تغییر کابینه در پی تغییر دولتها از مهمترین تحولات پس از هر انتخاباتی است در این بین وزارت آموزش و پرورش همواره از حساسیت بیشتری برخوردار بوده و شاید به همین دلیل گزینه انتخابی این پست زیر ذرهبین مداوم، مجلس و دولت قرار دارد.
به گزارش سرویس «آموزش و پرورش» ایسنا، آموزش و پرورش به عنوان متولی اصلی تعلیم وتربیت کشور از مهمترین دستگاههای دولت است و محمدعلی نجفی نیز وزیر پیشنهادی برای این کرسی وزارتی است که در صورت کسب آرای مجلس به عنوان دوازدهمین وزیر آموزش و پرورش بعد از انقلاب اسلامی بار دیگر به عنوان وزیر وارد ساختمان این وزارتخانه میشود.
محمد علی نجفی 23 دی 1330 در تهران بدنیا آمد و در دبیرستان مروی واقع در ناصر خسرو، تحصیلات متوسطه را به پایان رساند و پس از گذراندن تحصیلات خود در رشته ریاضی در دانشگاه شریف، برای ادامه تحصیل به آمریکا رفت و در موسسه فناوری ماساچوست (M.I.T) دوره کاشناسی ارشد را طی کرد، اما به دلیل فعالیتهای مربوط به پشتیبانی از حرکت انقلاب اسلامی در ایران، دوره دکتری خود را ناتمام گذاشته و به ایران بازگشت.
نجفی در چندین دوره به عنوان وزیر آموزش و پرورش و وزیر آموزش عالی خدمت کرد. پس از دولت هاشمی با حکم سید محمد خاتمی به ریاست سازمان برنامه و بودجه منصوب شد.
به گزارش ایسنا، محمدعلی نجفی در حالی به عنوان وزیر دولت یازدهم معرفی شد که پیش از این نیز 9 سال سابقه وزارت در آموزش و پرورش را بر عهده داشت و طبق اظهارت خودش در سال 67 وارد وزارت آموزش و پرورش شد و از سال 68 که هاشمی رفسنجانی ریاست جمهوری را بر عهده گرفت، به عنوان وزیر در این کابینه معرفی شد.
همچنین از سال 72 و دور دوم ریاست جمهوری دولت سازندگی به عنوان وزیر آموزش و پرورش فعالیت کرد و پس از روی کار آمدن دولت اصلاحات نیز، به سازمان برنامه و بودجه رفت.
تغییر نظام آموزشی به ترمی واحدی، افزایش چشمگیر حقوق معلمان برای نخستین بار و ایجاد مدارس نمونه دولتی و غیرانتفاعی از مهمترین اقدامات نجفی در دوران سازندگی بود.
گفتنی است، نجفی در پاییز ۱۳۸۵ با قرار گرفتن در لیست ائتلاف اصلاح طلبان نامزد شرکت در انتخابات شورای شهر تهران شد و توانست همراه با احمد مسجد جامعی، معصومه ابتکار و هادی ساعی از لیست ائتلاف اصلاح طلبان در جمع ۱۵ نفره شورای شهر تهران قرار بگیرد و تاکنون نیز در شورای شهر تهران فعالیت دارد.
سوابق اجرایی محمدعلی نجفی عبارت است از:
رییس دانشگاه صنعتی اصفهان از سال 1359 تا 1360، وزیر فرهنگ و آموزش عالی از سال 1360 تا 1363، معاون آموزشی صدا و سیما از سال 1365 تا 1367، وزیر آموزش و پروش از سال 1367 تا 1376، معاون رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه از سال 1376 تا 1379، مشاور رییس جمهور و وزیر صنایع و معادن از سال 1379 تا 1384، عضو شورای اسلامی شهر تهران از سال 1386 تا کنون، استاد ریاضی دانشگاه صنعتی شریف از سال 1358 تا کنون، عضویت در شوراهای عالی انقلاب فرهنگی، آموزش و پرورش، علوم و تحقیقات و فناوری و شورای فرهنگ عمومی و عضویت در هیات امنای چند دانشگاه، پژوهشگاه و چند بنیاد، مؤسسه خیریه و غیرانتفاعی.
به گزارش ایسنا، بعد از انقلاب اسلامی ایران تاکنون 11 نفر در راس وزارتخانه عریض و طویل آموزش و پرورش قرار گرفتند که نخستین آنها، غلامحسین شکوهی بود. وی در مهر 1323 خدمات آموزشی خود را با سمت آموزگار دبستانهای بیرجند آغاز کرد و دارای مدرک دکترای علوم تربیتی بود.
شهید محمدعلی رجایی دومین وزیر آموزش و پرورش بعد از انقلاب بود.
شهید رجایی در سال 1335 به دانشسرای عالی رفت و سال 1338 دوره لیسانس خود را در رشته ریاضی به پایان برد و با سمت دبیر ریاضی به استخدام وزارت فرهنگ درآمد و به ترتیب در شهرستانهای خوانسار، قزوین و تهران به تدریس مشغول شد. وی در سال 1358، مسئولیت وزارت آموزش و پرورش را بر عهده گرفت و در زمان وزارت خود موفق به دولتی کردن کلیه مدارس شد.
شهید محمدجواد باهنر دارای فوق لیسانس علوم تربیتی و دکترای الهیات از دانشگاه تهران بود که در کابینه محمدعلی رجایی به سمت وزیر آموزش و پرورش منصوب شد.
پس از شهادت باهنر، علیاکبر پرورش همزمان با دفاع مقدس به عنوان وزیر آموزش و پرورش معرفی شد و پس از وی سیدکاظم اکرمی نیز با دکترای برنامهریزی درسی، وزیرآموزش و پرورش در دوران دفاع مقدس بود.
محمد علی نجفی ششمین وزیر آموزش و پرورش بود که حدود 9 سال به عنوان وزیر آموزش و پرورش فعالیت کرد و تغییرات بنیادینی در زمان وزارت خود در آموزش و پرورش ایجاد کرد.
حسین مظفر وزیر هفتم آموزش و پرورش، دارای لیسانس فقه و مبانی حقوق اسلامی و فوق لیسانس مدیریت، در دوره نخست دولت اصلاحات سکاندار وزارت آموزش و پرورش شد. این پست در دور دوم دولت خاتمی به مرتضی حاجی رسید. وی با تحصیلات کارشناسی ریاضیات و کارشناسی ارشد مدیریت دولتی در رأس وزارت آموزش و پرورش دولت اصلاحات فعالیت کرد.
نهمین وزیر آموزش و پرورش، محمود فرشیدی بود. وی دارای کارشناسی ارشد مهندسی شیمی بود و بعد از حدود دو سال فعالیت از پست وزارت آموزش و پرورش استعفا داد.
دهمین وزیر آموزش و پرورش، علیرضا علیاحمدی جشفقانی، عضو هیئت علمی دانشگاه با مرتبه دانشیار پایه 20، با مدرک دکترای تخصصی مدیریت (گرایش تحقیق در عملیات) دانشگاه تربیت مدرس، کارشناسی ارشد مهندسی صنایع دانشگاه تربیت مدرس، کارشناسی مهندسی متالوژی دانشگاه علم و صنعت و دیپلم ریاضی- فیزیک و فنی، وزیر شد.
حمیدرضا حاجی بابایی، یازدهمین وزیر آموزش و پرورش است. وی متولد 1338 با مدرک تحصیلی دکترای الهیات و معارف اسلامی گرایش علوم قرآنی و حدیث دوره عالی تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی تهران و عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا است.
وی همچنین نمایندگی مردم شهرستان همدان در مجلس شورای اسلامی در ادوار پنجم، ششم، هفتم و هشتم را بر عهده داشته و چهار دوره عضو هیئت رئیسه و رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس 13 بود.
تصویب و رونمایی از دو سند بزرگ تحول بنیادین و سند درس ملی، راهاندازی دانشگاه فرهنگیان، تعطیلی پنج شنبه مدارس، تغییر و اصلاح ساختار نظام آموزشی از 3-3-5 به 3-3-6 مهمترین اقدامات حاجی بابایی در کارنامه کاریش را تشکیل میدهد که پس از حدود 4 سال، کرسی وزارت را به محمد علی نجفی دوازدهمین وزیر آموزش و پرورش تحویل داد.
به گزارش ایسنا، حسن روحانی رییس جمهورمنتخبب مردم معتقد است که اصل سیام قانون اساسی مبنی بر اینکه "دولت موظف است وسائل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم کند و وسائل تحصیلات عالی را تا سر حد خودکفائی کشور به طور رایگان گسترش دهد" را محقق نکردهایم.
وی که معتقد است، یکی از کارکردهای آموزش و پرورش باید مبارزه با شکاف طبقاتی باشد، در این باره میگوید: دولت باید از طریق آموزش و پرورش رایگان شرایطی برای طبقات ضعیفتر فراهم کند که بتوانند ضعفهای خود در سرمایه اقتصادی یا اجتماعی را از طریق رشد در نظام آموزشی و کسب منزلتهای بهتر جبران کنند.
وی با اشاره به مدارس دولتی، نیمهدولتی، غیر انتفاعی، نمونه مردمی، مشارکتی، شاهد و هیات امنایی که اخیرا پدیدار شده است، معتقد است: خانوادهها را دچار تشتت و نگرانی کردهایم. تفاوت همه این مدارس در دو چیز است: مقدار پولی که از خانوادهها میگیرند و ضوابطی که برای نامنویسی دارند. گاهی حتی آزمونهای ورودی چند ده هزار نفری برگزار میشود انگار که کنکور دانشگاههاست. گاهی برای ثبت نام در مدارس با عناوین مختلف آزمون ورودی متمرکز برگزار میشود، این اتفاقهای حیرت انگیز است و به صورت آرام و خزنده در این سالها ادامه یافته است.
به گزارش ایسنا، با موشکافی که حسن روحانی در مشکلات آموزش و پرورش کنونی انجام داده است قطعا گزینه منتخب وی برای سکانداری وزارت پرتلاطم آموزش و پرورش، فردی است که میتواند این کشتی را در بین امواج بزرگ هدایت کرده و نسل آینده این کشور که همواره در معرض تلاطمهای این کشتی ناآرام بوده به ساحل امنی برساند که آنها نیز همچون مسوولان دلسوز خود زمانی زمامداران این آب و خاک باشند و با غرور از ایران خود دفاع کرده و به ایرانی بودنشان ببالند.
گزارش از خبرنگار ایسنا لیلا مدنی
انتهای پیام
نظرات