• سه‌شنبه / ۱ مرداد ۱۳۹۲ / ۱۱:۲۰
  • دسته‌بندی: خانواده
  • کد خبر: 92050100304
  • خبرنگار : 71078

/ رسانه‌ها و سبک زندگی/

ماهواره و اینترنت عامل تغییر در 80 درصد سبک زندگی ایرانیان است

ماهواره و اینترنت عامل تغییر در 80 درصد سبک زندگی ایرانیان است

«سبک زندگی» به گفته مقام معظم رهبری به همه مسائلی بر می گردد که متن زندگی انسان را شکل می دهند، مسائلی نظیر خانواده، ازدواج، نوع مسکن، نوع لباس، الگوی مصرف، تفریحات، کسب و کار و رفتارهای فردی و اجتماعی در محیطهای مختلف و ...

«سبک زندگی» به گفته مقام معظم رهبری به همه مسائلی بر می گردد که متن زندگی انسان را شکل می دهند، مسائلی نظیر خانواده، ازدواج، نوع مسکن، نوع لباس، الگوی مصرف، تفریحات، کسب و کار و رفتارهای فردی و اجتماعی در محیطهای مختلف و ...

سرویس «اجتماعی» خبرگزاری دانشجویان ایران در سلسله گفت‌وگویی با جامعه‌شناسان و صاجبنظران بار دیگر با پرداختن به مفهوم «سبک زندگی» که در قالب 20 پرسش مهم از سوی معظم‌له مطرح شد، به آسیب شناسی وضع موجود سبک زندگی در ایران و چاره جویی در این زمینه می‌پردازد.

یک آسیب شناس درباره " نفش رسانه‌ها و تبلیغات در سبک زندگی"، گفت: ماهواره و اینترنت عامل تغییر 80 درصد سبک زندگی ایرانیان است و سه دهه اخیر در زمینه تعریف سبک زندگی غفلت کرده‌ایم و باید درجهت جبران این وضعیت بکوشیم.

1400 سال پیش دین اسلام سبک و روش زندگی انسان‌ها را تعریف کرد

مجید ابهری در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس «زنان» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، افزود: سبک زندگی اصطلاح جدیدی است که از اواخر قرن 20 در اروپا به کار گرفته شد، این در حالی است که 1400 سال پیش دین اسلام به ویژه مکتب تشیع، سبک و روش زندگی انسان‌ها را تعریف کرد.

وی در ادامه گفت: سبک زندگی به معنای روش خوردن، آشامیدن، راه رفتن، لباس پوشیدن، رفتار اجتماعی، آرایش و پیرایش و حتی گفتار با اعضای خانواده است. احترام به والدین و اطاعت از آنان، تکریم آموزگاران، رعایت حقوق شهروندی و همسایگان، مراقبت از محیط زندگی شهری و محیط زیست نیز مرتبط با سبک زندگی است.

این آسیب‌شناس تاکید کرد: متاسفانه خانواده‌ها، آموزش و پرورش و رسانه‌ها به علت مشکلات مادی و اقتصادی نتوانستند سبک زندگی اسلامی -ایرانی را برای نسل چهارم و پنجم تدوین و اجرا کنند. در نتیجه این نسل‌ها تحت تاثیر اینترنت، ماهواره و فیلم‌های ساخت بیگانه، دوستان و همسالان، سبک زندگی متفاوتی را انتخاب کرده‌اند.

بازگشت به سبک اصیل زندگی اسلامی- ایرانی

ابهری با اشاره به اینکه تبلیغات تجاری محیط زندگی ما را محاصره کرده است و مصرف‌گرایی، اشراف‌زدگی و برندگرایی ناشی از تغییرات سبک زندگی نسل جدید است، راهکار تغییر این وضعیت را بازگشت به سبک اصیل زندگی اسلامی- ایرانی دانست و اظهارکرد: بعضی افراد خود را به غفلت زده‌اند و تصور می‌کنند ما قصد داریم به روزگاران گذشته بازگردیم. این در حالیست که منظور ما از تدوین سبک زندگی، بازگشت به گذشته نیست چون در عصر فضا و فضانوردی نمی‌توان با شتر مسافرت کرد. البته نباید فریب فناوری را بخوریم و مقهور فرهنگ غربی شویم.

ابهری در پایان گفت: بی‌اعتنایی به والدین، رعایت نکردن حقوق شهروندی نشان از تغییر سبک زندگی دارد. زمانی که ما به فرزندان خود الگوی صحیح ارائه ندهیم، آنان به دلیل نیازغریزی خود به دنبال یافتن الگو می‌روند و الگوهایی را انتخاب می‌کنند که مطلوب آنهاست؛ بنابراین باید قبول کنیم که در سه دهه گذشته در زمینه تعریف سبک زندگی دچارغفلت شده‌ایم و باید این وضعیت را جبران کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha