• دوشنبه / ۹ اردیبهشت ۱۳۹۲ / ۱۰:۲۴
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 92020905761
  • خبرنگار : 71129

اظهارنظر‌ سناتورهای آمریکایی برای توجیه اقدام نظامی علیه سوریه

اظهارنظر‌ سناتورهای آمریکایی برای توجیه اقدام نظامی علیه سوریه

دو سناتور آمریکایی با حضور در یک برنامه تلویزیونی اقدامات قاطع و صریح رئیس جمهوری این کشور را در خصوص مداخله در سوریه خواستار شده و اعلام کردند که معتقدند دولت سوریه در مقیاس کم از سلاح شیمیایی استفاده می‌کند البته این دو قانونگذار آمریکایی در خصوص برخی جزئیات دچار اختلاف هستند.

دو سناتور آمریکایی با حضور در یک برنامه تلویزیونی اقدامات قاطع و صریح رئیس جمهوری این کشور را در خصوص مداخله در سوریه خواستار شده و اعلام کردند که معتقدند دولت سوریه در مقیاس کم از سلاح شیمیایی استفاده می‌کند البته این دو قانونگذار آمریکایی در خصوص برخی جزئیات دچار اختلاف هستند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سناتور لیندزی گراهام، جمهوری خواه از ایالت کارولینای جنوبی و سناتور جان مک‌کین از ایالت آریزونا که او هم جمهوری خواه است در برنامه "رودررو با ملت" شبکه خبری سی.بی.اس شرکت کرده و در خصوص پرداختن به مساله سوریه و اقدام قاطع باراک اوباما، ریاست جمهوری آمریکا سخن گفتند.

گراهام گفت: اگر ما مداخله نکنیم سوریه در پایان سال جاری میلادی به یک کشور شکست خورده بدل می‌شود.

وی چند روز قبل به نشریه فارین پالیسی گفته بود: ما باید هر چه سریعتر وارد عمل شویم تا به تضمین امنیت تسلیحات شیمیایی سوریه بپردازیم.

سناتور مک‌کین نیز خواستار مداخله آمریکایی در سوریه شد اما تاکید کرد که نمی‌خواهد دولت آمریکا حضورش را در سوریه بیشتر کند و تقویت بخشد.

وی نیز به شبکه خبری سی‌.بی.اس گفت: مردم آمریکا بسیار نگران هستند. آنها نمی‌خواهند حضور نیروهای آمریکایی در سوریه افزایش یابد. بدترین چیزی که هم اکنون می‌تواند اتفاق بیفتد حضور گسترده نیروهای آمریکایی در سوریه است چرا که این روند باعث می‌شود تا نظرسنجی‌های مردمی علیه ما تغییر کند.

سناتور مک‌کین همچنین تاکید کرد که ایالات متحده باید مخالفان دولت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه را مسلح کند و از حملات هوایی برای هدف قرار دادن نیروهای اسد استفاده کرده و یک پناهگاه‌ امن برای آوارگان سوری ایجاد کند. نیروهای بین‌المللی باید برای تضمین امنیت زرادخانه‌های شیمیایی سوریه تشکیل و آماده شوند.

سناتور کلر‌مک کاسکیل دموکرات‌ از ایالت میسوری با حمایت از حرف سناتور گراهام گفت که حضور نیروهای آمریکایی در سوریه ضروری است.

وی افزود: گمان نمی‌کنم که شما بخواهید این امر را نادیده بگیرید. در جریان حضور در برنامه رو در‌ رو با ملت شبکه خبری سی.بی.اس سناتور سکسبی چمبلیس جمهوری خواه از ایالت جورجیا نیز گفت: برای آمریکا نشستن در کنار و دست به هیچ اقدامی نزدن یک اشتباه بزرگ است.

مایک راجزر، رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا نیز گفت، اطلاعات محرمانه این مساله را تقویت می‌کند که سلاح شیمیایی ظرف دو سال گذشته توسط رژیم اسد در مقیاس کم مورد استفاده قرار گرفته است.

وی افزود: بنابراین گمان می‌کنم که این مقیاس کم آنچنان که باید قابل ملاحظه نیست اما انجام برخی اقدامات ضرورت دارد. خطوط قرمز در مورد استفاده از سلاح شیمیایی را نمی‌توان نادیده گرفت.

یکی دیگر از قانونگذاران آمریکایی نیز در برنامه "این هفته" شبکه خبری ای.بی.سی گفت که رویکرد حساب شده باراک اوباما را تحسین می‌کند و یادآوری جنگ عراق که برای از میان بردن زرادخانه‌های شیمیایی در دوران جورج بوش پسر رئیس جمهوری سابق آمریکا صورت گرفت نشان‌گر این است که در مورد سوریه باید با احتیاط عمل شود.

دولت اوباما در بسیاری از موارد و به طرق مختلف استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه را خطوط قرمز دانسته است.

اوباما در بیانیه 21 مارس سال جاری میلادی خود گفت: ما نمی‌توانیم استفاده از سلاح‌ شیمیایی در سوریه را علیه مردم این کشور یا انتقال آنها به تروریست‌ها را تحمل کنیم.

سناتور مک‌کین روز یکشنبه در ادامه صحبت‌هایش در برنامه رو در رو گفت: مردم سوریه آسیب دیده از جنگ و صدمه دیده از سلاح‌های شیمیایی از این مساله خشمگین هستند که آمریکا نقش اساسی در پایان دادن به این درگیری‌ها در کشورشان ایفا نمی‌کند.

کاخ سفید پیشتر به قانونگذاران آمریکایی در نامه‌ای نوشت که تحلیل‌گران اطلاعات این کشور به این نتیجه رسیدند که دولت سوریه از سلاح شیمیایی در مقیاس کم استفاده کرده است.

اوباما نیز اعلام کرده است که استفاده از این نوع تسلیحات عبور کردن از خط قرمز محسوب می‌شود.

نیکولاس برنز، معاون سابق وزیر امور خارجه آمریکا نیز اعلام کرد که اوباما در شرایط سختی قرار دارد.

سناتور مک‌کین افزود: ما باید از موشک‌های پاتریوت و کروز استفاده کنیم. تعداد زیادی تسلیحات شیمیایی در سوریه وجود دارد و نباید به دست افراد ناباب بیفتد.

پس از جنگ‌های عراق و افغانستان اعزام نیرو به یک منطقه درگیر جنگ دیگر از نظر سیاسی برای آمریکا غیرقابل قبول است.

پنتاگون نیز به شدت نگران دخالت آمریکا در جنگ سوریه است. ژنرال مارتین دمپسی، مشاور ارشد نظامی اوباما نیز ماه گذشته گفته بود که نمی‌تواند با مداخله و اعزام نیروهای آمریکایی اوضاع سوریه را نتیجه بخش ببیند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha