• چهارشنبه / ۲۴ خرداد ۱۳۹۱ / ۰۹:۰۷
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 91032413750

توليدي‌شدن لايه‌ نفتي "غيرمشترك" پارس جنوبي تا پايان امسال

توليدي‌شدن لايه‌ نفتي "غيرمشترك" پارس جنوبي تا پايان امسال

مديرعامل شركت نفت و گاز پارس در حالي خبر از برداشت از لايه نفتي ميدان مشترك پارس جنوبي تا پايان امسال مي‌دهد كه اين لايه غير مشترك است و هم اكنون قطر روزانه از لايه‌هاي مشترك اين ميدان 450 هزار بشكه نفت برداشت مي‌كند.

مديرعامل شركت نفت و گاز پارس در حالي خبر از برداشت از لايه نفتي ميدان مشترك پارس جنوبي تا پايان امسال مي‌دهد كه اين لايه غير مشترك است و هم اكنون قطر روزانه از لايه‌هاي مشترك اين ميدان 450 هزار بشكه نفت برداشت مي‌كند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، موسي سوري يكي از اقدامات بسيار مهمي براي اقتصاد كشور را توليدي شدن لايه‌هاي نفتي مشترك و غير مشترك ميدان بزرگ گازي پارس جنوبي دانست و اظهار كرد: بر اساس برنامه‌ريزي و تلاش صورت گرفته اميدواريم تا پايان امسال توليد نفت خام از لايه‌هاي نفتي ميدان پارس جنوبي محقق شود.

مديرعامل شركت نفت و گاز پارس با اشاره به اينكه رقيب قطري ايران در ميدان گازي پارس جنوبي سال‌هاست كه از لايه‌هاي نفتي اين ميدان برداشت مي‌كند، در مورد فعاليت ايران در اين زمينه توضيح داد: در دي ماه 1390 قرارداد چاه‌هاي توصيفي لايه‌هاي نفتي به پيمانكاران داخلي واگذار شده است.

بر اساس اين قرارداد حفاری دو حلقه چاه توصيفي در لایه‌هاي مشترك نفتی پارس جنوبی با هزينه 180 ميليون دلار به شرکت گلوبال پتروتک واگذار شد و اين شركت موظف شد در مدت 470 روز نسبت به تکمیل چاه‌های توصیفی و شناخت بیشتر مخزن، تعیین ذخایر نفت خام این میدان مشترک و تدوین طرح جامع توسعه (ام.دی.پی) لایه نفتی پارس جنوبی اقدام كند.

سوري همچنين با اشاره به پروژه‌ توسعه لايه نفتي غير مشترك ميدان پارس جنوبي نيز گفت: اين طرح توسعه‌اي از سال‌هاي پيش در حال اجراست.

طرح‌ توسعه‌ لايه‌ نفتي‌ ميدان‌ گازي‌ پارس‌ جنوبي‌ در اسفند 1383 به‌ شركت پترو ايران‌ واگذار شده است.

پيش از اين مديرعامل شركت نفت و گاز پارس در مورد وضعيت توسعه اين لايه نفتي گفته بود كه كار حفاري‌ شش حلقه چاه‌ها اين لايه تمام شده است.

تاكنون حدود 500 ميليون دلار براي توسعه لايه‌هاي نفتي پارس جنوبي سرمايه‌گذاري شده است.

همچنين هم‌اكنون سكوي مخصوص استخراج نفت از اين لايه با بيش از 80 درصد در بندرعباس در حال ساخت است.

حجم نفت توليدي از لايه نفتي غيز مشترك پارس جنوبي كه (A2) ناميده مي‌شود را روزانه حدود 25هزار بشكه برآورد كرده‌اند.

ذخاير لايه نفتي پارس جنوبي را 7.5 ميليارد بشكه برآورد شده است و در صورتي كه 10 درصد حجم برآورد شده برداشت شود، 750 ميليون بشكه نفت از اين لايه نفتي برداشت خواهد شد.

به گزارش ايسنا، در حالي برداشت از لايه‌نفتي پارس جنوبي به زودي صورت مي‌گيرد كه توليد نفت از لايه غير مشتر ميدان خواهد بود و اين در حالي است كه قطر روزانه 450 هزاربشكه از لايه‌هاي مشترك برداشت مي‌كند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha