• چهارشنبه / ۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ / ۱۰:۴۴
  • دسته‌بندی: انرژی هسته‎‌ای
  • کد خبر: 92020402731

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: برچیدن نیروگاه فوکوشیما دایچی بیشتر از 40 سال طول می‌کشد

یک تیم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که ژاپن ممکن است بیشتر از 40 سال برای برچیدن نیروگاه هسته‌یی فوکوشیما دایچی زمان لازم داشته باشد و از شرکت تپکو خواست که ثبات در این نیروگاه را بهبود بخشد.

یک تیم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که ژاپن ممکن است بیشتر از 40 سال برای برچیدن نیروگاه هسته‌یی فوکوشیما دایچی زمان لازم داشته باشد و از شرکت تپکو خواست که ثبات در این نیروگاه را بهبود بخشد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، کارلوس لنتیخو، رییس تیم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که آسیب‌های واردشده به نیروگاه هسته‌یی فوکوشیما دایچی آن قدر پیچیده است که پیش‌بینی مدت‌ زمان پاکسازی آن ممکن نیست.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، لنتیوخو گفت: مدت زمان پروژه برچیدن این نیروگاه چیزی است که می‌توانید در برنامه‌تان عنوان کنید. ولی به عقیده من تضمین اینکه برچیدن چنین تاسیسات پیچیده‌ای کمتر از 30 یا 40 سال زمان می‌برد، چیزی که در حال حاضر در نقشه راه عنوان شده است، تقریبا غیرممکن است.

دولت ژاپن و شرکت توکیو الکتریک پاور (تپکو) پیش‌بینی کرده‌اند که روند پاک‌سازی نیروگاه هسته‌یی فوکوشیما دایچی 40 سال طول خواهد کشید.

آنها هنوز فناوری و تجهیزاتی را که بتواند تحت سطوح بالای مواد رادیواکتیو فعالیت کند و سوخت ذوب‌شده را پیدا و خارج کند، به دست نیاورده‌اند.

راکتورهای نیروگاه هسته‌یی فوکوشیما دایچی باید خنک نگه داشته شوند و وضعیت این نیروگاه باید ایمن و ثابت باشد و تلاش‌ها برای تضمین ایمنی می‌تواند روند برچیدن نیروگاه را کندتر کند.

این نیروگاه هنوز از تجهیزات موقتی استفاده می‌کند و با مشکلات متعددی مواجه شده است.

نیروگاه هسته‌یی فوکوشیما دایچی در چند هفته گذشته دچار مشکلاتی شامل قطعی برق و نشتی آب رادیواکتیو از استخرهای ذخیره آب زیرزمینی شد.

شرکت تپکو روز دوشنبه مجبور شد سیستم خنک‌کننده یکی از استخرهای سوخت را که جسد دو موش داخل جعبه مبدل آن یافت شده بودند قطع کند تا بررسی‌های امنیتی لازم انجام شود.

رییس تیم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که مدیریت آب احتمالا بزرگترین چالشی است که این نیروگاه با آن روبروست.

لنتیخو که کارشناس چرخه‌های سوخت هسته‌یی و فناوری زباله است هشدار داد که مشکلات بیشتری در راه است.

وی گفت: باید انتظار چنین چیزی را در یک سایت پیچیده داشت. حوادث جدیدی اتفاق خواهند افتاد، همانطور که این حوادث در نیروگاه‌های هسته‌یی که در شرایط عادی فعال هستند، می‌افتد. باید توانایی شناسایی سریع مشکلات احتمالی را پیدا کرد و اقداماتی را برای جبران آنها در نظر گرفت.

به گزارش ایسنا، مشکلی که تپکو در حال حاضر با آن روبه‌رو است، یافتن فضایی برای ذخیره آب حاصل از خنک کردن این راکتورهاست. این شرکت ابتدا آبی را که به گفته مقاماتش از آلودگی پایینی برخوردار بود به اقیانوس آرام ریخت اقدامی که با انتقادات شدید همسایه‌هایش و نیز فعالان محیط زیست روبه‌رو شد. پس از آن نیز آثار سزیوم رادیواکتیو در ماهی‌هایی که در سواحل کالیفرنیا صید شدند، یافت شد.

شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن تاکید کرده است که اجازه نمی‌دهد تپکو بار دیگر آب آلوده را به داخل اقیانوس بریزد، اما تپکو می‌گوید که در حال حاضر هزاران تن آب آلوده به مواد رادیواکتیو را در صدها تانکر موجود در سایت و یا در استخرهای زیرزمینی ذخیره کرده است و میزان آب حاصل از خنک کردن راکتورها می‌تواند در عرض سه سال دو برابر شود. این شرکت اعلام کرده است که در حال ساخت فضای ذخیره بیش‌تری است و علاوه بر آن آب آلوده را تصفیه می‌کند. اما چون استخرهای زیرزمینی‌اش در برابر نشتی آب آسیب‌پذیر است از این شرکت خواسته‌اند هر چه زودتر گزینه‌های دیگری را بیاید.

پس از وقوع زمین لرزه و سونامی ماه مارس سال 2011 برق نیروگاه فوکوشیما دایچی قطع شد و سیستم خنک‌کننده راکتور‌های این نیروگاه از کار افتاد و به دنبال بالا رفتن بیش از حد دمای هسته‌های راکتور، چند انفجار هیدروژنی باعث نشت مواد رادیواکتیو در فضا و زمین شد و علاوه بر آن هسته‌ این راکتورها دچار گداخت نسبی شد.

نودا ماه میلادی گذشته اجازه راه‌اندازی دو راکتور هسته‌یی در نیروگاه اوهی را داد، اقدامی که موج مخالفت‌های ضدهسته‌یی را در ژاپن در بر داشت.

هنوز مشخص نیست که آیا منابع هسته‌یی جایگاهی در تامین انرژی ژاپن در آینده خواهند داشت یا خیر و این که در صورت استفاده از انرژی هسته‌یی، چه درصدی از برق ژاپن از طریق این منبع انرژی حاصل خواهد شد.

ژاپن پیش از وقوع حادثه هسته‌یی نیروگاه فوکوشیما دایچی 54 راکتور هسته‌یی داشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha