• سه‌شنبه / ۱ اسفند ۱۳۹۱ / ۱۵:۴۸
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 91120100704
  • خبرنگار : 71089

همایش ایران و همکاری‌های منطقه‌یی در اوراسیا

دولت‌یار: حضور نیروهای خارجی و تروریسم در افغانستان دو روی سکه هستند

دولت‌یار: حضور نیروهای خارجی و تروریسم در افغانستان دو روی سکه هستند

یک مقام وزارت خارجه ایران گفت: حضور نیروهای خارجی و تروریسم در افغانستان دو روی سکه هستند که هم‌دیگر را تقویت می‌کنند.

یک مقام وزارت خارجه ایران گفت: حضور نیروهای خارجی و تروریسم در افغانستان دو روی سکه هستند که هم‌دیگر را تقویت می‌کنند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مصطفی دولت‌یار، مدیرکل دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت خارجه در مراسم اختتامیه همایش "ایران و همکاری‌های منطقه‌یی در اوراسیا" ظهر سه‌شنبه با جمع‌بندی چهار پنل برگزار شده در طول دو روز همایش افزود: از مباحث مطرح شده توسط شرکت‌کنندگان می‌توان به این نکته اشاره کرد که اتحادیه اروپا تنها یک بلوک مسیحی است و به همین دلیل کشور ترکیه سال‌ها منتظر ورود به این اتحادیه بوده و پشت در باقی مانده است.

او ادامه داد: اما اوراسیا یک منطقه تمدنی است و تنها یک تمدن اسلامی یا مسیحی در آن وجود ندارد. اتحادیه اوراسیا باید به گونه‌ای تعریف شود که در آن موزاییکی از تمدن‌ها وجود داشته باشد. اگر چنین اتحادیه‌ای شکل گیرد، برای اولین بار در طول تاریخ جهان خواهد بود.

دولت‌یار اضافه کرد: از دیگر مباحث مطرح شده این است که عبور از چالش‌های موجود در اوراسیا، مانند تروریسم موادمخدر،‌ توسعه‌نیافتگی سیاسی و مشکلات زیست‌محیطی نیاز به مشارکت دسته‌جمعی همه کشورها را دارد.

وی با اشاره به همکاری‌های منطقه‌یی در افغانستان گفت: بحران افغانستان راه‌حل نظامی ندارد. این یک واقعیت اثبات شده است. زیرا هنوز پس از سال‌ها نظامی‌گری در این کشور بحران افغانستان حل نشده است. به عبارت دیگر توسعه همکاری‌های منطقه بهترین راهکار برای حل مساله افغانستان است. ماهیت بحران در افغانستان امنیتی است و راهکارهای آن را باید در حوزه امنیتی جست‌وجو کرد. حضور نیروهای خارجی و تروریسم در افغانستان دو روی سکه هستند که همدیگر را تقویت می‌کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha