• شنبه / ۷ اردیبهشت ۱۳۹۲ / ۱۳:۱۹
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 92020704509

مدیران نفتی به گزینه چهارم می‌اندیشند

احتمال انتقال نفت پارس جنوبی با خط لوله

احتمال انتقال نفت پارس جنوبی با خط لوله

با هدف سرعت بخشیدن به طرح تولید نفت خام از پارس جنوبی احتمال انتقال نفت تولیدی این لایه نفتی با خط لوله به سکو‌های نفتی مجاور قوت گرفت.

با هدف سرعت بخشیدن به طرح تولید نفت خام از پارس جنوبی احتمال انتقال نفت تولیدی این لایه نفتی با خط لوله به سکو‌های نفتی مجاور قوت گرفت.

به گزارش خبرنگار انرژی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، تولید "آزمایشی" نفت خام با تکمیل حفاری هفت حلقه چاه لایه نفتی پارس جنوبی از هفته پیش آغاز شد اما به دلیل نبود خط لوله و یا شناور ذخیره‌سازی نفت خام، تولید از این لایه در حال حاضر ممکن نیست.

به همین منظور شرکت نفت و گاز پارس برای واگذاری خدمات مشاوره به منظور انتقال نفت خام لایه نفتی پارس جنوبی به سکوی بلال و یا جزیره لاوان فراخوان داده است.

در هیمن زمینه مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اعلام اینکه برای انتقال نفت لایه نفتی پارس جنوبی چهار گزینه در دست بررسی است، انتقال از طریق خط لوله را گزینه چهارم عنوان کرد.

محمدرضا زهیری گزینه‌ اول را خرید FPSO دانست که بر اساس آن از شناوری که توانایی انجام مراحل فرآورش، تفکیک و جداسازی آب از نفت را داشته و ظرفیت ذخیره سازی نفت‌خام را برای حمل به کشتی‌های صادراتی داراست، استفاده می‌شود.

او با اشاره به اینکه تعداد این نوع شناورها در جهان بسیار محدود است و البته با توجه به تحریم‌ها خرید آن بسیار پرهزینه، گفت: فروشندگان این نوع شناور قیمت‌ آن را چهار تا پنج برابر افزایش داده‌اند به همین دلیل این گزینه قابلیت اجرا ندارد.

وی ساخت یک فروند شناور FPSO را یکی دیگر از گزینه‌ها برشمرد و یادآور شد که این گزینه علاوه بر تحمیل هزینه‌های زیاد، زمان زیادی را نیز می‌طلبد.

وی در مورد گزینه سوم هم توضیح داد: طبق مذاکره با شرکت نفت فلات قاره قرار است یکی از شناورهای ذخیره‌سازی این شرکت با تغییراتی برای برداشت نفت از لایه نفتی پارس جنوبی آماده شود.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس یکی دیگر از راه‌های انتقال نفت تولیدی از لایه نفتی پارس جنوبی را ساخت خط لوله اعلام کرد.

به گزارش ایسنا بر همین اساس شرکت نفت و گاز پارس امروز(هفتم اردیبهشت‌ماه) برای واگذاری خدمات مشاوره به منظور انتقال نفت خام لایه نفتی پارس جنوبی به سکوی بلال و یا جزیره لاوان فراخوان داده است تا گزینه آخر را برای تسریع در تولید نفت از پارس جنوبی بررسی کند.

اگرچه برخی کارشناسان معتقدند که میدان بلال با لایه نفتی پارس جنوبی مشترک و فاصله سکوی آن تا لایه نفتی 55 کیلومتر است اما با توجه به اینکه نفت پارس جنوبی با میدان بلال متفاوت است، علاوه بر خط لوله نیازمند تاسیسات نفتی نیز است.

از سوی دیگر با توجه به اینکه نفت میدان بلال با یک خط لوله به جزیره لاوان منتقل می‌شود در صورت انتقال نفت خام لایه نفتی پارس جنوبی باید ظرفیت‌سازی جدیدی صورت گیرد که اجرای کامل این طرح‌ها حداقل یک‌سال زمان نیاز دارد.

یه گزارش ایسنا، طرح‌ توسعه‌ لایه‌ نفتی‌ میدان‌ گازی‌ پارس‌ جنوبی‌ در اسفند 1383 به‌ شرکت پترو ایران‌ واگذار شده است و تاکنون حدود 500 میلیون دلار برای توسعه لایه‌های نفتی پارس جنوبی سرمایه‌گذاری شده است.

حجم نفت تولیدی از لایه نفتی پارس جنوبی که "A2" نامیده می‌شود، روزانه حدود 25 هزار بشکه برآورد کرده‌اند. ذخایر لایه نفتی پارس جنوبی 7.5 میلیارد بشکه برآورد شد است و در صورتی که 10 درصد حجم برآورد شده برداشت شود، 750 میلیون بشکه نفت از این لایه نفتی برداشت خواهد شد.

به گزارش ایسنا، اگر چه تاکنون به طور قطعی مشخص نشده است که لایه نفتی A2 میدان پارس جنوبی مشترک است یا غیرمشترک اما پیش از مطرح شدن این موضوع از این لایه به عنوان یک لایه غیرمشترک نام برده می‌شد.

در حالی قرار است برداشت از لایه‌ نفتی پارس جنوبی به زودی آغاز شود که قطر روزانه 450 هزار بشکه از لایه‌های مشترک این میدان برداشت می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha