• سه‌شنبه / ۱ اسفند ۱۳۹۱ / ۱۶:۰۷
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 91120100724
  • خبرنگار : 71089

همایش ایران و همکاری‌های منطقه‌یی در اوراسیا

عراقچی: رقابت قدرت‌های بزرگ در اوراسیا موجب نگرانی ایران است

عراقچی: رقابت قدرت‌های بزرگ در اوراسیا موجب نگرانی ایران است

معاون وزیر خارجه در امور آسیا و اقیانوسیه خاطرنشان کرد: حضور نیروهای خارجی، قدرت‌های فرامنطقه‌یی و رقابت قدرت‌های بزرگ در اوراسیا موجب نگرانی کشورهای منطقه از جمله ایران شده است.

معاون وزیر خارجه در امور آسیا و اقیانوسیه خاطرنشان کرد: حضور نیروهای خارجی، قدرت‌های فرامنطقه‌یی و رقابت قدرت‌های بزرگ در اوراسیا موجب نگرانی کشورهای منطقه از جمله ایران شده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه در امور آسیا و اقیانوسیه ظهر سه‌شنبه در مراسم اختتامیه همایش دو روزه ایران و همکاری‌های منطقه‌یی در اوراسیا گفت: در زمینه ترانزیتی می‌توان به خط راه‌آهن ایران، قزاقستان و ترکمنستان اشاره کرد. هم‌چنین تجهیز بنادر در خلیج فارس به خصوص بندر چابهار فرصت‌های اقتصادی بسیاری را برای کشورهای منطقه فراهم کرده است.

وی با اشاره به امنیت منطقه اوراسیا ادامه داد: از آن‌جایی که منطقه اوراسیا یک منطقه بسیار مهم است، می‌تواند به عنوان محلی برای رقابت قدرت‌های بزرگ باشد که این مساله تبعات سیاسی، اقتصادی بسیاری برای کشورهای منطقه به همراه خواهد داشت که نشانه‌های آن را می‌توان در دکترین‌های قدرت‌های بزرگ به خصوص آمریکا مشاهده کرد.

عراقچی اضافه کرد: حضور قدرت‌های خارجی و فرامنطقه‌یی یکی از نگرانی‌های امنیتی در منطقه اوراسیا است. تاسیس پایگاه‌های نظامی در کشورهای اوراسیا نگرانی‌هایی را به وجود آورده است. به طور مثال در افغانستان پایگاه‌های نظامی آمریکا برای حضور نیروهای این کشور در افغانستان از سال 2014 تا سال 2024 تاسیس شده است که این مساله نگرانی‌هایی را برای همسایگان فراهم کرده است.

معاون وزیر خارجه در امور آسیا و اقیانوسیه خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران اعتقاد ندارد که این پایگاه‌های نظامی آمریکا در افغانستان باعث ایجاد امنیت شود. به طور مسلم ادامه حضور نیروهای خارجی در افغانستان به بهانه ایجاد امنیت باعث ادامه فعالیت‌های تروریستی و گروه‌های تندرو می‌شود. این مساله باعث افزایش درگیری‌ها در منطقه می‌شود.

وی افزود: یکی دیگر از نگرانی‌ها در حوزه اوراسیا افراط‌گرایی و تروریسم است که نیاز به برخورد همه کشورهای منطقه است. در همین راستا کشورهای منطقه باید با همکاری با یکدیگر به مبارزه با مواد مخدر بپردازند. برای مقابله با نگرانی‌های امنیتی حتما باید یک رویکرد منطقه‌یی در موضوع امنیت وجود داشته باشد و بدین شکل ترتیبات امنیتی شکل گیرد.

عراقچی با بیان این که پس از فروپاشی شوروی، درگیری‌های مختلفی در منطقه اوراسیا اتفاق افتاده است، تصریح کرد: از درگیری‌های رخ‌داده در این منطقه می‌توان به مسائل قره‌باغ، تاجیکستان و افغانستان اشاره کرد. تنها نمونه‌ای که در این میان به سرانجام مشخص منجر شده، درگیری‌های تاجیکستان بوده که بدون دخالت کشورهای فرامنطقه‌یی و با وساطت مشترک کشورهای ایران و روسیه به یک سرانجام رسید. در حالی که در مساله قره‌باغ و جنگ افغانستان، ما شاهد هستیم که نیروهای خارجی حضور دارند اما نمی‌توانند به یک سرانجام مشخص دست یابند.

معاون وزیر خارجه در امور آسیا و اقیانوسیه با بیان این که تمایل به مذاکره با گروه‌های تروریستی نشان‌دهنده شکست سیاست ناتو و آمریکا در افغانستان است، اضافه کرد: سیاست‌ جمهوری اسلامی ایران، مبنی بر اتخاذ یک رویکرد منطقه‌یی برای حل مساله افغانستان است. کشورهای همسایه مانند ایران درباره افغانستان از نگرانی‌های مشروع برخوردارند که می‌توان به مساله مهاجرت، موادمخدر و... اشاره کرد. هر راه‌حلی با در نظر گرفتن این نگرانی‌ها باید انجام گیرد.

عراقچی خاطرنشان کرد: دسترسی به یک نظم امنیتی بومی از اهداف جمهوری اسلامی ایران است. در این باره این کشور نقش خود را تاکنون ایفا کرده است. جمهوری اسلامی ایران، آرامش منطقه را، آرامش خود می‌داند. در همین راستا ایران با اتکا به مذاکرات سه جانبه در منطقه میان کشورهای ایران - افغانستان - پاکستان، ایران - افغانستان - تاجیکستان و ایران، آذربایجان و ترکیه برگزار کرده است زیرا معتقد است تنها با اتخاذ راه‌حل‌های منطقه‌یی می‌توان مشکلات منطقه‌یی را حل کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha