شرکت هواپیمایی بوئینگ از اجرای اصلاحاتی در پیلهای لیتیوم یونی برای هواپیمای «دریملاینر 787» خود خبر داد.
به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این اصلاحات بر روی پیلها و پوششهای آنها در واکنش به آتشسوزی پیلها در پرواز اواسط ژانویه بر روی دو هواپیمای 787 در بوستون و ژاپن که منجر به عودت تمام 50 هواپیمای فروخته شده به شرکت شده بود، انجام شده است.
بر اساس اطلاعیه مطبوعاتی شرکت بوئینگ، این اصلاحات در کنار آزمایشات پیشرفته باید بتواند از تکرار حوادث مشابه جلوگیری کند.
پیلهای لیتیوم یونی به دلیل سایهای که بر روی مدلهای جدید دریملاینر 787 انداخته، به یک نقطه حساس برای بوئینگ تبدیل شدهاند. دلیل وقوع آتشسوزی در پیلها هنوز نامعلوم مانده، اما بوئینگ اطمینان دارد که طراحی مجدد پیلها و آزمایشات ایمنی اضافه شده میتواند تمام اتفاقات احتمالی را که کارشناسان بوئینگ و امنیت هواپیما شناسایی کردهاند، حل کند.
اگر این اصلاحات بتوانند از ارزیابی سازمان هوایی فدرال آمریکا و دیگر سازمانهای قانونگذار بینالمللی عبور کنند، هواپیمای 787 در چند هفته آینده به خدمت بازمیگردند.
پیلهای لیتیوم یونی بخشی از برنامههای بوئینگ برای کنار گذاشتن سیستمهای قدرت آنبرد رایج هستند که بر ترکیبی از واحدهای نیروی کمکی و پنوماتیک که برق بیشتری مصرف میکنند، تکیه دارند. ایده بوئینگ، ساخت یک سیستم سبکتر، تمیزتر و سادهتر با جایگزینی واحدهای پنوماتیک و لولهکشی با نسخههای برقی و سیمکشی است.
این رویکرد به پیلهای لیتیوم یونی به دلیل آمپر بالا، وزن کم و زمان شارژ مجدد سریع آنها نیاز دارد. متاسفانه همان مشکلات حرارتی که این پیلها در لپتاپها و خودروهای الکتریکی گرفتار آن هستند،همچنین در هواپیما نیز پیش آمده که بر اساس آن مجموعهای تغییرات پیشنهادی ارائه شده است.
ساخت پیل اکنون شامل چهار آزمایش جدید یا اصلاح شده برای نظارت بر پیلها بوده که تعداد کل آزمایشات لازم را به 10 مورد در یک دوره 14 روزه رسانده و نرخ تخلیه بر پایه ساعتی سنجیده میشود.
برای خود پیلها این تغییرات طراحی شامل دو لایه عایق جدید است. یک عایق الکتریکی در اطراف هر سلول پیل برای عایق کردن آنها از یکدیگر و پوشش پیل پیچیده شده و عایق الکتریکی و حرارتی بیشتری در قسمت بالا، پائین و بین سلولها برای عایق کردن آنها در زمان افزایش میزان حرارت قرار گرفته است.
همچنین پوشش سیمها و همچنین سیمکشی درون پیل برای مقاومسازی آنها در برابر حرارت و سایش ارتقا یافته است. پوشش پیلها نیز برای دور نگهداشتن آنها از دیگر تجهیزات الکتریکی مجددا طراحی شده است.
این اقدامات در جهت ارتقای امنیت پیلها از هزینه کمی برخوردار نبوده است. این اصلاحات 68 کیلوگرم بر وزن دریملاینر 787 افزوده که بخشی از دلیل نفی استفاده از پیلهای لیتیوم یونی در وهله اول بوده است.
انتهای پیام
نظرات