• پنجشنبه / ۱۷ مرداد ۱۳۹۲ / ۰۸:۵۹
  • دسته‌بندی: حوادث، انتظامی
  • کد خبر: 92051709827
  • خبرنگار : 71431

تمهیدات امدادی، انتظامی و خدماتی در روز عیدفطر

تمهیدات امدادی، انتظامی و خدماتی در روز عیدفطر

دستگاه‌های امدادی، انتظامی و خدماتی اقدامات و تسهیلات خود در روز برگزاری نماز عیدسعید فطر را تشریح کردند.

دستگاه‌های امدادی، انتظامی و خدماتی اقدامات و تسهیلات خود در روز برگزاری نماز عیدسعید فطر را تشریح کردند.

به گزارش خبرنگار «حوادث» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،اورژانس، هلال‌احمر، نیروی انتظامی، اتوبوسرانی، آتش‌نشانی و ... تمهیداتی را برای برگزاری نماز عیدسعیدفطر در نظر گرفته‌اند و بر همین اساس، دکتر محمدتقی طالبیان، رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور اورژانس کشور از استقرار 1000 تن از عوامل اورژانس و 350 آمبولانس، 20دستگاه اتوبوس آمبولانس، 20دستگاه موتورآمبولانس در محل‌های برگزاری نمازعید فطر در سراسر کشور خبر داد و گفت: در عید فطر امسال تمامی مراکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی و تکنیسین‌های اورژانس سراسر کشور برای امدادرسانی به نمازگزاران در موارد پزشکی احتمالی در حالت آماده‌باش قرار دارند و همچنین در محل‌های برگزاری نماز عیدسعید فطر نیز آمبولانس و تکنیسین‌های اورژانس 115 حضور خواهند داشت.

وی با بیان اینکه بیش از 350 دستگاه آمبولانس، 20دستگاه اتوبوس آمبولانس، 20دستگاه موتورآمبولانس به همراه بیش از 1000 تن از پزشکان، پرستاران و تکنیسین‌های اورژانس 115 همراه با تجهیزات و امکانات پزشکی موردنیاز در محل برگزاری نماز عید فطر تا پایان مراسم مستقر خواهند بود گفت: در صورت نیاز خدمات پزشکی و امدادی رایگان در طول زمان برگزاری نماز به هموطنان ارائه خواهد شد.

به گفته طالبیان 797 پایگاه شهری اورژانس 115 در سراسر کشور در این روز در آماده‌باش کامل خواهند بود.

وی با اشاره به تمهیدات اورژانس پایتخت در روز نماز عیدسعیدفطر نیز اظهارکرد: مرکز اورژانس تهران به عنوان مسئول کمیته بهداشت و درمان در مراسم عیدفطر از طرف ستاد اجرایی نمازجمعه در برگزاری مراسم نماز عیدفطر، مسئولیت امدادی درمانی شرکت‌کنندگان در این مراسم را عهده‌دار است و در این طرح تعداد 90 دستگاه آمبولانس، پنج دستگاه اتوبوس آمبولانس، 10 دستگاه موتورلانس و پنج دستگاه خودروی فرماندهی و حدود 300 تن از پرسنل انسانی با همکاری آمبولانس‌های هلال‌احمر، شهر سالم و ارتش شرکت دارند.

طالبیان شروع استقرارها در این طرح را از حوالی ساعت یک بامداد اعلام کرد و گفت: تمامی آمبولانس‌ها در محل‌های از پیش تعیین شده، مستقر می‌شوند و تا پایان مراسم نماز عیدسعید فطر در دانشگاه تهران حضور دارند.

رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور افزود: نمازگزاران می‌توانند علاوه بر مراجعه حضوری به واحدهای مستقر با شماره 115 نیز تماس بگیرند و از خدمات پزشکی رایگان بهره‌مند شوند.

شرکت شهر سالم شهرداری تهران نیز همزمان با روز عید سعیدفطر و برپایی نماز عیدفطر در محل دانشگاه تهران، خدمات درمانی و بهداشتی رایگان به نمازگزاران ارائه خواهد کرد و آن طور که دکتر حسن علی غفاری، مدیرعامل این شرکت می‌گوید:امسال‌ با بکارگیری 9 دستگاه آمبولانس و یک دستگاه موتورلانس و 40 تن از پرسنل مجرب و متخصص اورژانس شرکت شهر سالم و نسبت به پوشش فوریت‌های پزشکی در محدوده شرق دانشگاه تهران (محل اقامه نماز) از تقاطع خیابان ولیعصر (فاطمی) در مسیر شمال به جنوب تا تقاطع ولیعصر (روانمهر) اقدام خواهد شد.

وی همچنین افزود: مرکز بهداشتی درمانی منطقه 6 شرکت شهر سالم واقع در خیابان ولیعصر، بعد از تقاطع طالقانی، کوچه شهید فرهنگ حسینی به عنوان پایگاه ثابت اورژانس شهرسالم با 10 تخت بستری اورژانس و بخش‌های آزمایشگاه - رادیولوژی داروخانه به ارائه خدمات به نمازگزاران می‌پردازد.

غفاری گفت: با اعزام کارشناسان بهداشت شرکت شهرسالم از تمام سرویس‌های بهداشتی و شیرهای آب برای وضو که توسط منطقه 6 شهرداری ایجاد و آماده بهره‌برداری اعلام شده بود، بازدید به عمل آمد و طی گزارشی برای رفع بعضی موارد بهداشتی توصیه و تذکرات لازم ارایه شد.

وی اعلام‌کرد: تمام خدماتی که توسط شرکت شهرسالم شهرداری تهران به نمازگزاران عید فطر ارائه می‌شود، رایگان است.

سیدمنتظر شُبر، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان تهران نیز ضمن تشریح تمهیدات هلال‌احمر هنگام برگزاری نماز عیدفطر از آمادگی کامل عوامل امدادی برای ارائه خدمات در این روز خبر داد و گفت: در راستای حفظ سلامت شرکت‌کنندگان و نمازگزاران عیدفطر بیش از 520 تن از عوامل کادر و داوطلب امدادی و پزشک به همراه 32 دستگاه آمبولانس، 32 دستگاه خودروی امدادی، یک دستگاه اتوبوس آمبولانس، یک دستگاه اتاق عمل سیار و یک دستگاه Icu Mobile به ارائه خدمات به نمازگزاران می‌پردازند.

وی با بیان اینکه جمعیت هلال‌احمر استان‌تهران همچون سال‌های گذشته با استقرار اکیپ‌هایی در محل اقامه نماز به ارائه در خدمات امدادی – درمانی خواهد پرداخت گفت: یک دستگاه اتوبوس آمبولانس و اتاق عمل سیار در محل برگزاری نماز عیدسعیدفطر در شهر تهران مستقر خواهد شد و مجموعه تجهیز شده‌ای از امکانات و تجهیزات پزشکی را در مواقع مورد لزوم خواهد داشت.

سید جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران نیز در تشریح تمهیدات آتش‌نشانی پایتخت در روز برگزاری نماز عیدسعید فطر به ایسنا گفت: در روز برگزاری نماز عید سعید فطر آتش‌نشانی پایتخت با 52 دستگاه خودرو و 17 دستگاه موتورسیکلت در 69 نقطه داخل و خارج دانشگاه تهران مستقر خواهد شد و 209 آتش‌نشان نیز تامین ایمنی مراسم نماز عیدسعید فطر را بر عهده خواهند گرفت.

ملکی افزود: سه دستگاه خودرو، دو موتورسیکلت و 12 آتش‌نشان از شامگاه روز پنجشنبه داخل دانشگاه تهران و مابقی آتش‌نشانان با تجهیزات و خودروهای خود از ساعات‌اولیه بامداد روزجمعه در دانشگاه تهران و مسیرها و محورهای منتهی به آن مستقر خواهند شد و علاوه بر آن نیز ایستگاه‌های صدگانه آتش‌نشانی پایتخت در این روز در آماده‌باش کامل هستند.

سردار مهری، رییس پلیس پیشگیری نیروی انتظامی از تدابیر ویژه پلیس برای برگزاری مراسم عیدفطر خبرداد و گفت: در این روز در راستای هرچه باشکوه‌تر برگزارشدن نماز عیدفطر برقراری نظم و انضباط ترافیکی و انتظامی محل‌های برگزاری این نمازبزرگ مسلمانان، در دستور کار پلیس قرار دارد و تمامی رده‌های اجرایی و عملیاتی اعم از کلانتری‌ها و پاسگاه‌ها، ایستگاه‌های پلیس و گشت‌های انتظامی، مسئولیت برقراری نظم و امنیت و نیز حفاظت فیزیکی محل‌های برگزاری نماز عید فطر را برعهده خواهند داشت.

سردار حسین رحیمی، رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران‌بزرگ نیز از اجرای طرح انتظامی - ترافیکی نماز عید فطر از ساعت 22 شب عیدفطر تا پایان مراسم نماز و عادی‌ شدن ترافیک خبر داد و گفت: پیش از این مقرر شده بود که نماز عید فطر در مصلی تهران برگزار شود اما به دلیل آماده‌نبودن این مکان برگزاری نماز عید فطر به دانشگاه تهران منتقل شد.

وی با بیان اینکه برقراری حداکثر تسهیلات ترافیکی برای تردد نمازگزاران به گونه‌ای پیش‌بینی شده تا آنان در نزدیک‌ترین مکان به محل برگزاری نماز حضور پیدا کنند گفت: پیش‌بینی محل پارک برای انواع وسایل نقلیه مورد استفاده نمازگزاران از قبیل اتوبوس‌های شرکت واحد، وسایل نقلیه شخصی، موتورسیکلت‌ها و همچنین خودروهای مورد استفاده شخصیت‌ها در نظر گرفته شده است.

رحیمی با بیان اینکه پیش‌بینی تدابیر کنترلی از طریق اعمال محدودیت‌های تردد و توقف در معابر محدوده برگزاری نماز انجام شده است، افزود: تامین حداکثری رضایت نمازگزاران یکی از اهداف و اولویت‌های اخذ این تدابیر است.

وی با بیان اینکه تردد کلیه وسایل نقلیه از ساعت چهار بامداد روز عیدفطر در معابر ممنوع خواهد بود، در تشریح محدودیت‌های تردد و توقف ویژه برگزاری مراسم نماز عید فطر گفت: از شمال طول بلوار کشاورز، از میدان ولیعصر(عج) تا خیابان کارگر، از شرق خیابان ولیعصر(عج) حدفاصل تقاطع جمهوری تا میدان ولیعصر(عج)، از غرب خیابان کارگر حدفاصل خیابان جمهوری تا تقاطع بلوار کشاورز و از جنوب خیابان انقلاب اسلامی حدفاصل میدان انقلاب تا تقاطع ولیعصر(عج) و خیابان‌های واقع شده در ضلع جنوبی خیابان انقلاب اسلامی همچون فخررازی، فلسطین، ابوریحان، دانشگاه، 12فروردین و منیری‌جاوید در نظر گرفته شده است.

به گفته رحیمی تردد وسایل‌نقلیه در خیابان جمهوری از تقاطع کارگر تا ولیعصر(عج) به صورت غرب به شرق جریان خواهد داشت.

وی با بیان اینکه توقف کلیه وسایل نقلیه در محدوده بلوار کشاورز از میدان ولیعصر(عج) تا تقاطع کارگر در هر دو مسیر، خیابان‌های واقع در ضلع‌غربی خیابان ولیعصر(عج) حدفاصل جمهوری تا میدان ولیعصر(عج) ممنوع خواهد بود گفت: همچنین تردد وسایل نقلیه در محدوده خیابان کارگر حدفاصل جمهوری تا بلوار کشاورز، طول خیابان فلسطین و جویبار از تقاطع انقلاب تا بلوار کشاورز و همچنین تردد از طول خیابان قدس از تقاطع انقلاب تا بلوار کشاورز، طول خیابان 16 آذر از تقاطع انقلاب تا بلوار کشاورز و همچنین طول خیابان طالقانی از تقاطع قدس تا ولیعصر(عج) و طول خیابان ولیعصر(عج) از تقاطع جمهوری تا خیابان ولیعصر(عج) توقف کلیه وسایل نقلیه ممنوع خواهد بود.

به گفته رحیمی توقف وسایل نقلیه در خیابان‌های واقع شده در ضلع جنوبی خیابان انقلاب اسلامی شامل فخر رازی، فلسطین، ابوریحان، دانشگاه، 12 فروردین و منیری جاوید نیز ممنوع خواهد بود.

وی همچنین با بیان اینکه محل‌های پیش‌بینی شده برای توقف شرکت واحد اتوبوسرانی سامانه یک، دو، سه، چهار، پنج و همچنین منطقه هفت و 9 اتوبوسرانی در نظر گرفته شده است گفت: 2500 اتوبوس و 500 ون صلواتی نسبت به انتقال نمازگزاران اقدام خواهند کرد که اتوبوس‌های BRT مسیر آزادی – انقلاب موظف به جابجایی مسافران تا زمان آغاز برگزاری نماز بوده و پس از اتمام مراسم نیز برای جابجایی نمازگزاران اقدام می‌کنند.

رحیمی با بیان اینکه 13 مسیر برای استقرار و خدمات‌رسانی تاکسی‌های ون پیش بینی شده است گفت: 500 دستگاه تاکسی ون به صورت صلواتی اقدام به جابجایی مسافران خواهند کرد و همچنین سه ایستگاه استقرار تاکسی‌های ون ویژه جابجایی گمشدگان در خیابان ادوارد براون، انقلاب و پورسینا در نظر گرفته شده که بر اساس تعهداتشان موظفند تا در منزل این گمشدگان را برسانند.

وی با بیان اینکه تاکسی‌های ون در مسیرهای رفت و برگشت تعیین شده و تا پایان مراسم نماز نسبت به جابجایی مسافران اقدام می‌کنند گفت: تردد تاکسی‌های ون از خطوط ویژه در مسیرهای تعیین شده در طرح صرفا تا خاتمه مراسم و تخلیه کامل نمازگزاران بلامانع خواهد بود.

رییس پلیس راهور پایتخت گفت: در ضلع شمال، جنوب، شرق و غرب محل‌هایی برای توقف موتورسیکلت‌های نمازگزاران پیش‌بینی شده است.

رحیمی با بیان اینکه همچنین 34 سازمان دارای پارکینگ مناسب در محدوده برگزاری نماز شناسایی شده‌اند که قرار است در طول برگزاری با هماهنگی با حراست سازمانشان نسبت به بازگشایی و استفاده رایگان مردم از این پارکینگ‌ها اقدام کنند، گفت: پارکینگ ولیعصر(عج)، وصال، سپهبدقرنی، مطهری، مدرسه البرز، لاله، تالار وحدت، کاوه و ... جزو این پارکینگ‌ها قرار دارند.

به گفته وی خودروهایی که بدون توجه به محدودیت‌های توقف نسبت به پارک خودروهای خود اقدام کنند به طول خیابان طالقانی حدفاصل حافظ تا مفتح در ضلع‌جنوبی به صورت مورب در یک لاین و همچنین طول خیابان فاطمی غربی حدفاصل خیابان کارگر تا چمران منتقل خواهند شد.

به گزارش ایسنا ، شرکت واحد اتوبوسرانی پایتخت و مترو نیز تسهیلاتی را در این روز اعلام کرده‌اند که شرکت واحد اتوبوسرانی تهران 2500 دستگاه اتوبوس را از ساعت 5:30 بامداد روز عید بکارگرفته است که مسیرهای این سرویس‌های ویژه به سمت دانشگاه تهران (محل برگزاری) به شرح ذیل خواهد بود:

رسالت – فلکه اول و دوم تهرانپارس- بهارستان – چهارراه تهرانپارس – پایانه مترو علم و صنعت - میدان 13 آبان – حکیمیه – خراسان – شوش – افسریه – پایانه خاوران – میدان قیام – شهدا – میدان راه‌آهن – ابوذر- آذری – جلیلی – بازار دوم نازی‌آباد – محمدیه – جوادیه – پایانه شهیدسروری – شهرک ولیعصر (‌عج ) – یافت‌آباد – پایانه‌آزادی – خلیج‌فارس – میدان صنعت – میدان صادقیه - سعادت‌آباد– خانی‌آباد - میدان شهرری – فلکه دولت‌آباد - شهیدغیبی – خزانه بخارایی – میدان بهمن – شهرک اکباتان - تهرانسر– شهرک شهید باقری - کن – دهکده المپیک – شهران – جنت‌آباد- پونک – تجریش –ولنجک - اختیاریه – قدس – لویزان – چیذر- نیاوران – دارآباد- جماران – شهرک شهید محلاتی - شهرک قائم و شهرک شهید بروجردی

همچنین مطابق برنامه‌ریزی معموله در پایان مراسم اقامه نماز عید فطر اتوبوس‌های شرکت واحد برای بازگشت نمازگزاران در اطراف دانشگاه تهران به شرح ذیل مستقرند:

برای خدمت‌رسانی به مسافران عازم شمال و شمال شرق: محل استقرار: خیابان ولیعصر به سمت شمال

برای خدمت‌رسانی به مسافران عازم جنوب شرق: محل استقرار: خیابان دانشگاه و ابوریحان

برای خدمت‌رسانی به مسافران عازم جنوب‌غربی : محل استقرار: میدان انقلاب اسلامی و شمال به جنوب خیابان کارگر

برای خدمت‌رسانی به مسافران عازم جنوب: محل استقرار: خیابان کارگر حد فاصل خیابان ولیعصر تا انقلاب اسلامی

برای خدمت‌رسانی به مسافران عازم شمال غرب: محل استقرار: خیابان کارگر از میدان انقلاب اسلامی تا تقاطع بلوار کشاورز

همچنین کلیه خطوط BRT و خطوط منتهی به ایستگاه مترو تقویت شده و آماده خدمت‌رسانی به شهروندان پایتخت هستند.

استفاده از مترو نیز در تهران از اول روز عیدسعیدفطر تا پایان برگزاری نماز عید برای مسافران رایگان خواهد بود و بر اساس آنچه که شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه اعلام کرده به منظور تسهیل در انتقال نمازگزاران به محل اقامه نماز عید در دانشگاه تهران، متروی تهران در روز عید سعید فطر خدمات ویژه و سرویس‌های فوق‌العاده‌ای در خطوط داخلی تهران ارائه خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا موحدنژاد دبیر کمیته علمی ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری نیز با بیان اینکه پیش‌بینی کارشناسان رویت هلال این است که رویت هلال ماه شوال در غروب چهارشنبه بسیار ضعیف بوده، بنابراین پیش‌بینی می‌شود روز جمعه عیدفطر باشد گفت: 150 گروه رصدگر در سراسر کشور برای استهلال هلال ماه شوال در غروب چهارشنبه اعزام شده‌اند و تمامی گزارش‌های گروه‌های رصدی سریعا به ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری ارسال می‌شود.

وی گفت: پیش‌بینی کارشناسان این است که احتمال رویت هلال ماه شوال در غروب چهارشنبه بسیار ضعیف است و انتظار این است که جمعه، روز عید فطر باشد و اگر برخلاف این پیش‌بینی‌ها گزارش‌های اطمینان بخشی به ما برسد به اطلاع مردم خواهیم رساند.

این عضو کمیته ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری همچنین با تاکید بر اینکه «طبق محاسبات نجومی و تجارب سال‌های گذشته رویت ماه شوال در غروب چهارشنبه احتمال بسیار ضعیفی دارد» گفت: با این حال گروه‌های رصدی در غروب چهارشنبه برای رویت هلال به مناطق مختلف اعزام می‌شوند و کار رصد را انجام می‌دهند و حرف آخر را گزارشات رصدگران خواهد زد و فقهای ما نیز در کنار مبانی فقهی و اصولی محاسبات نجومی و رویت را لازم می‌دانند و این به معنای پذیرش مسایل علمی در این مساله است.

موحدنژاد یادآور شد: غروب پنجشنبه هلال حتی با چشم غیرمسلح نیز در بخش‌های مختلف به ویژه مناطق جنوبی کشور قابل رویت خواهد بود و در بخش‌های شمالی یک مقدار رویت با چشم غیرمسلح مشکل خواهد بود.

دبیر کمیته علمی ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری با بیان اینکه «کار رویت هلال معمولا از زمان غروب خورشید به مدت یک ساعت انجام می‌شود» گفت: در ایران گروه‌های رصدی سعی می‌کنند بعضی از هلال‌ها را که شرایط خاصی دارند قبل از غروب و در روز رصد کنند که در این باره استفتائی که از مقام معظم رهبری و مراجع گرفتیم اغلب مراجع فرمودند رصد در روز مشکلی ندارد و اگر رویت شود ثابت می‌کند که اول ماه است. هرچند رصد در روز،‌ کار خیلی سختی است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این امکان وجود دارد که چند ماه قمری پی درپی 30 روزه باشد؟ اظهارکرد: آنچه در بین منجمان شهرت داشته این است که تا چهار ماه می‌تواند پی‌درپی 30 روزه باشد و تا سه ماه می‌تواند 29 روزه باشد، اما بیشتر از این نمی‌تواند باشد و بررسی‌ها نیز این را نشان داده است البته 100 سال یکبار به صورت نادر امکان دارد که 5 ماه پی‌در پی ماه قمری 30 روزه باشد.

موحدنژاد درباره اهمیت محاسبات نجومی در رویت هلال نیز گفت: محاسبات نجومی در خیلی از موارد می‌تواند معلوم کند که هلال قابل رویت است یا نیست. البته پیش‌بینی کارشناسان قبل از رویت متفاوت است، بنابراین رصد عملی جایگاه خاص خود را دارد و این که در فلان کشورها در فلان روز هلال قابل رویت باشد برای ما ملاک نیست. زیرا رویت هلال مساله بسیار مهمی بوده و جنبه ریاضی‌، تجربی و علمی دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha