• سه‌شنبه / ۲۷ فروردین ۱۳۹۲ / ۱۹:۴۹
  • دسته‌بندی: انرژی هسته‎‌ای
  • کد خبر: 92012710557
  • خبرنگار : 71049

احمدیان: در مرحله چگونگی ساخت تجهیزات نیروگاه دارخوین هستیم

احمدیان: در مرحله چگونگی ساخت تجهیزات نیروگاه دارخوین هستیم

معاون نیروگاهی سازمان انرژی اتمی درباره تاثیر زلزله اخیر در استان بوشهر بر نیروگاه اتمی بوشهر، گفت: تاسیسات نیروگاه با مطالعاتی حساس و دقیق انجام شده است و بوشهر برای زلزله‌های بیش از هشت ریشتر طراحی شده است و زلزله اخیر هیچ تاثیری بر این نیروگاه نداشته است.

معاون نیروگاهی سازمان انرژی اتمی درباره تاثیر زلزله اخیر در استان بوشهر بر نیروگاه اتمی بوشهر، گفت: تاسیسات نیروگاه با مطالعاتی حساس و دقیق انجام شده است و بوشهر برای زلزله‌های بیش از هشت ریشتر طراحی شده است و زلزله اخیر هیچ تاثیری بر این نیروگاه نداشته است.

به گزارش خبرنگار انرژی هسته‌یی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمد احمدیان، معاون نیروگاهی سازمان انرژی اتمی در سخنانی در نشستی با عنوان "فن‌آوری هسته‌یی،‌ تهدید یا فرصت" که عصر امروز (سه‌شنبه) در دانشگاه شریف برگزار شد،‌ گفت: آینده انرژی هسته‌یی سناریوهای مختلفی را در خود جای داده است. یک طیف از کشورها مثل آلمان هستند که قصد دارند انرژی هسته‌یی را از سبد انرژی خود حذف کنند و طیفی دیگر مثل چین که به شدت به انرژی هسته‌یی وابسته است.

وی با بیان این که پیش از انقلاب 23 هزار مگاوات برق از طریق انرژی هسته‌یی برای ایران در نظر گرفته شد، افزود: ما با شرکت‌های غربی برای دو واحد نیروگاهی در بوشهر و دو واحد در دارخوین تفاهم‌نامه داشتیم، هم‌چنین برای ساخت نیروگاه در شهرهای اصفهان و تبریز نیز تفاهم‌نامه داشتیم اما با وقوع انقلاب شرایط تغییر کرد.

معاون نیروگاهی سازمان انرژی اتمی گفت: بعد از انقلاب ساخت دو راکتور در بوشهر عملا متوقف شد و بعد از یک دوره طولانی روس‌ها قرارداد تکمیل آن را امضا کردند که در آن مقطع تصمیم ویژه‌ای بود چرا که به لحاظ کارشناسی مشخص شده اگر می‌خواستیم یک نیروگاه جدید همان زمان بسازیم هزینه بسیار کم‌تری متقبل می‌شدیم.

احمدیان با اشاره به وضعیت فعلی نیروگاه بوشهر، گفت: در حال حاضر مشغول رفع ایرادات قبل از تحویل موقت نیروگاه به پیمانکار ایرانی هستیم.

او تاکید کرد: ساختگاه نیروگاه بوشهر می‌تواند بین چهار تا شش هزار مگاوات برق اتمی را پشتیبانی کند و امکانات واحد اول نیروگاه می‌تواند برای واحدهای بعدی نیز استفاده شود.

معاون نیروگاهی سازمان انرژی اتمی اظهار کرد: با توجه به مطالعات صورت گرفته در سازمان انرژی اتمی و دیگر مراکز مربوطه، دو انتخاب پیش‌رو داریم؛ اول آن که ساخت راکتورهای جدید خود را با کمک یک همکار خارجی انجام دهیم که سرعت بیش‌تر و هزینه کم‌تری دارد و دوم این که پروژه بومی و ملی برای ساخت راکتور 360 مگاواتی با اتکا به توانمندی داخلی نیز دنبال شود.

احمدیان گفت: طراحی پایه و تفصیلی راکتور 360 مگاواتی دارخوین انجام شده است و در مرحله شناسایی و چگونگی ساخت تجهیزات آن هستیم.

وی درباره تاثیر زلزله اخیر در استان بوشهر بر نیروگاه اتمی بوشهر، گفت: تاسیسات نیروگاه با مطالعاتی حساس و دقیق انجام شده است و بوشهر برای زلزله‌های بیش از هشت ریشتر طراحی شده است و زلزله اخیر هیچ تاثیری بر این نیروگاه نداشته است.

معاون نیروگاهی سازمان انرژی اتمی درباره آینده انرژی هسته‌یی، اظهار کرد: همه دنیا به دنبال این هستند که سبد مطمئنی از انرژی را برای خود داشته باشند و هیچ کشوری سعی نمی‌کند گزینه‌هایش را از سبد انرژی حذف کند. این که سهم کشورها از انرژی هسته‌یی چقدر است به شرایط آن کشور بستگی دارد. برخلاف آن چه بزرگ‌نمایی می‌شود که انرژی هسته‌یی از کانون توجه کشورهای پیشرفته خارج شده است اما این اتفاق نیفتاده است.

احمدیان گفت: تعداد راکتورهای در دست ساخت و تدابیر برخی کشورهای صنعتی در این زمینه حتی بعد از حادثه فوکوشیمای ژاپن نشان می‌دهد که آن‌ها صرفا در این مساله بازنگری و اصلاحاتی انجام داده‌اند اما این که بخواهند آن را به طور کامل حذف کنند وجود ندارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha