• دوشنبه / ۹ اردیبهشت ۱۳۹۲ / ۱۰:۴۶
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 92020905813
  • خبرنگار : 71434

/اخبار سوریه/

تاکید وزیر اطلاع‌رسانی سوریه بر مذاکرات ملی/مخالفان سوری پیشنهاد دمشق را رد کردند

تاکید وزیر اطلاع‌رسانی سوریه بر مذاکرات ملی/مخالفان سوری پیشنهاد دمشق را رد کردند

در حالی که وزیر اطلاع‌رسانی سوریه مذاکرات ملی گسترده را در سوریه تنها راه حل و فصل بحران سوریه اعلام کرد، معاون وزیر امور خارجه روسیه اظهار کرد: هیچ جایگزینی برای توافقنامه ژنو در خصوص حل بحران سوریه وجود ندارد.

در حالی که وزیر اطلاع‌رسانی سوریه مذاکرات ملی گسترده را در سوریه تنها راه حل و فصل بحران سوریه اعلام کرد، معاون وزیر امور خارجه روسیه اظهار کرد: هیچ جایگزینی برای توافقنامه ژنو در خصوص حل بحران سوریه وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، عمران زعبی، وزیر اطلاع‌رسانی سوریه در گفت‌وگو با شبکه خبری روسیه الیوم اعلام کرد: تنها گزینه برای حل بحران سوریه مذاکرات ملی گسترده است.

وی افزود: دولت برنامه‌های سیاسی را برای حل بحران سوریه ارائه داده که این برنامه‌ها شامل طرح سیاسی و پیشنهاداتی در خصوص اقتصاد و بازسازی سوریه است. همچنین در این طرح برای آن دسته از مخالفانی که برای مشارکت در روند مذاکرات ملی تمایل داشته باشند نیز تضمین‌هایی داده شده است.

زعبی ادامه داد: دعوت برای مشارکت در دیدارهای مشورتی در سوریه زمینه‌ای برای فراهم کردن مقدمات مذاکرات ملی گسترده با حضور همه احزاب و گروه‌های سوری است.

وی ادامه داد: برخی از چهره‌های مخالف در داخل سوریه به این پاسخ درخواست مثبت دادند اما همچنان واکنش‌هایی از سوی گروه‌های مخالف در خارج وجود دارد ولی در نهایت همه به این نتیجه می‌رسند که هیچ گزینه‌ای جز رفتن به پای میز مذاکره ملی وجود ندارد و وقت تلف کردن و اعمال فشارهای سیاسی و دخالت خارجی در حقیقت باعث وارد آمدن خسارت بیشتر به سوریه می‌شود.

زعبی درباره اقدامات برخی از رسانه‌ها برای ایجاد جنگ روانی در سوریه نیز گفت: ما با جنگ مطبوعاتی و رسانه‌ای که علیه سوریه آغاز شده به طور کلی مخالفیم. این جنگ در آغازش موفق عمل کرد و به اهداف استراتژیکی از جمله مخدوش کردن چهره سوریه، رهبران و موسسات این کشور دست یافت و برای رسیدن به این هدف از سیاست سانسور و استفاده از افترا و دروغ گسترده استفاده کرد اما در نهایت این جنگ موفقیت آمیز نبود.

وزیر اطلاع‌رسانی سوریه در پایان اعلام کرد: آنچه در سوریه جریان دارد هرگز جنگ داخلی و طایفه‌ای نبوده و نیست.

میخائیل بوگدانف، معاون وزیر خارجه روسیه نیز در کنفرانس مطبوعاتی پیش از ترک بیروت در فرودگاه رفیق حریری اعلام کرد: هیچ جایگزینی برای توافقنامه ژنو در خصوص حل بحران سوریه وجود ندارد چرا که توافقنامه ژنو دربرگیرنده مذاکرات ملی گسترده میان مردم سوریه برای تعیین سرنوشت و آینده کشورشان است و وظیفه ما کمک و تشویق آنها برای توافق در خصوص سوریه است.

از سوی دیگر، ایهود المرت، نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی در مصاحبه‌ای که توسط روزنامه اورشلیم پست منتشر شد، مدعی شد: بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در آینده‌ای نزدیک سقوط می‌کند.

وی همچنین نسبت به پرونده هسته‌ای سوریه و آینده‌ نامعلومی که پس از دوران اسد در انتظار سوریه است ابراز نگرانی کرد.

در همین حال ائتلاف ملی مخالفان سوریه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: با پیشنهاد اخیر دولت سوریه برای انجام تحقیقات درباره استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه توسط کارشناسان روسی مخالف است.

در این بیانیه آمده است: روسیه خود یکی از منابع تامین سلاح نظام سوریه به شمار می‌رود لذا با همه این‌ها نمی‌تواند برای انجام تحقیقات روشمند و بی‌طرفانه در این خصوص فعالیت کند.

در بیانیه مذکور همچنین از سازمان ملل خواسته شده است کارشناسان سازمان را برای انجام تحقیقات مذکور به سوریه اعزام کنند.

پیشتر عمران زعبی پیشنهاد داده بود، کارشناسان روسی تحقیقات درباره احتمال استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه را به عهده بگیرند.

نجم احمد، وزیر دادگستری سوریه نیز روز یکشنبه اعلام کرد: این وزارتخانه در حال تدوین قوانینی در خصوص جرایم سرقت نفت و به خدمت گرفتن کودکان از سوی گروه‌های تروریستی است.

وی همچنین اعلام کرد: در حال حاضر وزارت دادگستری شاهد فساد اداری است و این مساله ریشه کن کردن فساد و مجازات عاملان آن به شکل علنی را می‌طلبد.

پیشتر نیز گزارش‌های خبری سازمان‌های انسانی فعال در سوریه که به شورای امنیت تقدیم شد حاکی از آن بود کودکان در سوریه به عنوان سپرهای انسانی در رویارویی با درگیری‌های سوریه استفاده می‌شوند.

درگیری‌ها در سوریه از سه سال گذشته تاکنون همچنان ادامه دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha