• چهارشنبه / ۱ خرداد ۱۳۹۲ / ۰۹:۳۰
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 92030100128

«رادار شناسایی ارزان خودرو خودکار» یک نوجوان برنده جایزه برتر اینتل شد

«رادار شناسایی ارزان خودرو خودکار» یک نوجوان برنده جایزه برتر اینتل شد

در حالی که شرکتهایی مانند گوگل، بی‌ام‌و، آئودی و فولکس‌واگن، میلیونها دلار برای ساخت فناوری خودروی خودکار با اجزای گران هزینه کرده‌اند، یک جوان 19 ساله رومانیایی توانست سیستمی طراحی کند که تنها 4000 دلار است.

در حالی که شرکتهایی مانند گوگل، بی‌ام‌و، آئودی و فولکس‌واگن، میلیونها دلار برای ساخت فناوری خودروی خودکار با اجزای گران هزینه کرده‌اند، یک جوان 19 ساله رومانیایی توانست سیستمی طراحی کند که تنها 4000 دلار است.

به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، طراحی «یونوت بودیستئانو» توانسته جایزه برتر رقابت گوردون مور را در جشنواره بین‌المللی علوم و مهندسی اینتل به مبلغ 75 هزار دلار بدست بیاورد.

این جشنواره بزرگترین رقابت پژوهش علمی دبیرستانی جهان بوده که امسال پذیرای حدود 1400 دانش‌آموز دبیرستانی منتخب از 433 نمایشگاه وابسته در بیش از 70 کشور، ناحیه و منطقه بود.

در این رقابت جوایزی با هزینه کلی چهار میلیون دلار ارائه شده اما جایزه گوردون مور به بهترین پروژه برتر در یک مجموعه ارائه شده و معتبرترین جایزه است.

به گفته بودیستئانو، هدف وی از این پروژه حذف رادار سه بعدی وضوح بالای گران‌قیمت موجود در قلب فناوری خودروی خودکار گوگل برای کاهش هزینه‌ها بوده است. در همین راستا وی از یک رادار سه بعدی با وضوح پایین‌تر و ارزان‌تر برای شناسایی اجسام بزرگتر مانند ساختمانها، درختان و خودروهای دیگر استفاده کرده است. در همین حین، از دوربین‌های وب کم موجود در بالای خودرو برای شناسایی نشانه‌گذاری‌های خط و جداول و بررسی موقعیت بلادرنگ خودرو استفاده می‌شود.

تصاویر رادار سه بعدی و وب‌کم توسط فناوری هوش مصنوعی موجود در رایانه‌هایی که مسیر ایمن را برای خودرو محاسبه می‌کنند، مورد بررسی قرار می‌گیرد.

به گفته بودیستئانو، این سیستم بدون اشتباه بر روی 47 مورد از 50 مورد شبیه‌سازی شده، اجرا شد و در سه مورد نتوانست انسانها را در مسافتهای 20 تا 30 متری شناسایی کند. با این حال به ادعای وی، یک رادار با وضوح نسبتا بالاتر که همچنان از نمونه استفاده شده در خودروی گوگل ارزان‌تر بوده نیز می‌تواند مشکلات را برطرف کند.

این طراح جوان در حال حاضر توانسته از یک شرکت رومانیایی کمک مالی جذب کند که به وی اجازه خواهد تا چند ماه آینده یک نمونه پیش‌ساخت از فناوری خود را به آزمایش بگذارد.

سایر برندگان این رقابت شامل «ایشا خاره» 18 ساله از کالیفرنیا بوده که جایزه دانشمند جوان بنیاد اینتل به مبلغ 50 هزار دلار را برای ابداع یک دستگاه کوچک با قابلیت جاگیری درون باتری تلفن همراه برای شارژ آن طی 20 تا 30 ثانیه دریافت کرده است. این فناوری همچنین از کاربردهای احتمالی برای کاهش زمان شارژ خودروهای برقی نیز برخوردار است.

هنری لین 17 ساله از لوئیزیانا نیز یک جایزه دیگر 50 هزار دلاری دانشمند جوان را برای ساخت یک شبیه‌ساز از هزاران خوشه کهکشانی بدست آورد که به دانشمندان اطلاعات جدید و ارزشمندی برای بررسی ماده تاریک، انرژی تاریک و تعادل گرما و سرما در عظیم‌ترین اجسام جهان ارائه می‌کند.

بیش از 500 فینالیست در این رقابت جایزه دریافت کرده‌اند که شامل 17 برنده برتر هر مجموعه با جوایز 5000 دلاری برای هر کدام و 1000 دلار کمک مالی به مدارس برندگان و جشنواره‌ای بود که آنها را معرفی کرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha