• پنجشنبه / ۲ خرداد ۱۳۹۲ / ۱۵:۵۲
  • دسته‌بندی: انرژی هسته‎‌ای
  • کد خبر: 92030200953

با انتقاد از ادعاهای بی‌اساس درباره فعالیت‌ هسته‌یی ایران؛

سلطانیه:گزارش آژانس استفاده موادغنی‌شده تا20درصد صرفا برای اهداف پزشکی را ثابت کرد

سلطانیه:گزارش آژانس استفاده موادغنی‌شده تا20درصد صرفا برای اهداف پزشکی را ثابت کرد

نماینده ایران درآژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: گزارش آمانو نشان می‌دهد که کشورمان در زمینه‌های فناوری هسته‌یی به خصوص غنی‌سازی کاملا موفق بوده و بر اساس استانداردهای بین‌المللی عمل کرده و جزو معدود کشورهای دارای این تکنولوژی است.

نماینده ایران درآژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: گزارش آمانو نشان می‌دهد که کشورمان در زمینه‌های فناوری هسته‌یی به خصوص غنی‌سازی کاملا موفق بوده و بر اساس استانداردهای بین‌المللی عمل کرده و جزو معدود کشورهای دارای این تکنولوژی است.

علی اصغر سلطاینه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خاطرنشان کرد: در عین حال جای‌جای این گزارش نشان می‌دهد که کلیه فعالیت‌های هسته‌یی ایران از جمله 16 تاسیسات و 9 محل مرتبط با فعالیت‌های هسته‌یی همگی زیر نظارت کامل آژانس هستند.

وی ادامه داد: این گزارش با ارقام دقیق نشان می‌دهد که چه میزان اورانیوم تا غنای 5 درصد و نیز با غنای 20 درصد تولید شده است و حتی دقیقا اعلام می‌کند چند ماشین سانتریفیوژ از نسل یک و دو نصب و چند ماشین از نسل جدیدتر در حال تحقیق و توسعه است. جالب این‌که در این گزارش آمده است که بخشی از اورانیوم غنی‌شده به پودر تبدیل شده و برای تهیه میله‌های راکتور تهران مورد استفاده قرار گرفته است که این راکتور رادیو ایزوتوپ‌ها را تولید می‌کند.

وی افزود: این گزارش این واقعیت را نشان می‌دهد که کشورمان کاملا متعهد به ضوابط بین‌المللی است، در عین حال لحظه‌ای نسبت به احقاق حقوق غیرقابل انکار خود مصالحه نکرده است.

نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرد: این گزارش گویای این است که اظهارات خصمانه برخی کشورها مبنی بر این‌که ایران اهداف نظامی را برای غنی‌سازیی 20 درصد پیگیری می‌کند کاملا بی‌اساس است.

وی ادامه داد: این واقعیت که علیرغم همه بازرسی‌های سرزده یک گرم از اورانیوم به اهداف نظامی منحرف نشده است و در آن آمده است که هیچ شواهدی از انحراف در فعالیت‌های ایران یافت نشده است و آژانس کماکان به فعالیت‌های بازرسی خود بدون موانع ادامه می‌دهد. این‌ها اثبات بی‌اساس بودن تمام جو سازی‌های آمریکا و چند کشور غربی است؛ بنابراین بار دیگر اندک کشورها را نصیحت می‌کنیم که از سیاسی کردن آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خودداری کنند و مانع همکاری‌های فنی و تخصصی ایران و آژانس در فضای توام با همکاری نشوند. و با توجه به حمایت بیش از 120 کشور عضو جنبش عدم تعهد در ده سال گذشته از برنامه‌های هسته‌یی صلح‌آمیز کشورمان بیش از این خود را منزوی نکنند.

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره طرح ادعای همکاری نکردن ایران با آژانس تصریح کرد: این عبارات تکراری است؛ اولا اشاره به قطعنامه‌های شورای امنیت شده است که به دلایل حقوقی قطعنامه‌های شورای امنیت مبنا و وجاهت حقوقی نداشته و لذا قابل اجرا نیستند. به صراحت از طرف کشورمان در شورای حکام مطرح کرده ام که هیچ مبنا و وجاهت حقوقی ندارد و اصولا از نظر فنی نیز قابل اجرا نیست. برای مثال قطعنامه شورای امنیت خواستار تعلیق فعالیت‌های بازفراوری در ایران شده است در حالی که در گزارش مدیرکل به صراحت آمده است که ایران هیچ‌گونه فعالیت بازفراوری ندارد. چطور می‌توان فعالیتی که وجود ندارد را تعلیق کرد؟

وی ادامه داد: این‌گونه مواضع شورای امنیت به اعتبار و جایگاه این شورا لطمه وارد کرده و خواهد کرد.

سلطانیه افزود: در بخش دیگری از این گزارش ادعاهای بی‌اساس مربوط به ابعاد محتمل نظامی شده است که باید گفت این ادعا نیز تکراری است که قبلا بارها تاکید کرده‌ایم. جمهوری اسلامی ایران در اثبات حسن نیت و شفافیت و همچنین اثبات بی‌اساس بودن این ادعاها مذاکراتی را با آژانس آغاز کرده است که ادامه دارد و پس از نهایی شدن و توافق بر یک چارچوب ضابطه‌مند می‌توانیم به این ابهامات بپردازیم.

وی تاکید کرد: انجام این مذاکرات نشان دهنده حسن نیت و عزم سیاسی کشورمان در تعامل با جامعه بین‌الملل است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۲-۰۳-۰۳ ۱۰:۴۹

انرژی هسته ای حق همه ملت های جهان سلاح هسته ای نه