• سه‌شنبه / ۲۰ فروردین ۱۳۹۲ / ۰۹:۴۹
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 92012005618
  • خبرنگار : 71234

با حضور در ایسنا،

ابوترابی فرد مطرح کرد: تمکین ائتلاف 5گانه به نظر جامعتین/لزوم استفاده از تجارب دولت‌ها

ابوترابی فرد مطرح کرد: تمکین ائتلاف 5گانه به نظر جامعتین/لزوم استفاده از تجارب دولت‌ها

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد، عضو جامعه روحانیت مبارز و آخرین عضو الحاقی به ائتلاف اکثریت است که به خیل دیگر اصولگرایان علاقه‌مند برای رییس جمهور شدن پیوسته است.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد، عضو جامعه روحانیت مبارز و آخرین عضو الحاقی به ائتلاف اکثریت است که به خیل دیگر اصولگرایان علاقه‌مند برای رییس جمهور شدن پیوسته است.

به گزارش ایسنا، حضور جدی‌تر ابوترابی‌فرد را در عرصه سیاسی بعد از ترک ساختمان نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و ورود به ساختمان بهارستان می‌توان دید، حضوری که در همان وهله اول به نایب رییسی مجلس منجر شد و علی‌رغم عدم اقبال نمایندگان دوره هشتم در 2 سال پیاپی برای سپردن این پست به وی، در اولین سال کاری مجلس نهم مجددا بر صندلی نایب رییسی اول تکیه زد.

ابوترابی فرد از جمله آن سیاسیون است که همواره در گفت‌و‌گوها بر لزوم رسیدن به راهکاری برای وحدت اصولگرایان تاکید داشته است و این بار هم می‌گوید که درنهایت به نظر جامعتین تمکین خواهد کرد و تمامی جریان ها نیز همین رویه را پیش خواهند گرفت.

حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی‌فرد، نایب رییس مجلس شورای اسلامی و یکی از افرادی که خود را در معرض کاندیداتوری یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری قرار داده است، با حضور در خبرگزاری دانشجویان ایران به گفت‌وگویی با خبرنگاران ایسنا حول موضوعات مختلفی همچون دلیل اصلی کاندیداتوری‌اش در انتخابات و نظر جامعتین در این رابطه، برنامه‌های اقتصادی‌اش و همچنین ماموریتش در مورد پیگیری حوادث کوی دانشگاه در دوره هشتم مجلس پرداخت.

- با توجه به اعلام رسمی تصمیم به کاندیداتوری شما برای انتخابات ریاست‌جمهوری، چه دلیلی باعث اتخاذ این تصمیم شد؟

بنده از دیرباز از زمان حضور در نهاد قانونگذاری به این باور رسیده‌ام که نقش دستگاه اجرایی و دولت به طور خاص در تحولات سیاسی، فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی در فراهم آوردن بستر حرکت پرشتاب نظام، بی‌بدیل، استثنایی و منحصر به فرد است.

می توانم از توان دولت برای استفاده بهینه از سرمایه‌های نظام استفاده کنم

از طرف دیگر نظام جمهوری اسلامی اکنون به مرحله‌ برخورداری از توانایی‌های گرانبها و کم‌نظیر در بسیاری از حوزه‌ها نظیر عرصه‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی با منابع انسانی قوی دست پیدا کرده است.

این دو موضوع در کنار شرایط امروز کشور، بنده را به این نتیجه رساند که می‌توانم با حضور در عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری از توان حداکثری دولت برای استفاده بایسته و بهینه از سرمایه‌های متراکم، انبوه و ارزشمند نظام استفاده کنم. اعتقادم بر این است که با الهام از آموزه‌های قرآن کریم، پیامبر اعظم و اهل بیت او می‌توانم در کنار شکل دادن یک گفتمان مبتنی بر علم و اخلاق، با استفاده از خرد جمعی و صاحبان فکر و اندیشه در کشور، مسیر حرکت و نقشه راه را برای دستیابی به اهداف تعیین کنم.

ابوترابی در ایسنا

طبیعتا تمامی این کارها منوط به استفاده از خرد جمعی است که در پرتو 33 سال تلاش نظام جمهوری اسلامی به عنوان سرمایه‌ای بزرگ در اختیار ما گرفته تا بتوانیم از آن برای رسیدن به هدف‌های روشن، شفاف و مبتنی بر واقعیات استفاده کنیم.

از تمام بازیگران عرصه سیاسی با هر سلیقه ای می توان استفاده کرد

اعتقادم بر این است که می‌توان با گفتمان مبتنی بر علم و اخلاق از سایر بازیگران عرصه سیاسی، اقتصادی و فعالان عرصه‌های گوناگون با هر سلیقه فکری البته در چارچوب نظام و نگاهی مبتنی بر اجماع حداکثری با هدف دستیابی به نقطه‌ی مشترک استفاده کرد تا شکاف‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و احیانا اقتصادی در کشور به وجود نیاید.

جمیع این موارد باعث شد که ضرورت حضور در عرصه انتخابات را احساس کنم، امیدوارم با عنایت خداوند و با مشارکت حداکثری مردم و در صورت انتخاب ملت ایران بتوانم برای تحقق این اهداف گام بردارم.

- یکی از نمونه‌های بارز عملکرد شما در عرصه اداره یک مجموعه را می‌توان در زمان اداره جلسات علنی مجلس در غیاب آقای لاریجانی مشاهده کرد، به نظر شما می‌توان از این کارنامه به عنوان یک نمونه از شیوه مدیریتی شما در آینده بهره گرفت؟

بنده از آغاز پیروزی انقلاب در دوران دفاع مقدس در وزارت دفاع به عنوان مسئول نهاد سیاسی ایدئولوژیک آن زمان و یا سیاسی عقیدتی امروز حضور داشتم، بعد از آن نزدیک به دو دهه به عنوان مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری انجام وظیفه کردم و اکنون نیز سه دوره به عنوان نایب رییس مجلس در خدمت همکاران در نهاد قانونگذاری هستم.

پیش از انقلاب نیز تقریبا مدیریت جریان مبارزه گسترده و پیشتاز مردم شهرستان قزوین را با حضور علما و شخصیت‌های طراز اول در همان دوران جوانی عهده‌دار بودم.

با عقلانیت می‌توان برای اداره کشور به اجماع حدکثری رسید

تمامی این موارد نشان‌دهنده پیشینه مدیریتی بنده است که با همین پیشینه معتقدم که با عقلانیت، دانش، اخلاق و تدبیر می‌توان برای اداره کشور به اجماع حداکثری دست یافت و در حول گفتمان مبتنی بر علم از شکافها و ناهنجاری‌ها در بروز رفتارهای غیرقابل دفاع جلوگیری کرد، رویکردی که می‌توان آن را در عرصه مدیریت اجرایی کلان نیز پیاده نمود.

- شما در شرایطی به عنوان یکی از کاندیداهای جبهه اصولگرایی وارد عرصه رقابت انتخاباتی شده‌اید که همواره در محافل سیاسی بر وحدت بین اصولگرایان تاکید داشتید، آیا این دیدگاه در کنار حضور شما در عرصه رقابت انتخاباتی که بر تعدد کاندیداها اضافه می‌کند، منافات ندارد؟ آیا این تعدد کاندیداها باعث کاهش رای اصولگرایان و انشقاق بین آنها نمی‌شود؟

بنده به عنوان عضوی از جامعه روحانیت مبارز از دیرباز به وحدت و انسجام حداکثری نیروهای انقلاب و معتقد به مبانی اسلام، رهبری و نظام تاکید داشته‌ام و اکنون نیز بر این موضوع معتقدم چرا که اصولا یکی از مهم‌ترین عوامل اقتدار نظام جمهوری اسلامی را تحقق شعار کلیدی وحدت ملی در عالی‌ترین سطح آن می‌دانم.

تمامی امور باید بر محور جامعتین پیش رود

بر همین اساس در طول ماه‌های گذشته حضرت آیت‌الله مهدوی کنی دبیر معزز جامعه روحانیت مبارزو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم رایزنی و گفت و گو هایی داشتند و تمامی علما و شخصیت‌های طراز اول سیاسی و علمی کشور بر وحدت نیروهای انقلاب و چهره‌هایی که باور و التزام به حرکت در چارچوب اصول را دارند، تاکید داشتند. در همین راستا گمانم این است که تمامی کارها باید بر محوریت جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم باشد یعنی نیروهای وفادار به انقلاب و نیروهای اصولگرا به وحدت قابل قبول و به یک نقشه راه قابل دفاعی دست خواهند یافت.

از طرف جامعه روحانیت کاندیدا نشده‌ام

- آیا با تمامی این توضیحات شما از طرف جامعه روحانیت مبارز برای کاندیداتوری حمایت نشده‌اید و یا در آینده نخواهید شد؟

خیر، جامعه روحانیت مبارز فعلا نظری در مورد کاندیداها اعلام نکرده است.

- شما در شرایطی معتقدید که نیروهای اصولگرا با محوریت جامعتین به نقشه راه قابل قبولی دست خواهند یافت که همواره جامعتین بر وحدت اصولگرایان تاکید داشته‌اند. رویکردی که اکنون خلاف آن را در بین جریان اصولگرا مشاهده می‌کنیم و کاندیداهای اصولگرا به صورت کم سابقه در این دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری افزایش پیدا کرده‌اند، نظر شما در این رابطه چیست؟

بر این باور هستم که در زمان پیش‌رو نیروهای اصولگرا با احترام و التزام به جایگاه جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و همچنین جایگاه حضرت آیت‌الله مهدی کنی و یزدی به یک تصمیم اصولی دست خواهند یافت که تمامی دغدغه‌ها را برطرف خواهد کرد.

در نهایت طبق نظر جامعتین تصمیم نهایی را می گیرم

- آیا این صحبت شما را می‌توان اینگونه تعبیر کرد که ممکن است طبق نظر جامعتین تعداد زیادی از کاندیداهای اصولگرا به نفع کاندیدایی خاص کنار بکشند؟

قاعدتا اصولگرایان به تصمیم صحیح و قابل دفاعی خواهند رسید.

- یعنی این احتمال وجود دارد که شما با نظر جامعتین از صحنه انتخابات کنار بروید؟

بنده قطعا در همین چارچوب و مدل جامعه روحانیت مبارز و تصمیمی که جامعتین می‌گیرند، حرکت خواهم کرد.

ائتلاف 2+3 در نهایت طبق نظر جامعتین تصمیم می گیرد

- با همین نظر این احتمال برای ائتلاف پنج‌گانه شما یعنی 2+3 نیز وجود دارد که طبق نظر جامعتین از صحنه رقابت انتخابات کنار روید؟

تلقی ما این است که آنها هم به این مدل و نقشه راه التزام دارند.

- این توضیح را می‌توان به برخی تحلیل‌ها در محافل سیاسی تعمیم داد که ائتلاف 2+3 به کاندیدایی غیر از کاندیدای این ائتلاف دست پیدا خواهند کرد؟

خیر، چنین چیزی درست نیست.

- آیا ائتلاف 2+3 قصد ندارد رایزنی‌هایی با ائتلاف 1+2 انجام دهد؟

در گذشته گفت‌وگوهایی با ائتلاف 2+1 انجام شد و در این رابطه نیز اطلاعات من حکایت از این دارد که تمامی نیروهای وفادار انقلاب به نقشه راه مورد نظر جامعتین در نهایت التزام پیدا خواهند کرد.

- با توجه به اقبالی که برخی از نمایندگان مجلس از ائتلاف 1+2 در قالب تشکیل شورایی نشان داده‌اند آیا چنین اقبالی در مجلس نسبت به ائتلاف 2+3 وجود دارد؟

چنین موضوعی را باید شما رسانه‌ها ارزیابی کرده و پاسخ دهید.

- شما در مجلس رایزنی برای حمایت از ائتلاف پنج‌گانه‌تان همچون حمایت از ائتلاف 1+2 ندیده‌اید؟

اطلاعی در این رابطه ندارم اما طبیعی است که نمایندگان فعالیت‌هایی داشته باشند. بهتر است اجازه دهید تا زمان بگذرد تا بتوان تحلیل دقیقی ارائه کرد.

برای ریاست مجلس کاندیدا نمی شوم

- یکی دیگر از موارد مطرح در مورد کاندیداتوری شما این است که تاکنون شما برای ریاست مجلس اعلام آمادگی نکرده‌اید، آیا این رویکرد با اعلام کاندیداتوری شما در انتخابات ریاست‌جمهوری تناقضی ندارد؟

نیازی برای ورود به عرصه رقابت برای ریاست مجلس ندیدم. به نظرم دوستان دیگری بودند که می‌توانستند به خوبی انجام وظیفه کنند.

- آیا همچنان معتقدید که در دومین سال کار مجلس نهم نیز کاندیدای ریاست مجلس نشوید؟

خیر، بنده این دوره نیز برای ریاست مجلس کاندیدا نمی‌شوم.

- در نظر دارید که مجددا برای رقابت تصدی پست نایب رییسی وارد عرصه شوید؟

باید در این رابطه زمان سپری شود تا تصمیم‌گیری کنم.

- اکنون شما به عنوان نماینده تهران و نایب رییس مجلس در بهارستان مشغول به کار هستید و در طول ادوار گذشته همواره به عنوان رابط دولت و مجلس مطرح بوده‌اید، چه برنامه‌ای برای افزایش ارتباط بین دولت خود و مجلس فعلی دارید؟

اعتقادم بر این است که باید از خرد جمعی برای رسیدن به تصمیم درست در بالاترین سطح ممکن استفاده کرد. مجلس نماد خرد جمعی است و کمیسیون‌های تخصصی‌اش نیز از تجربه‌ها و ظرفیت‌های ستودنی بهره می‌برند لذا قطعا در بالاترین سطح ممکن با مجلس تعامل خواهم داشت.

اگر بر اساس قانون اساسی، هیات دولت با رای اعتماد نمایندگان مردم هویت و مشروعیت پیدا می‌کند باید برای احراز مسئولیت در دولت نیز از کمیسیون‌های تخصصی مجلس به معنای واقعی کلمه بهره گرفت و از نگاه مشورتی آنها استفاده کرد. تعامل و همکاری لازم برای تدوین قوانین ضروری و اجرای درست نیز از دیگر موارد قابل همکاری با مجلس است.

- این موارد را در حالی مطرح می‌کنیم که دولت به نوع تعامل مجلس انتقاد دارد و در مقابل مجلس نیز چنین انتقاداتی را به دولت مطرح می‌کند. شما برای رفع این انتقادات و استفاده از ظرفیت مجلس چه برنامه‌ای دارد؟

تجربه سال‌های گذشته بنده نشان می‌دهد که می‌توانم بدون کمترین دغدغه، عالی‌ترین تعامل را با مجلس داشته باشم.

از تمامی افراد شایسته و نمایندگان در تیم خود استفاده می کنم

- این صحبت شما را می‌توان اینگونه تعبیر کرد که در تیم خود از نمایندگان نیز استفاده خواهید کرد؟

نگاه بنده به شایسته‌سالاری است و اعتقادم بر این است که افراد شایسته و توانمند در هر کجا باشند باید خدمت کنند.

- حال که در عرصه رقابت انتخاباتی وارد شده‌اید رقیب اصلی خودتان را چه کسی‌ می‌دانید، آیا فکر می‌کنید که کاندیداهای اصلی وارد عرصه انتخابات شده‌اند و در این بین چه جایگاهی را برای کاندیدای دولت قائل هستید؟

عجله‌ای برای دادن تحلیل در این موارد ندارم. اجازه دهید تا در آینده همه چیز روشن شود و بعد در این رابطه تحلیل خود را ارائه کنم. معتقدم این سوال‌های حاشیه‌ای خیلی برای ملت ما دستاوردی ندارد.

اصلاح طلبان در انتخابات گزینه خواهند داشت

- در عرصه رقابت انتخاباتی جایگاهی را برای حضور اصلاح‌طلبان نیز قائل هستید؟ فکر می‌کنید حضور آنها در انتخابات جدی است؟

با بیانات شفاف و روشن مقام معظم رهبری در روز اول فروردین ماه در جوار حرم امام رضا(ع) و با عنایت به اینکه بسیاری از نیروهای درون جریان اصلاحات خود را نسبت به نظام و ارزش‌های آن متعهد می‌دانند، معتقدم که اقتضای این تعهد حضور و مشارکت موثر اصلاح‌طلبان در عرصه انتخابات است. براین اساس معتقدم که آنها در این عرصه ورود پیدا خواهند کرد.

- آیا فکر می‌کنید که مردم اقبالی به کاندیدای اصلاح‌طلبان نشان خواهند داد؟

تا زمانی‌که شاهد حضور پررنگ، موثر و گسترده مردم در عرصه رقابت انتخاباتی باشیم طبیعتا اقبال آنها را می‌توانیم به گروه‌های مختلف مورد ارزیابی قرار دهیم. در مورد اصلاح‌طلبان نیز باید تحلیل‌ها واقع‌بینانه و مستند بر واقعیات باشد. معتقدم که باید صبر کرد تا زمان جلو رفته و بر اساس آن بتوان تحلیلی مستدل را ارائه کرد.

رییس جمهور یازدهم از اصولگرایان است

- بر این اساس فکر می‌کنید که پیروز عرصه انتخابات از کدام جریان سیاسی خواهد بود؟

معتقدم در این دوره نیز رییس‌جمهور از جریان اصولگرایان انتخاب خواهد شد.

- با این نگاهی که شما به جریان اصلاح‌طلب و یا دولت دارید، آیا قصد دارید که در دولت پیشنهادی خود از افراد فعلی حاضر در دولت و یا سایر سلیقه‌ها استفاده کنید؟

گمان می‌کنم که اقتضای شایسته‌سالاری نیز همین موضوع باشد. شایسته‌سالاری نیز بدان معناست که از نیروهای معتقد به اسلام و انقلاب با دانش و کارنامه قابل قبول و برخوردار از انگیزه‌های بالا استفاده کرد. طبیعتا در این چارچوب از تمامی نیروهای توانمند در دولت خود استفاده خواهم کرد.

- با توجه به تمامی این توضیحات، ترکیب هیات دولت شما مشخص شده است؟

به طور طبیعی با توجه به اشراف به مسائل مدیریتی و اجرایی کشور و ارتباط نزدیکم با صاحب‌نظران علمی، دانشگاهی و اجرایی در طول 30 سال گذشته نسبت به برخی افراد نگاه و نظراتی دارم و با آنها تبادل نظر و همفکری می‌کنم.

از تجربه دولت ها استفاده می کنم و سفرهای استانی را ادامه می‌دهم

- آیا علاوه بر استفاده از مدیران در دولت‌های گذشته، قصد دارید که از تجربه دولت فعلی همچون سفرهای استانی نیز بهره گیرید؟

قطعا از تجارب دولت‌های گذشته و فعلی استفاده خواهم کرد و سفرهای استانی را نیز با نگاه ویژه‌ای ادامه می‌دهم.

اعتقاد دارم سفرهای استانی نباید در روزهای کاری انجام شود تا به فعالیت‌های دستگاه‌های اجرایی آسیبی وارد نشود. بهتر است این سفرها در روزهای پنج‌شنبه و جمعه بدون اطلاع انجام گیرد تا با بازدید سرزده از دستگاه‌های اجرایی و مناطق شهری بتوان با مسئولان و مردم گفت‌وگوها و ملاقات‌هایی را انجام داد.

باید تلاش کرد تا اوج پاکی در دولت حاکم شود

- شما شعار انتخاباتی خود را "پاک باش و خدمتگزار" انتخاب کرده‌اید، دلیل برگزیدن این شعار چیست؟

به گمانم اگر دولتمردان این شعار را به عنوان دستورالعمل مدیریتی خود قرار دهند کاستی‌ها به قوت و تهدیدات به فرصت تبدیل خواهد شد. باید تلاش کرد تا اوج پاکی و طهارت در دولت حاکم شود و به عنوان معیار اساسی برای دادن پست به مدیران قرار گیرد.

- یکی از مواردی که همواره مورد دغدغه کاندیداها بوده است، تایید صلاحیت‌شان از سوی شورای نگهبان است، با توجه به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر ضرورت حضور کلیه سلایق در انتخابات، فکر می‌کنید چقدر این موضوع می‌تواند در جلوگیری از ردصلاحیت‌ها تاثیرگذار باشد؟

به نظر بنده شورای نگهبان وظایفی دارد که طبق قانون اساسی باید به آن عمل کند و طبیعتا همین شیوه را در خصوص بررسی صلاحیت‌ها در پیش خواهد گرفت.

خط کشی و تقسیم بندی اصولگرایان به منتقد و حامی دولت را قبول ندارم

- شما در توضیحات خود از لزوم استفاده از سلایق مختلف همچون اصلاح‌طلب و اصولگرا و همچنین مدیران فعلی در دولت برای استفاده در کابینه خود تاکید کردید، در این شرایط شما را باید در زمره اصولگرایان حامی دولت قرار داد و یا اصولگرایان منتقد دولت؟

بنده اصولا این زاویه و خط‌کشی را قبول ندارم. معتقدم نقد مبتنی بر انصاف و عقلانیت عین حمایت است و حمایت بدون مبنا عین مخالفت. امید این است که ما به عنوان منتقد دلسوز اگر در مقام نقد بودیم بر اساس انصاف نقد کنیم و اگر قرار است به عنوان حامی در مقام حمایت نیز پیش برویم کارمان بر اساس حقیقت و در چارچوب عدالت باشد.

ابوترابی در ایسنا

اگر بنده فردا روزی عهده‌دار کارهای اجرایی کشور شدم درخواستم این است که اگر مرا نقد می‌کنید حتما نقدتان با انصاف و با اشراف کامل باشد. حمایت‌ها نیز بر اساس حق و با نگاه واقع‌بینانه انجام گیرد چرا که مطمئنا این راه مسیر برون‌رفت ما از مشکلات کشور خواهد شد.

- همواره برای کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری وجود تیم قوی کارشناسی امری مهم به شمار می‌آمده است در شرایطی که مهم‌ترین موضوع روز کشور مساله اقتصادی است، آیا شما برنامه مدونی برای پیشبرد کشور در این زمینه دارید؟

همان‌طور که می‌دانید بنده در طول سال‌های گذشته به عنوان نایب رییس کمیسیون تلفیق و برنامه پنجم توسعه نقش موثری را در بررسی و تبیین بودجه و برنامه پنجم داشته‌ام. از طرف دیگر با توجه به جایگاهم در مجلس به مسائل کشور به ویژه مسائل اقتصادی اشراف لازم را دارم. با همین نگاه و با استفاده از نیروهای توانمند و چهره‌های عالم و باتجربه در عرصه اقتصادی برای برون‌رفت از تنگنای موجود برنامه مدونی را در نظر گرفته‌ام. اعتقادم بر این است که باید نگاه خود را به عرصه اقتصاد تغییر داد. باید نگاهمان معطوف به تولید ثروت در کشور باشد.

مساله اول کشور باید افزایش منابع درآمدی از تولید کالاها باشد

مساله اول کشور باید افزایش منابع درآمدی و ثروت به دست آمده از ارزش افزوده و تولید کالا باشد. طبیعتا با این نگاه می‌توان با شتاب و سرعت به سمت تبدیل شدن به اقتصاد بزرگ و تاثیرگذار در منطقه و جهان پیش رفت.

کشور ما از ظرفیت‌های فراوان در کنار نیروهای انسانی عالم و کارآزموده به مهمترین سرمایه پیشرفت برخوردار است. نظام سیاسی باثبات و مقتدر است که امنیتی ستودنی به عنوان یکی از امن‌ترین کشورهای جهان دارد. جمهوری اسلامی علاوه بر منابع ارزنده فسیلی به عنوان اولین کشور دارنده بیشترین منابع نفت و گاز و ظرفیت‌های استثنایی برخوردار است که از تمامی این موارد را می‌توان در جهت تبدیل شدن به یک اقتصاد بزرگ بهره گرفت.

- در برنامه اقتصادی شما چه برنامه‌ای برای مقابله با تحریم‌ها اندیشیده‌اید؟

مهم‌ترین قدم برای مقابله با تحریم، افزایش اقتدار ملی است که ما توانسته‌ایم این کار را انجام دهیم. اکنون نیز با تدبیر صحیح و توجه به اهداف برنامه پنج ساله و سیاست‌های کلی ابلاغی رهبری در خصوص شکل‌گیری صندوق توسعه ملی می‌توان بخش قابل توجهی از منابع ارزی حاصل از فروش نفت و فرآورده‌های نفتی را این صندوق هدایت کرد.

می توان 50 درصد از درآمدهای حاصل از فروش نفت را به صندوق توسعه ملی واریز کرد

به گمانم می‌توان حداقل تا حدود پنجاه درصد از درآمدهای حاصل از فروش نفت و فرآورده‌های نفتی را به صندوق توسعه ملی واریز کرد و این صندوق را به موتور محرکه اقتصاد ایران تبدیل کرد. در این شرایط است که می‌توان با این ذخایر عظیم، مدیریت بازار ارز را در دست گرفت و آن را کنترل و هدایت کرد. این شرایط در نهایت منجر به عبور از تحریم‌های غرب خواهد شد. در واقع ما می‌توانیم از تحریم برای تغییر ریل اقتصاد ایران استفاده کنیم.

تحریم امروز به عنوان یک فرصت برای کشور تلقی می‌شود که برای مقابله با آن می‌توان در کوتاه‌ترین زمان ممکن رابطه هزینه‌های جاری کشور را با درآمدهای نفتی قطع کرد. در گام دوم با سپردن پروژه‌ها و طرح‌های عمومی به بخش غیردولتی و حمایت این بخش راه را برای حضور بخش خصوصی و غیردولتی در عرصه اقتصاد بیش از گذشته هموار کرد. قطعا تمامی این گام‌ها به اقتدار کشور ایران و رشد اقتصاد منجر خواهد شد.

دستگاه سیاست خارجی باید دستگاهی مقتدر برای حفاظت از منافع ملی باشد

در این بین ارتقای سطح دیپلماسی کشور برای دفاع از منافع ملی نیز به عنوان یکی از موارد مهم باید مورد توجه قرار گیرد. دستگاه سیاست خارجی باید به دستگاهی قدرتمند برای حفاظت از منافع ملی و تامین نیازها در جهت رفع تهدیدهای فرامرزی و تقویت جایگاه ایران تبدیل شود. به گمانم این کار دست یافتنی است چرا که رویدادهایی که در طول سال‌های اخیر اتفاق افتاده است مسیر حرکت رو به رشد بیداری اسلامی و راه برای فرو ریختن نظام‌های دیکتاتوری وابسته به غرب هموار کرده و به طور جدی غرب و منافع نامشروعش را در منطقه با چالش روبرو کرده است.

شاهد این مدعا این است که در طی ماه‌ها و سال‌های اخیر دو لشکر زرهی آمریکا با خفت کشور عراق را ترک کرد و نیروهای انقلابی و متعدد همسو با نظام جمهوری اسلامی، قدرت سیاسی این کشور را در دست گرفت. از طرف دیگر لبنان به یک نیروی قدرتمند اسلام مبتنی بر تفکر امام (ره) تبدیل شد و تبعات آن این بود که بعد از شکست رژیم صهیونیستی مقابل مقاومت اسلامی لبنان، رژیم نامشروع اسرائیل برای پاک کردن اذهان نسبت به این شکست به غزه حمله کرد اما سرانجام وادار به پذیرش تقاضای آتش‌بس شد.

امروز نظام سلطه با مدیریت آمریکا با چالش‌های جدی در عرصه سیاسی و اقتصادی در منطقه و جهان روبرو شده است به طوری که منطقه یورو در حال فروپاشی است و غرب با مشکلات جدی در عرصه سیاسی و اقتصادی روبرو شده است.

این شرایط به خوبی این نکته را نشان می‌دهد که باید با تقویت دستگاه دیپلماسی خارجی کشور، راه را برای افزایش اعتبار و رفع تهدیدات فرامرزی بیش از گذشته هموار کرد. به گمانم این کار دست یافتنی است چرا که اکنون ایران در منطقه به موقعیتی برتر دست پیدا کرده است، موقعیتی که در مقابل وضعیت سیاستگذاران و رجال سیاسی غرب و آمریکایی در منطقه بسیار بالاتر است.

- آیا این برنامه‌ها را تیم اقتصادی تهیه کرده و این تیم هم‌اکنون مشخص شده‌ است؟

در حال حاضر ده‌ها نفر از چهره‌های اقتصادی اعم از مدیران تحصیل کرده دانشگاهی در عرصه اقتصاد کلان و خرد و چهره‌های فاخر و برجسته علمی دانشگاه با بنده همکاری نزدیک دارند و برنامه‌های اقتصادی‌ام را تدوین می‌کنم. این برنامه‌ها در جلسات متعدد مورد بررسی قرار گرفته است. چهارده کارگروه نیز متشکل از نیروهای برجسته علمی و مدیران اجرایی توانمند در حوزه‌های مختلف مسئولیت تدوین برنامه‌های اقتصادی و سایر حوزه‌ها را در دست گرفته‌اند، برنامه‌هایی که متناسب با سیاست‌های کلی ابلاغی رهبری راه را برای دستیابی به اهداف برنامه پنج سال در سال‌های باقیمانده تسریع می‌کند.

- به عنوان نمونه چه افرادی را می‌توانید از تیم اقتصادی خود نام ببرید؟

اجازه دهید تا این افراد را بعدا معرفی کنم.

- در برنامه مورد نظر خود برای تصدی پست ریاست‌جمهوری در چهار سال پیش‌رو چه برنامه‌ای برای ارائه به موقع بودجه به مجلس و همچنین عمل به بودجه دولت دهم در شش ماه دوم سال جاری دارید؟

به نظر بنده عمدتا نگاهمان در لایحه بودجه باید مبتنی بر اهداف برنامه پنجم باشد چرا که اعتقادم بر این است که بودجه سالیانه کشور حداقل باید یک گام برای تحقق اهداف برنامه پنجم پنج ساله بردارد. به نظرم نظام بودجه‌ریزی با این اصل کلیدی زاویه دارد و باید در وهله اول این زاویه را برطرف کرد.

راه‌حل رفع تمامی مشکلات کشور، عملیاتی کردن نظام بودجه‌ریزی معطوف به برنامه پنج ساله است. در آن از تمامی منابع در جهت تولید ثروت، ایجاد اشتغال، کاهش تورم و رشد اقتصادی بهره گرفت.

بعد از کنترل نوسانات ارز و تورم می توان فاز دوم هدفمندی را اجرا کرد

- چه برنامه‌ای برای اجرای فاز دوم قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در چهار سال پیش‌رو دارید؟

قانون هدفمند کردن یارانه‌ها محصول کار مشترک دولت و مجلس است. قانونی قابل دفاع که قابلیت اجرایی دارد و طبیعتا می‌تواند راه را برای تولید ثروت، استفاده بایسته از منابع، کاهش شکافهای طبقاتی و کاهش فقر هموار کند. با این وجود اعتقادم بر این است که هنگامی می‌توان کلید اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها را زد که ثبات متغیرهای کلان اقتصادی، کاهش و کنترل نوسانات نرخ ارز و مهار تورم ایجاد شود.

مسوولان از گزارش کوی دانشگاه استفاده کنند

- فارغ از موارد پیرامون کاندیداتوریتان، شما به عنوان رییس کمیته بررسی حوادث کوی دانشگاه در مجلس هشتم بودید که انتقاداتی به عملکرد این کمیته در خصوص تهیه گزارش وارد می شود، ارزیابی‌ شما در این رابطه چیست؟

بنده در آن زمان در خدمت جمعی از همکاران در مجلس برای بررسی حوادث با حضور در دانشگاه تهران گفت‌وگویی با دانشجویان و مسئولان مربوطه داشتیم که گزارش نهایی را به مجلس و مسئولان ذیربط ارائه کردیم. این کار برای احقاق حقوق دانشجویان و طبق تاکیدات مقام معظم رهبری انجام شد. امیدوارم در آینده مسئولان و دستگاه‌های ذیربط در صورت نیاز، از این گزارش استفاده کنند و اقدامات لازم را انجام دهند.

کمیته کوی دانشگاه می توانست بهتر عمل کند

- با این وجود انتقاداتی به این کمیته در خصوص عدم توانایی در تهیه گزارش نهایی مطرح می‌شود، آیا شما چنین انتقاداتی را قبول ندارید؟

به نظر بنده قطعا کمیته بهتر از این می‌توانست عمل کند ولی باز هم ما گزارش خود را به مسئولان مربوطه استفاده‌ایم.

- آقای کاظم جلالی به عنوان یکی از اعضای کمیته در یکی از گفت‌وگوهای خود عنوان کرد که گزارش نهایی کمیته به دلایلی تکمیل و نهایی نشد، آیا این موضوع را قبول ندارید؟

ممکن است در مجلس ایده‌هایی کامل‌تری در مورد نتایج حاصله از قضایای کوی دانشگاه وجود داشته باشد که ما نتوانستیم به آن دست پیدا کنیم. به نظر بنده صحبت‌های آقای جلالی نیز ناظر بر این موضوع است که شاید ما نتوانستیم آن سطح از انتظار و توقع را برطرف کنیم اما با این وجود ما این گزارش را علاوه بر صحن علنی، به مراجع مربوطه ارائه کردیم.

این نکته نیز نباید فراموش شود که در همان روز نخست وقوع حادثه مقام معظم رهبری به بنده فرمودند که همچون دوران حضور در دانشگاه در کنار دانشجویان موضوع را پیگیری کرده و از حقوق آنها دفاع کنم. امیدوارم با چنین نگاهی مسئولان به دانشجو و دانشگاه احترام بگذارند تا شاهد تکرار اینگونه اتفاقات نباشیم و همواره وفاق حداکثری را در جامعه علمی دانشگاهی و بدنه اجتماعی ببینیم.

گفت‌و‌گو از خبرنگار ایسنا: منیر سادات سیدرضا

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۲-۰۱-۲۰ ۱۷:۴۹

بسیار عالی بود.

avatar
۱۳۹۲-۰۱-۲۰ ۱۹:۵۳

قابل قبول بود.

avatar
۱۳۹۲-۰۱-۲۰ ۲۰:۳۱

بسیار روشن و شفاف و بی‌حاشیه بود. احسنت به این مواضع.

avatar
۱۳۹۲-۰۱-۲۰ ۲۲:۵۹

جالب بود.

avatar
۱۳۹۲-۰۱-۲۱ ۰۰:۰۳

سلام، حاج آقاي ابوترابي از شخصيتهاي برجسته و كم‌حاشيه‌ي نظام هستند كه مي‌توانند با رعايت انصاف و اخلاق‌مداري در انتخاب همكاران خود در دولت با حسن رفتار ولايتمدارانه از بضاعت افراد دلسوز نظام بيشترين بهره‌برداري را داشته باشند. معناي وحدت و همدلي ملي در همين نكته نهفته شده كه در شرايط كنوني كشور مهمترين نياز حكومت است. بنده از نزديك ايشان را مي‌شناسم كمتر كسي داراي خوشنامي و سوابق مبارزاتي همراه با رعايت تقواي سياسي در ميان آحاد مردم شناخته شده است.

avatar
۱۳۹۲-۰۱-۲۱ ۰۵:۵۳

حاج آقا از سرمایه‌های بی‌بدیل نظام هستند.

avatar
۱۳۹۲-۰۱-۲۱ ۰۸:۵۹

درود بر ایسنا با این انتخاب.

avatar
۱۳۹۲-۰۱-۲۱ ۱۹:۲۶

دمش گرم عجب موضعگیری درستی. الحمدلله گل گلاب آمد سید ناب آمد.

avatar
۱۳۹۲-۰۱-۲۵ ۱۲:۳۶

جناب آقای شریعتمداری، مدیر مسئول محترم روزنامه وزین کیهان، با سلام و احترام، رقابت در دور دوم انتخابات بین حامیان دولت و اصلاح طلبان(بقول حضرتعالی بخوانید فنته گران) خواهد بود . آیا در اینصورت شما حامی اصلاح طلبان خواهید بود؟ اگر پاسخ شما منفی است بهتر است حتی اگر این یک سیاست تاکتیکی هم باشد فتیله حمله به حامیان احمی نژاد را پایین بکشید تا حداقل این همه زحمت به هدر نرود و با روی کار آمدن اصلاح طلبان به دوران فتنه گری، قتلهای زنجیره ای، بی حرمتی به اعتقادات مردم، داستانهای عالیجنابان سرخپوش و سیاهپوش، حوادث کوي‌های دانشگاه و بقول خاتمی هر 9 روز یک بحران و خدمت به مردم هیچ، برنگردیم. می‌دانم که می‌دانید همیشه حوادث آینده خوشایند و خواسته ما نیست ولی اگر هردو جران را بد می دانید حداقل از بین بد و بدتر، بد را انتخاب کنیم. محمد