سازنده بخشی از آزادراه تهران – شمال با اعلام اینکه هنوز کاستیهایی در قطعه چهار آزادراه تهران – شمال وجود دارد، تاکید کرد: به دلیل نقص چینیها در بررسیهای ژئوپولتیک، رانشهای منطقه چهار آزادراه تهران – شمال پیشبینی نشد.
به گزارش خبرنگار راه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اشکان ناظمی - مدیر عامل شرکت دی - یکی از پیمانکاران ساخت قطعه چهار آزادراه تهران – شمال گفت: ساخت قطعه یک آزادراه تهران – شمال از منطقه همت تا دوآب شهرستانک توسط شرکت چینی STA با حجم ریالی ابتدایی 200 میلیون دلار آغاز شده که در حال حاضر با توجه به مشکلات معارضان و گذشت زمان، این رقم دو برابر افزایش پیدا کرده است.
وی پیشبینی کرد: کار ساخت قطعه یک آزادراه تهران – شمال نیمه دوم سال آینده پایان یابد.
ناظمی افزود: در قطعه دو آزادراه تهران – شمال از دوآب شهرستانک تا پل زنگوله تنها ساخت تونل 3600 متری البرز در حال انجام است و هیچ اقدام دیگری در این مسیر صورت نگرفته است. منطقه سه نیز که تا پل زغال ادامه دارد به علت مشکلات مالی ایجاد حرکت اجرایی در آن انجام نشده است.
مدیر عامل شرکت دی با یادآوری افتتاح قطعه چهار آزادراه تهران – شمال گفت: کار زیرسازی هشت کیلومتر از 21 کیلومتر قطعه چهار آزادراه تهران - شمال توسط شرکت ما انجام شد.
وی در پاسخ به ایسنا مبنی بر اینکه قطعه چهار آزادراه تهران - شمال که با وجود تمام کمبودها افتتاح شد، چه زمانی تکمیل میشود؟ گفت: در بخشی از مسیر آسفالتریزی با سه لایه انجام نشده و همچنان برق در این قطعه وجود ندارد و نمی توان از روشنایی آن استفاده کرد.
ناظمی افزود: در بیشتر پروژههای آزادراهی در کشور آسفالتریزی لایه سوم پس از گذشت چند ماه از افتتاح صورت میگیرد تا با گذشت اتومبیل از روی دو لایه آسفالت دیگر بتوان مشکلات آن را برطرف کرد و پس از آن آخرین لایه آسفالت را انجام داد.
او خاطرنشان کرد: کارفرما 58.5 میلیارد تومان به شرکت دی در بخشی از آزادراه تهران- شمال پرداخت کرده است.
ناظمی درباره هزینهکرد شرکت دی در قطعه چهار آزادراه تهران – شمال گفت: از سال 76 تا سال 89 معادل 120 میلیارد تومان و از سال 89 تا سال گذشته 93 میلیارد تومان دیگر توسط این شرکت در قطعه چهار هزینه شده است.
این پیمانکار در بیان دلایل طولانی شدن ساخت قطعه چهار آزادراه تهران – شمال به آزادسازی اراضی مسیر اشاره و اظهار کرد: 529 ملک در این پروژه ارزیابی شد که 732 هزار متر مربع مساحت داشتند و باید آزادسازی میشدند.
مدیر عامل شرکت دی با بیان اینکه شرایط اقلیمی و بارشهای متعدد در منطقه و نیز دور بودن منابع تامین مصالح از کارگاه از دیگر دلایل تاخیر در ساخت آزادراه بودند، گفت: محور قدیمی چالوس ترافیک زیادی دارد و به این دلیل اجازه حرکت ماشینآلات ساخت راه در ساعتهای مختلف را غیر ممکن میکرد.
وی از طراحی چینیها برای قطعه چهار آزادراه تهران – شمال با عنوان طراحی غیر دقیق نام برد و گفت: چینیها از سوی کارفرما برای طراحی این بخش از آزادراه انتخاب شده بودند اما پس از سال 89 و مشخص شدن مشکلات موجود در این زمینه از مشاور ایرانی استفاده شد.
ناظمی افزود: رانشهای کوه به دلیل نبود کارهای ژئوتکنیک دقیق از سوی چینیها اتفاق میافتاد در حالی که قابل پیشبینی بود.
انتهای پیام
نظرات