• دوشنبه / ۶ خرداد ۱۳۹۲ / ۱۷:۰۴
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 92030603728
  • خبرنگار : 71429

محسنی‌اژه‌ای: از بیان جزییات اتهام دیپلمات دستگیر شده معذورم

محسنی‌اژه‌ای: از بیان جزییات اتهام دیپلمات دستگیر شده معذورم

... سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این‌که اطلاعاتی رسیده که وزارت اطلاعات افرادی را که در آستانه انتخابات قصد خرابکاری در داخل ایران و بر هم زدن نظم عمومی را داشتند دستگیر کرده است؟ گفت: متاسفانه دشمن در طول این 34 سال که انتخابات داشته‌ایم، درس نگرفته است و هر دفعه تلاش دارد مردم را به عدم شرکت در انتخابات تشویق کند، حتما این بار هم تلاش خود را می‌کند.

... سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این‌که اطلاعاتی رسیده که وزارت اطلاعات افرادی را که در آستانه انتخابات قصد خرابکاری در داخل ایران و بر هم زدن نظم عمومی را داشتند دستگیر کرده است؟ گفت: متاسفانه دشمن در طول این 34 سال که انتخابات داشته‌ایم، درس نگرفته است و هر دفعه تلاش دارد مردم را به عدم شرکت در انتخابات تشویق کند، حتما این بار هم تلاش خود را می‌کند.

به گزارش ایسنا، محسنی اژه‌ای در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر کشور ما، کشور کاملا آرامی است و مسائل ناامنی در کشورمان وجود ندارد، چراکه نیروهای امنیتی، انتظامی، قضایی و نیز سایر دستگاه‌ها با هم هماهنگ هستند و مسائل کشور را رصد می‌کنند.

وی با بیان این‌که « وزارت اطلاعات افرادی را که قصد بر هم زدن نظم کشور را داشتند، دستگیر کرده است» گفت: بنده نمی‌دانم چند نفر در این زمینه دستگیر شده‌اند، همچنین این که اتهامشان چیست؟ بحث دیگری است که بنده از آن اطلاع ندارم. البته لازم نیست که کسانی که قصد بر هم زدن نظم عمومی را دارند فقط در رابطه با انتخابات باشد بلکه در سایر زمینه‌ها هم دستگاه‌های مربوطه باید هوشیار باشند.

خبرنگار دیگری سوال خود را این گونه مطرح کرد که آقای مظفر عضو هیات اجرایی انتخابات است و رییس ستاد انتخاباتی یکی از نامزدها نیز شده است، آیا این موضوع ایراد قانونی ندارد؟ که سخنگوی قوه قضاییه پاسخ داد: آنچه که در قانون آمده این است که اعضای هیات اجرایی انتخابات نمی‌توانند نامزد انتخابات ریاست جمهوری باشند. با توجه به اینکه آقای مظفر از اعضای اصلی هیات اجرایی انتخابات نیست، لذا منع قانونی نسبت به وی وجود ندارد.

دادستان کل کشور در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که از آنجا که نظارت بیشتری بر مطبوعات و رسانه‌ها صورت گرفته و بعضی از رسانه‌ها محدودیت‌هایی را در خصوص ارسال بعضی از خبرهای دریافتی (فکس) دارند، دلیل این تبعیض‌ها نسبت به رسانه‌ها چیست؟ اظهار کرد: اگر رسانه‌ای اعم از رسانه‌های نوشتاری، دیجیتالی و ... مطلبی را خلاف واقع منتشر نکنند و توهین و تخریب نباشد، ایرادی برای ارسال خبرها وجود ندارد. در واقع از ناحیه‌ قانون تبعیضی بین رسانه‌ها نیست.

وی تصریح کرد:‌ البته مطالبی که جرم شمرده شده است در قانون انتخابات هم آمده که رسانه‌ها باید طبق آن عمل کنند.

اژه‌ای در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که پرونده دیپلمات دستگیر شده به کجا رسید؟ و چرا این دیپلمات تاکنون حق استفاده از وکیل را نداشته است؟ خاطرنشان کرد: هنوز کیفرخواستی در مورد این پرونده صادر نشده و این پرونده به دادگاه نرفته است، بنده از بیان جزییات اتهام این دیپلمات دستگیر شده معذور هستم.

وی با بیان این‌که «تشخیص اینکه متهم در مرحله تحقیقات مقدماتی می‌تواند با موکل خود در تماس باشد، در اختیار قاضی‌ است» اظهار کرد: اگر موکل سوالی کند که باعث ایجاد تبانی در پرونده شود و این موضوع را قاضی تشخیص دهد، قاضی می‌تواند از حضور وکیل برای پرونده و نیز ارتباط با متهم خودداری کند. ولی در غیر این صورت وکیل می‌تواند در مرحله‌ی دادسرا نیز وارد شود.

اژه‌ای تاکید کرد:‌ اصل بر این است که متهمان از وکیل استفاده کنند و وکیل در امر دادرسی حضور داشته باشد، مگر موارد خاصی که استثناء باشد و این استثناء به تشخیص بازپرس و قاضی بستگی دارد.

خبرنگار دیگری سوال خود را اینگونه مطرح کرد که خانواده مرحوم جوادی‌فر اعلام رضایت خود را از متهم ردیف اول پرونده کهریزک اعلام کردند، آیا با این اعلام رضایت اتهام معاونت در قتل نسبت به متهم ردیف اول این پرونده از بین می‌رود؟ که اژه‌ای پاسخ داد:‌ در گفت‌وگویی که با قاضی این پرونده داشتم، قاضی گفت که ما جلساتمان تمام شده و اگر وکلا و متهمان غیر از دفاعیات خود بخواهند لایحه‌ای ارائه دهند، حتما می‌پذیریم.

وی درباره‌ی قسمت دوم سوال مبنی بر این‌که با اعلام رضایت خانواده قربانی، پرونده کهریزک آیا معاونت در قتل از بین می‌رود؟ گفت: هر اتهامی دو جنبه خصوصی و عمومی دارد که جنبه‌ی خصوصی جرم با رضایت شاکی برطرف می‌شود. در این پرونده افرادی بودند که محکوم به قصاص شدند و اولیای دم نسبت به آنها رضایت دادند و قصاص منتفی شد، ولی جنبه‌ی عمومی جرم همچنان باقی می‌ماند.

ادامه دارد...

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha