از مجموعه‌های تکفیری در خاورمیانه

رمزگشایی سید حسن نصرالله از مجموعه‌های تکفیری در خاورمیانه

سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان در سالگرد جنگ سی و سه روزه و یک روز پس از انفجار رویس در ضاحیه جنوبی بیروت، تحلیل جامعی از پشت پرده سریال انفجار ماشین های بمب گذاری شده در لبنان و عراق ارائه داد و مواضع بسیار شفاف و روشنی اتخاذ کرد که می‌تواند بر روند تحولات سوریه و لبنان و حتی منطقه خاورمیانه تاثیر مستقیمی داشته باشد.

سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان در سالگرد جنگ سی و سه روزه و یک روز پس از انفجار رویس در ضاحیه جنوبی بیروت، تحلیل جامعی از پشت پرده سریال انفجار ماشین های بمب گذاری شده در لبنان و عراق ارائه داد و مواضع بسیار شفاف و روشنی اتخاذ کرد که می‌تواند بر روند تحولات سوریه و لبنان و حتی منطقه خاورمیانه تاثیر مستقیمی داشته باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) از لبنان، پیش از این سخنرانی، سید حسن نصرالله چهارشنبه گذشته در یک گفتگوی تلویزیونی اقدام به رمزگشایی درباره گروه‌های سلفی و تکفیری کرد که از روز تولدشان تاکنون حتی یکبار سلاح‌های خویش را به طرف اسرائیل نگرفته‌اند.

سید حسن نصرالله به خاطره‌ای پس از آزاد سازی جنوب لبنان در سال 2000 میلادی اشاره می‌کند و می‌گوید: همیشه به ما پیشنهاداتی داده می‌شد که سلاح خود را حفظ کنیم اما در مقابل تعهداتی ولو به شکل ضمنی بدهیم که خارج از قضیه فلسطین و طمع‌های اسرائیلی قرار بگیریم، این‌ها پیشنهاداتی بود که آمریکایی‌ها، انگلیسی‌ها و فرانسوی‌ها با واسطه برای ما می‌فرستادند.

سید حسن نصرالله سپس ادامه می‌دهد: دیک چنی، معاون رئیس جمهور سابق آمریکا در زمان جورج بوش پس از سال 2000 توسط یک آمریکایی لبنانی‌الاصل پیشنهاد بزرگی به ما ارائه کرد که براساس آن آمریکا در سطح بین‌الملل ما را به رسمیت می‌شناسد و سلاح در دست حزب‌الله باقی بماند و از لیست تروریست‌ها حذف شود و از همه آزادی‌های لازم برای حرکت‌های اقتصادی در سطح بین‌الملل برخوردار شویم به شرط آن که در یک اتاق دربسته تعهدات شفاهی بدهیم که سلاح ما متوجه اسرائیل نباشد اما ما این پیشنهاد را رد کردیم زیرا اگر از قضیه فلسطین و آزادی سرزمین خویش عقب نشینی کنیم دیگر این سلاح برای ما چه ارزشی دارد.

سید حسن نصرالله عطف به گفت‌وگوی تلویزیونی چهارشنبه شب گذشته، در سخنرانی خویش به مناسبت سالگرد پیروزی در جنگ سی و سه روزه به تفصیل به مجموعه‌های تکفیری پرداخت که امروزه سلاح و پول دارند اما عوامل اجرایی اسرائیل در منطقه خاورمیانه هستند. وی با اشاره قبلی و توضیحات اخیر خود نشان داد که چرا مجموعه‌های تکفیری آزادانه در عراق، سوریه و لبنان در حال فعالیت گسترده هستند اما هیچگاه موضوع فلسطین و مبارزه با اسرائیل جایگاهی در عقیده آنها ندارد. دبیرکل حزب‌الله لبنان در واقع پیش از سخنرانی اخیر خویش، رمزگشایی این گروه‌های تکفیری را انجام داده بود.

بر همین اساس اطلاعات ارائه شده از سوی سید حسن نصرالله نشان می‌دهد که حزب‌الله لبنان به خوبی می‌داند هدف قرار گرفتن ضاحیه جنوبی بیروت با ماشین‌های بمب گذاری شده و یا با موشک از سوی کدام گروه‌ها انجام می‌شود و کدام کشور یا کشورهای عربی و غربی آنها را هدایت می‌کنند.

مهمترین بخش‌های سخنرانی سید حسن نصرالله را می‌توان به شکل ذیل مرور کرد:

1- سه فرضیه برای انفجار رویس در ضاحیه جنوبی وجود دارد. اولی احتمال دخالت اسرائیل به شکل مستقیم است. دومی دخالت مستقیم مجموعه های تکفیری در سوریه و لبنان است و در سومین حالت دخالت برخی سازمان های اطلاعاتی عربی و غربی همراه با اسرائیل است که با تکیه بر گروه‌های تکفیری به منظور ایجاد فتنه طایفی این عملیات تروریستی را هدایت می‌کنند. سید حسن نصرالله تاکید کرد که برخی از گروه‌های تکفیری در ارتباط مستقیم با اسرائیل هستند که از عراق تا سوریه و لبنان براساس دستورات اسرائیل عملیات خویش را سازماندهی می‌کنند.

2- اطلاعات به روز حزب‌الله درباره گروه های تکفیری امروز دیگر مختص به سید حسن نصرالله نیست بلکه دیگر دوایر رسمی لبنان نیز می‌دانند گروه‌های تکفیری از کجا حمایت شده و با چه اهدافی در لبنان عملیات تروریستی انجام می‌دهند، شاید بر همین اساس بوده است که رئیس جمهور لبنان پس از انفجار رویس رسما اسرائیل را عامل انفجار در ضاحیه جنوبی معرفی کرد. به دنبال وی وزیر دفاع لبنان با ذکر اسامی عناصر دخیل در انفجار بئرالعبد و شلیک موشک به سوی ضاحیه رسما گروه‌های تکفیری شناخته شده در لبنان را مسئول عملیات تروریستی در لبنان معرفی کرد.

3- سید حسن نصرالله در سخنرانی خویش به انفجارهای چند ماهه اخیر عراق اشاره نمود. پیش از وی نوری المالکی، نخست وزیر عراق چند روز پیش رسما از کشورهای همسایه عراق خواست مصالح و هم زیستی با ملت عراق را به رسمیت شناخته و دست از حمایت از گروه های تروریستی در داخل عراق بردارند. وی از ذکر نام کشور همسایه مورد نظر خودداری کرد چنانچه سید حسن نصرالله نیز از کشوری نام نبرد اما همه می‌دانند که اشاره نوری المالکی و سید حسن نصرالله به کدام کشور بوده است.

در این جا لازم به یادآوری است که سه کشور عراق، سوریه و مصر در بین کشورهای عربی پایه‌های اساسی هرگونه برخورد و مواجهه ای با اسرائیل به شمار می‌روند در حالی که هر سه آنها در حال از دست دادن توانایی‌های داخلی خود هستند. سوریه و عراق آماج حملات تکفیری‌ها و مجموعه‌های مسلح مورد حمایت آمریکا، اسرائیل و سعودی هستند و مصر نیز پس از سرنگونی اخوان المسلمین در حال حرکت به سوی فروپاشی کامل و حذف از معادله رویارویی با اسرائیل و آمریکا در منطقه است. اخوان که با معادله گفت‌وگوهای پشت پرده با آمریکا به قدرت رسید با معادله‌ای همسو با طرح‌های آمریکا ساقط شد تا مسیر و افقی نامشخص را در میان تحولات کشورهای عربی طی کند.

اما لبنان و حزب‌الله لبنان با معادله حفظ سوریه در خط برخورد با اسرائیل در خاورمیانه معنا پیدا می‌کنند و به همین دلیل بوده است که حزب‌الله لبنان به شکل مستقیم با حضور در القصیر در جهت دفاع از مقاومت و خط مقاومت در سوریه حضور پیدا می‌کند از همین رو همه تحولات داخلی لبنان و از جمله انفجارات اخیر و هدف قرار گرفتن ضاحیه جنوبی بیروت در قالب تحولات سوریه باید مورد تحلیل قرار بگیرد، امری که حزب الله تلاش داشته است تا آن را به شکل عملی در رویارویی با اسرائیل معنا کند.

بدون تردید از همین زاویه است که سید حسن نصرالله خطاب به تکفیری‌ها تاکید کرد اگر هدف از انفجارهای اخیر در ضاحیه جنوبی جلوگیری از حضور حزب‌الله در سوریه است این اقدامات نه تنها مانع از حضور حزب‌الله نمی‌شود که اگر لازم باشد همراه با همه نیروهای حزب‌الله شخصا در سوریه حاضر خواهد شد. سید حسن نصرالله این پیام را در حقیقت به حامیان عربی گروه‌های تکفیری می‌فرستد، حامیانی که سید حسن نصرالله وعده داده است در روزهای آینده چهره واقعی آنها افشاء خواهد شد.

4- تحلیل سید حسن نصرالله از هدف قرار دادن حزب‌الله در واقع رویکرد گروه های تکفیری و حامیان آنها را نشان می دهد. در تحولات اخیر لبنان حزب الله خسارت دیده و پایگاه اصلی‌اش در بیروت هدف قرار گرفته است اما هدف واقعی از این عملیات درگیر کردن لبنان به سریال ماشین‌های حامل مواد منفجره بدون توجه به حضور در سوریه است از همین رو به تعبیر سید حسن نصرالله، اگر دولت لبنان قاطعانه در برابر گروه های تکفیری شناخته شده ایستادگی نکرده و نسبت به دستگیری و فروپاشی آنها اقدام نکند آنگاه این کشور بر لبه پرتگاه جهنمی قرار خواهد گرفت که تا سال‌ها قدرت خروج از آن را پیدا نخواهد کرد.

5- سید حسن نصرالله با خطاب قرار دادن کشورهای عربی که انفجار رویس در ضاحیه را محکوم نکرده‌اند یکبار دیگر لبه تیز انتقادات و حملات خود را متوجه بازیگردانان عربی در عراق، سوریه و لبنان کرد که تلاش دارند چراغ خاموش همچنان از گروه‌های تکفیری حمایت کنند. براساس آنچه که نصرالله اعلام کرده است این کشورها و تشکیلات امنیتی شان و حتی مسئولانشان برای حزب الله شناخته شده‌اند.

6- سید حسن نصرالله تاکید کرد، حزب‌الله قصد ندارد وظایفی که بر عهده دولت لبنان است را بر عهده بگیرد اما اضافه کرد اگر دولت به وظایفش عمل نکند آنگاه حزب‌الله خود مستقیما وارد عمل شده و دستهای عوامل گروه های تکفیری و تروریستی را ولو در خانه‌هایشان باشند قطع خواهند کرد. این تهدید سید حسن نصرالله را هیچگاه نباید مانوری تبلیغاتی به حساب آورد بلکه او به شکل کاملا جدی از همه طرف‌های لبنانی و به شکل خاص دولت لبنان خواسته است برای ریشه کنی عناصر و گروه‌های شناخته شده تکفیری در لبنان اقدام کنند. در غیر این صورت حزب‌الله به شکل عملی برای دفاع از خود خانه‌های امن تکفیری‌ها در لبنان و خارج از لبنان را برای دفاع از خویش مورد حمله قرار می‌دهد. وی خطاب به تکفیری‌های تروریست با این جمله که اگر دست دولت لبنان به شما نمی‌رسد اما دست ما به شما می‌رسد تهدیدی بسیار شدیداللحن را علیه گروه‌های تکفیری در لبنان و سوریه اعلام داشته است. کریم بقرادونی، رئیس سابق حزب کتائب لبنان، پس از سخنرانی سید حسن نصرالله گفت: این شاید آخرین اخطار جدی حزب‌الله برای رویارویی با تکفیری‌ها است که بهتر است دولت و همه طرف‌های لبنانی آن را جدی بگیرند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha