• دوشنبه / ۱۴ اسفند ۱۳۹۱ / ۰۰:۰۳
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 91121408830

استخراج مس از کانی‌های سولفید مس به روش هیدرومتالورژی در کشور

استخراج مس از کانی‌های سولفید مس به روش هیدرومتالورژی در کشور

پژوهشگران پارک علم و فناوری جهاد دانشگاهی کرمانشاه موفق به استخراج مس از کانی‌های سولفیدی مس به روش هیدرومتالورژی شدند.

پژوهشگران پارک علم و فناوری جهاد دانشگاهی کرمانشاه موفق به استخراج مس از کانی‌های سولفیدی مس به روش هیدرومتالورژی شدند.

علیرضا قنبری، مجری طرح در گفت‌وگو با خبرنگار علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت: این روش به صنعت استخراج مس کمک می‌کند که مس از تمام کانی‌های آن با تکنیک لیچینگ که روش انحلال در اسید است، استخراج شود.

وی همچنین ادامه داد: روش‌های قدیمی و رایج پیرو متالورژی هستند که بر اساس حرارت و ذوب انجام می‌شوند و نیاز به سرمایه‌گذاری‌های بالا و تکنیک‌های روز دنیا دارد که این عوامل باعث شده است که معادن کوچک به دلیل نداشتن سرمایه کافی متروک و یا کانی‌های استخراجی خود را به خارج از کشور برای بهره‌برداری صادر کنند.

به گفته این پژوهشگر با وجود تکنیک‌های هیدرومتالورژی معادن کوچک می‌توانند واحدهای فرآوری کوچک را نیز کنار واحدهای استخراج خود مستقر و فرآوری کانی‌ها را به خوبی و با هزینه کمتر انجام دهند.

قنبری با بیان اینکه این تکنیک کاملا شیمیایی و با بازده بالاست که از تولید آزمایشگاهی و پایلوت عبور کرده و به زودی تولید نمونه صنعتی آن آغاز می‌شود، اظهار کرد: مس یکی از فلزات نیمه گرانبها و با ارزش از نظر تکنولوژیکی است که در حال حاضر هر کیلوگرم آن قیمتی حدود 30 برابر آهن دارد که استخراج هر کیلوگرم از آن معادل استخراج 30 کیلوگرم آهن است.

وی در پایان گفت‌وگو تصریح کرد: قوانین در حوزه معادن در کشور بسیار قدیمی است که این باعث شده کسانی که معادن را در زمان‌های قدیم با کشف سنگ‌های کم ارزش به ثبت رسانده‌اند بسیاری از آنها در حال حاضر به دلیل نداشتن توان علمی و مالی حداکثر بهره‌برداری را از معادن کشور که بسیار با ارزش‌اند نداشته باشند. در این خصوص مسوولان باید بازنگری‌های لازم را در قوانین معدن در جهت استفاده بهینه از این منابع با ارزش انجام دهند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha