در پی انتقادات یوسف قرضاوی از شیخ الازهر به دلیل مشارکت او در ترسیم نقشه راه ارتش مصر، الازهر در بیانیهای فتوای قرضاوی مبنی بر بازگشت محمد مرسی به قدرت را دامن زدن به آشوب و فتنه دانست.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه اماراتی الخلیج، الازهر در واکنش به اظهارات یوسف قرضاوی، رئیس اتحادیه علمای مسلمین جهان، مبنی بر بازگشت محمد مرسی، رئیسجمهور برکنار شده مصر به قدرت در بیانیهای اعلام کرد: تمام روشنفکرانی که در جریان فتوای قرضاوی هستند با خواندن این فتوا به راحتی درمییابند که فتوایی خشونتآمیز و متعصبانه است زیرا طبق نظر قرضاوی میلیونها مصری در 30 ژوئن به طور بیسابقهای به خیابانها رفتند و کودتایی بیسابقه کردند که در آن عبدالفتاح سیسی، از کسانی که نماینده مردم مصر نیستند مانند احمد الطیب شیخ الازهر کمک گرفت.
در ادامه این بیانیه آمده است که هیچ گاه این طور نبوده است که احمد الطیب گروههای ملی و سران سیاسی و رهبران دینی مثل حزب آزادی و عدالت را آن هم در این شرایط دشوار و حساس تاریخی و سرنوشتساز که جانها به لب آمده است، نپذیرد چرا که این اقدام خیانت به وظیفه است و فراخوان 30 ژوئن پاسخ به صدای ملت بود که خواست خود را به صورت مسالمتآمیز و متمدنانه نشان دادند و با انقلاب 25 ژانویه هیچ تفاوتی ندارد.
در ادامه این بیانیه با تاکید بر اینکه فتوای قرضاوی فقط دیدگاه حامیان مرسی را منعکس میکند، آمده است: احمد الطیب بزرگتر از آن است که علیه گروهی با گروه دیگر همدست شود و همگان میدانند که وی چه قدر برای جلوگیری از رسیدن به چنین وضع دشواری که همیشه نسبت به آن هشدار داده و البته گوش شنوایی نبوده، تلاش کرده است و این مساله را باید از کسی پرسید که کشور را به این پرتگاه رسانده است. علاوه بر تلاشها و مواضع که فقط خدا میداند و سران بزرگ کشور با آن پیمان بستهاند هر کس هم که از فتواهای اخیر صادر شده اطلاعی ندارد باید برای او این فتواها روشن شود.
در بخش دیگری از این بیانیه آمده است که مواضع احمد الطیب و شناخت عمیق وی از شریعت همیشه و همچنان از اصول ملی الازهر که از اهداف شریعت شمرده میشود، سر چشمه گرفته و خواهد گرفت. عارف کسی است که عارف زمان خودش باشد نه کسی که فرق خوبی و بدی را تشخیص میدهد.
عارف واقعی تنها کسی است بین خوب و خوبتر، خوبتر را تشخیص میدهد و بین بد و بدتر بدتر را انتخاب میکند.
در بیانیه الازهر الفاظ، عبارات و معماگوییهایی فتوای قرضاوی فقط و فقط تمرکز بر فتنه و اهانت به ارکان و نمایندگان امت عنوان شده است به همین دلیل پاسخی به آن وجود ندارد.
انتهای پیام
نظرات