• چهارشنبه / ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ / ۱۶:۵۸
  • دسته‌بندی: انرژی هسته‎‌ای
  • کد خبر: 92021107944

نظر "شرلوک هلمز" آژانس درباره بازرسی از پارچین

نظر "شرلوک هلمز" آژانس درباره بازرسی از پارچین

"شرلوک هلمز" آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید که آژانس قادر است ذرات ریز مواد هسته‌یی را در یک سایت حتی در صورتی که کشوری برای پنهان‌سازی آن تلاش کرده باشد، پیدا کند.

"شرلوک هلمز" آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید که آژانس قادر است ذرات ریز مواد هسته‌یی را در یک سایت حتی در صورتی که کشوری برای پنهان‌سازی آن تلاش کرده باشد، پیدا کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خبرگزاری رویترز در گزارشی از "سایبرسدورف" اتریش با اشاره به خواسته‌ آژانس برای بازدید از تاسیسات پارچین و ادعاهایی که درباره آن مطرح می‌شود، به نقل از استفان فوگت، یک رییس آزمایشگاه نمونه‌ای محیطی آژانس که از او با عنوان "شرلوک‌ هلمز" آژانس یاد کرد، نوشت که ذرات (رادیواکتیو) را نمی‌توان به طور کامل از یک تاسیسات که در آن ابزار اورانیوم استفاده شده است حذف کرد.

رویترز افزود که این مقام آژانس تاکید داشت که به طور کلی حرف می‌زند و به طور ویژه درباره ایران یا پارچین حرف نمی‌زند.

وی گفت: نمی‌توان با پاکسازی از شر آنها خلاص شد، نمی‌توان آنها را در حدی دقیق کرد که ما نتوانیم از آن نمونه‌برداری کنیم. فقط مساله زمان است.

"شرلوک هلمز" آژانس گفت: ممکن است اولین باری که به جایی می‌رویم آن را پیدا نکنیم. اما هربار که برویم احتمال یافتن آنها در یک گوشه، روی یک میز، در برخی لوله‌کشی‌ها بیشتر می‌شود.

بنابراین گزارش اولی‌ هاینونن، بازرس پیشین آژانس نیز با اشاره به پارچین گفت که اگر در واقع از مواد هسته‌یی استفاده شده باشد پاکسازی کامل آن بسیار دشوار خواهد بود.

رویترز افزود: فوگ مانند دیگران در مجموعه آزمایشگاهی سایبرسدورف خارج از پایتخت اتریش اجاره صحبت درباره ایران، سوریه یا هیچ مورد خاصی را نداشت. اما به وضوح از اعتمادش به فناوری‌های پیشرفته‌ای که در اختیار دانشمندان است از جمله ابزاری پنج میلیون دلاری که برای بررسی ذرات ریز به کار می‌رود حرف زد.

فوگت با شبیه کردن کار تحقیقی آژانس به کار "شرلوک هلمز" گفت: در اطراف می‌گردید، به دنبال جای خوبی برای نمونه‌برداری می‌گردید که به شما می‌گویند داستان از چه قرار است.

وی با اشاره به دستگاهی که می‌تواند در سال 100 تا 150 نمونه را تجزیه و تحلیل کند و یک اتاق را به خود اختصاص داده است گفت: ما می‌توانیم ذرات بسیار ریزتری را ببینیم. این درهای جدیدی را به روی آنچه می‌توانیم ببینیم و تفسیر کنیم می‌گشاید.

تاسیسات سایبرسدورف بعد از جنگ اول خلیج فارس و زمانی نقش برجسته‌ای در راستی آزمایی پیدا کرد که آژانس اختیار بیشتری برای بررسی فعالیت اعلام نشده پس از کشف برنامه هسته‌یی مخفی عراق بدست آورد.

آژانس همچنین از شبکه‌ای از آزمایشگاه‌های دولت‌های عضو برای کمک به بررسی نمونه‌های محیطی برداشت شده در بازرسی‌هایش در سراسر جهان کمک می‌گیرد. اکنون برای تقویت توانایی‌هایش در حال مدرن سازی سایبرسدورف است.

آژانس همچنین در حال سوخت یک آزمایشگاه جدید مواد هسته‌یی است که در آن نمونه‌های اورانیوم و پلوتونیوم کنترل می‌شود.

به گزارش ایسنا با وجود تاکید ایران بر نظامی بودن سایت پارچین و این که فعالیت‌های هسته‌یی در این سایت انجام نمی‌گیرد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از دو بار بازرسی(در سال 2005) از پارچین همچنان مدعی بازرسی و بازدید از این سایت نظامی است.

این درخواست آژانس در حالی است که اولی هاینونن، معاون پیشین آژانس پس از دو دور بازرسی آژانس از پارچین اعلام کرد تمام ابهامات مربوط به پارچین رفع شده و این سایت دیگر بخشی از تاریخ است.

وی اخیرا نیز درخواست آژانس برای بازدید از پارچین را غیراستاندارد عنوان کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha