• یکشنبه / ۱۲ خرداد ۱۳۹۲ / ۰۰:۲۰
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 92031206819
  • خبرنگار : 71417

عبدالله گل برقراری آرامش در استانبول را خواستار شد

عبدالله گل برقراری آرامش در استانبول را خواستار شد

رئیس‌جمهوری ترکیه در پی برگزاری اعتراضات خشونت‌آمیز علیه نوسازی میدان «تقسیم» استانبول خواستار خویشتن‌داری مردم شد.

رئیس‌جمهوری ترکیه در پی برگزاری اعتراضات خشونت‌آمیز علیه نوسازی میدان «تقسیم» استانبول خواستار خویشتن‌داری مردم شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، عبدالله گل، رئیس‌جمهوری ترکیه همچنین اعلام کرد، این خشونت‌ها به سطح نگران‌کننده‌ای رسیده است.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد، رئیس‌جمهوری ترکیه در بیانیه‌ای گفت: همه ما باید برای فرونشاندن اعتراضات که به سطح نگران‌کننده‌ای رسیده است، عاقلانه رفتار کنیم.

وی همچنین از پلیس ترکیه خواست که برای مقابله با اعتراضات، برخوردی متعادل داشته باشند و «متناسب» با حجم تظاهرات اقدام کنند.

پلیس ترکیه با گاز اشک‌آور، آب‌ پرفشار و اسپری فلفل به معترضان برنامه تخریب یک پارک در مرکز استانبول حمله کرد که به بازداشت دست‌کم 63 تن و زخمی شدن 12 تن دیگر منجر شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، این تظاهرات که بدترین نوع تظاهرات ضددولتی ترکیه در چند سال اخیر محسوب می‌شود، اواخر روز دوشنبه هفته گذشته زمانی آغاز شد که دولت آنکارا برای اجرای برنامه‌های توسعه طلبانه خود تعدادی از درخت‌های پارکی در نزدیکی میدان «تقسیم» را قطع کرد. این اقدام باعث تظاهرات گسترده شد که همچنان ادامه دارد. شاهدان عینی اعلام کردند، در جریان این درگیری معترضان شیشه پنجره‌های یک مرکز خرید در نزدیکی میدان تقسیم را شکستند. علاوه بر این شلیک گاز اشک‌آور باعث شد تا دانش‌آموزان یک مدرسه ابتدایی دچار تنگی نفس شده و توریست‌ها نیز که از این اقدام دولت ترکیه شگفت‌زده شده بودند، خود را به هتل‌هایشان رساندند. مخالفان طرح نوسازی دولت در این منطقه که در جریان آن پارک «قزی»، واقع در مرکز استانبول به یک مجتمع تجاری تبدیل می‌شود، اعلام کردند که تا توقف این تخریب‌ها به اعتراضات خود ادامه می‌دهند.

در همین حال، رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه در واکنش به تظاهرات حامیان محیط‌زیست در استانبول، آن‌ها را به سیاسی‌کاری و تلاش برای محقق کردن اهداف برنامه‌ریزی شده خود متهم کرد.

به گزارش شبکه اسکای نیوز عربی، نخست‌وزیر ترکیه در سخنانی در شهر استانبول تظاهرات حامیان محیط‌زیست در این شهر را به شدت محکوم و تاکید کرد که به هر قیمت ممکن به برنامه‌های توسعه‌ای خود در استانبول ادامه می‌دهد.

وی گفت: آنان که امروز به خیابان‌های استانبول آمده‌اند و در حمایت از محیط زیست شعار می‌دهند، هدفشان دفاع از درختان و محیط زیست استانبول نیست بلکه به دنبال محقق کردن اهداف سیاسی خود هستند.

اردوغان گفت: برخی گروه‌ها با سیاه‌نمایی و جنجال رسانه‌ای سعی دارند دولت را به گونه‌ای به تصویر بکشند که در حال تخریب محیط زیست استانبول است، در حالی که سخنان آنها هیچ‌گونه پایه و اساس علمی ندارد.

نخست‌وزیر ترکیه گفت: پیش از اینکه من به عنوان شهردار استانبول انتخاب شوم آلودگی و زباله و نبود آب شرب در استانبول به گونه‌ای بود که زندگی در آن بسیار مشکل شده بود اما پس از اصلاحاتی که در این شهر انجام دادیم و تا دوران نخست‌وزیری نیز ادامه داشته اکنون استانبول به شهری زیبا با هوایی پاک تبدیل شده و همه این مسائل ناشی از حمایت دولت از محیط زیست است در حالی که مخالفان ما را به این مساله متهم می‌کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha