تحویل بنزین سوپر در جایگاههای عرضه سوخت استان قزوین از حدود سه ماه قبل متوقف شده و مسئولان شرکت نفت استان نیز در این خصوص پاسخ خاصی ارائه نمیکنند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) استان قزوین، در حالی مسئولان وزارت نفت بارها وعده عرضه بنزین یورو چهار و مطابق با استاندارهای روز اروپا را دادهاند این روزها نه تنها بوی بنزین یورو چهار به مشام نمیرسد، بلکه خبری از بنزین سوپر هم نیست.
* بنزین سوپر غنیمت بود
یک مکانیک خودرو می گوید: استفاده از بنزین معمولی در خودروهای پراید و پیکان مناسب است ولی همانطور که در دفترچه سایر خودورهای ساخت داخلی همچون پژو، سمند، زانتیا، مگان، ال 90 و ... آمده است بنزین سوپر می تواند سوخت مناسبتری باشد.
وی ادامه می دهد: قطعا بنزین سوپر به استانداردهای یک سوخت مناسب نزدیکتر است و حتی با ارائه بنزین وعده داده شده از سوی مسئولان، توصیه ما به استفاده از بنزین با کیفیت تر است تا موتور خودرو با شرایط و طول عمر بیشتری کار کند.
* مسئولان شرکت پخش قزوین: نمیتوانیم صحبت کنیم
در این میان مدیریت شرکت پخش فرآورده های نفتی منطقه قزوین پس از پیگیری های مکرر دو ماهه از ارائه هرگونه توضیحی در خصوص علت عدم تحویل بنزین سوپر در استان قزوین امتناع کرد. در نهایت مسئول روابط عمومی این شرکت از عدم صلاحیت مسئولان این شرکت در اظهار نظر در خصوص بنزین خبر می دهد.
سمیرا قیاسی می گوید: ضمن عرض پوزش از تأخیر در ارسال اطلاعات؛ طبق ضوابط شرکت ملی پخش مصاحبه در خصوص احداث جایگاه و خصوصی سازی و بنزین سوپر در حیطه اختیارات مناطق نبوده و جزء سیاست های کلان وزارت نفت است.
مسئول روابط عمومی شرکت پخش فرآوردههای نفتی استان قزوین در ارائه آمار برخلاف همیشه آمار بنزین سوپر و معمولی را جدا نمی کند و به ارائه آمار تجمیعی می پردازد و میگوید: مصرف بنزین سوپر و معمولی استان در یازده ماهه سال 91 حدود 365 میلیون و 301 هزار و 820 لیتر بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با 344 میلیون و 880 هزار و 970 لیتر از رشد شش درصدی در سال جاری حکایت دارد.
البته نگاهی به جدول آمار مصرف گازوئیل و نفت کوره استان نشان میدهد که مسئولان مربوطه جدول ها را طوری تنظیم می کنند که مصارف نیروگاهی مشخص نباشد، مصرف نیروگاهی بدان جهت قابل توجه است که مدیرکل محیط زیست استان قزوین مدتی پیش تنها نیروگاه تولید برق قزوین را آلوده ترین واحد استان دانست.
قیاسی در این خصوص میگوید: مصرف نفت سفید استان با کاهش 19 درصدی از 81 میلیون و 720 هزار و 300 لیتر در سال گذشته به 66 میلیون و 403 هزار و 700 لیتر رسیده است.
وی میافزاید: نفتگاز غیر نیروگاهی با دو درصد کاهش از 678 میلیون و 557 هزار و 980 لیتر در سال 90 به 666 میلیون و 274 هزار و 480 لیتر در سال جاری رسیده است.
مسئول روابط عمومی شرکت پخش فراورده های نفتی استان قزوین خاطرنشان کرد: مصرف نفت کوره غیر نیروگاهی نیز از 139 میلیون و 703 هزار و 500 ریال در سال 90 با کاهش 17 درصدی به 116 میلیون و 232 هزار و 300 لیتر طی یازده ماهه سال جاری رسیده است.
* بنزین سوپر نداریم
متصدی یکی از دو جایگاه عرضه بنزین سوپر در قزوین می گوید: سه تا چهار ماه است که بنزین سوپر به قزوین نیامده است.
وی تصریح کرد: پیگیریهایی کردیم ولی پاسخ روشنی دریافت نکردیم ولی اگر به ما بنزین سوپر بدهند ما عرضه می کنیم چراکه بنزین سوپر در قزوین طرفداران خود را دارد.
یکی از مراجعان به جایگاه سوخت نیز می گوید: من به صورت یکی در میان از بنزین سوپر استفاده می کنم ولی مدتی است که بنزین سوپر نیست.
وی افزود: فکر می کنم زمانی که بنزین سوپر می زدم موتور ماشین راحت تر و روان تر کار می کرد.
یکی دیگر از متصدیان یک جایگاه سوخت می گوید: بنزین سوپر مدت هاست نداریم و علت نیامدن آن هم معلوم نیست.
یک راننده می گوید: بنزین سوپر که نیست هیچ؛ بنزین معمولی هم کم کیفیت شده است، ای کاش مسئولان بررسی کنند و پاسخ مناسبی می دهند.
کمبود بنزین سوپر در قزوین درحالی گزارش شده است که مسوولان پخش و عرضه فرآوردههای نفتی دلایل عدم عرضه بنزین سوپر در برخی از جایگاههای عرضه سوخت را تشریح کردند.
داوود عرب علی سخنگوی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران در گفتوگو با خبرنگار انرژی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با تاکید بر اینکه این شرکت مشکلی برای تامین بنزین سوپر ندارد خاطرنشان کرد که مساله نبود بنزین سوپر در برخی از جایگاهها به زودی حل خواهد شد.
وی دلیل عدم عرضه بنزین در برخی جایگاهها را ورود بنزین با استاندارد یورو 4 و 5 به چرخه عرضه دانست واظهار کرد: اگرچه تصمیمی مبنی بر حذف بنزین سوپر نداریم اما با توجه به استقبال مردم از بنزین یورو 4 و 5 به دلیل کیفیت بالای آن به مرور مصرف بنزین سوپر کاهش خواهد یافت.
سخنگوی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران با تاکید بر اینکه در مورد جایگزین کردن بنزین سوپر با بنزین یورو 4 و 5 هیچگونه مذاکراتی تاکنون صورت نگرفته است، یادآور شد: مصرفکننده براساس نیاز موتور خودرو، نسبت به انتخاب بنزین معمولی یا سوپر اقدام میکند.
جایگاهداران: بنزین سوپر صرفه اقتصادی ندارد
همچنین بیژن حاج محمدرضا رییس انجمن صنفی جایگاه داران سوخت نداشتن صرفه اقتصادی فروش بنزین سوپر برای جایگاهداران را دلیل عدم عرضه این نوع بنزین دانست و گفت: هزینه تبخیر بنزین سوپر در مخازن جایگاهها از سود فروش آن بسیار بیشتر است. به همین علت برخی از جایگاهداران در خواست تغییر عرضه فرآورده را دادهاند.
وی با اشاره به اینکه دو سه ماه پیش شاید در تامین بنزین سوپر مشکلاتی بوجود آمده بود گفت: اما اکنون مشکلی در تامین این فرآورده وجود ندارد و نبود بنزین سوپر در بعضی جایگاهها به دلیل درخواست جایگاهداران برای تغییر فروش فرآورده است.
انتهای پیام
نظرات