• شنبه / ۲۸ بهمن ۱۳۹۱ / ۱۳:۳۸
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 91112817134
  • خبرنگار : 71214

پسته ایران به کجا می‌رود؟

سرنوشت صادرات طلای سبز در انتظار تصمیم کبری

سرنوشت صادرات طلای سبز در انتظار تصمیم کبری

در پی افزایش قیمت پسته در بازارهای داخلی، مسئولان ممنوعیت صادرات این محصول را به مدت شش ماه برای کوتاه کردن دست سودجویان مطرح کردند که با واکنش‌های متفاوتی همراه و مقرر شد امروز(شنبه) پس از مذاکرات سازمان توسعه تجارت و صادرکنندگان نهایی شود.

در پی افزایش قیمت پسته در بازارهای داخلی، مسئولان ممنوعیت صادرات این محصول را به مدت شش ماه برای کوتاه کردن دست سودجویان مطرح کردند که با واکنش‌های متفاوتی همراه و مقرر شد امروز(شنبه) پس از مذاکرات سازمان توسعه تجارت و صادرکنندگان نهایی شود.

به گزارش خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، قیمت پسته که امسال در بازارهای داخلی تا مرز 65 هزار تومان رسیده است مسئولان را بر آن داشت برای جلوگیری از سوءاستفاده فرصت‌طلبان که دلیل این افزایش را افزایش نرخ ارز برای این محصول صادراتی عنوان می‌کنند، تصمیمی اتخاذ کنند تا پسته برای مصرف‌کنندگان داخلی با قیمت مناسب تامین شود.

در این زمینه محمدرضا رحیمی - رییس کارگروه تنظیم بازار - اعلام کرد: صادرات پسته به مدت شش ماه ممنوع می‌شود تا مردم ایران بتوانند این محصول را به قیمت مناسب تهیه کنند.

طبق آنچه وی در یک برنامه تلویزیونی اظهار کرد: هر کیلوگرم پسته درجه یک باید 30 هزار تومان و هر کیلوگرم پسته معمولی باید 25 هزار تومان باید به دست مصرف‌کننده برسد، نه بیشتر.

اما وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: ممنوعیت صادرات پسته امروز - شنبه 28 بهمن ماه - از سوی سازمان توسعه تجارت و صادرکنندگان بررسی می‌شود و ممنوعیت یا ادامه روند صادرات آن بر اساس این مذاکره اعلام خواهد شد.

اسدالله عسگراولادی - رییس کمیسیون صادرات اتاق ایران - نیز به ایسنا گفت: در صورت تأمین نیاز بازار داخلی اجازه صادرات دوباره این محصول داده خواهد شد.

این درحالی است که مرتضی تمدن - استاندار تهران - نیز توقف صادرات پسته تا شش ماه آینده را تأیید کرد و گفت: بازرسان تنظیم بازار 5000 تن پسته احتکار شده در اطراف شهر تهران را شناسایی کردند که با قیمت 30 هزار تومان روانه بازار خواهد شد.

اما رییس انجمن پسته معتقد است: ممنوعیت صادرات پسته و ارزانی آن نمی‌تواند به بازار کمک کند.

به گفته محسن جلال‌پور در شرایطی که ورود ارز به کشور اهمیت داشته و باید ارتباطات جهانی را حفظ کنیم، ممنوعیت صادرات اصلی‌ترین محصول صادراتی، دادن یک پیام به دنیاست که ما به علت تحریم‌ها دچار مشکل شده و حاضر به ممنوع کردن صادرات هستیم.

همچنین جلیل مظهری - رییس اتحادیه باغداران پسته کرمان – در این باره به ایسنا گفت: ممنوعیت صادرات پسته ایرانی باعث از دست رفتن بازار‌های صادراتی این محصول می‌شود و به نفع آمریکا، رقیب دیرینه‌ پسته ایران خواهد شد.

وی با اشاره به این‌که سود فروش پسته در بازار‌های داخلی و خارجی به جیب تاجران می‌رود، افزود: افزایش قیمت سرسام‌آور پسته مشکل دلالان و واسطه‌ها است، نه باغداران.

رییس اتحادیه باغداران پسته کرمان با بیان این‌که نرخ ارز، قیمت پسته در بازار‌های داخلی و خارجی را تعیین می‌کند، گفت: در سال‌های گذشته که تعهدات ارزی برای صادرکنندگان پسته تعیین شده بود، آنها برای فرار از اجرای این قانون پسته‌های خود را از طریق مرز‌های پاکستان، افغانستان و کردستان عراق به صورت قاچاق روانه بازارهای جهانی می‌کردند و امسال هم اجرای این تصمیم آنقدر ضعیف بود که تاجران پسته تعهدات ارزی خود را پرداخت نکردند.

وی ادامه داد: تعیین قیمت برای پسته در بازار‌های داخلی نمی‌تواند سبب کاهش قیمت‌ها شود اما برای جلوگیری از افزایش بی‌رویه قیمت پسته در بازار‌های داخلی باید از ابتدای فصل برداشت با برنامه‌ریزی دقیق از بروز این مشکل جلوگیری می‌کردند.

مظهری اظهار کرد: تعیین نرخ برای عرضه‌ی پسته در بازار‌های داخلی باعث می‌شود تاجران با قیمت‌های بسیار کمتری پسته را از تولید‌کنندگان بخرند و این امر تنها باغداران را متضرر می‌کند.

ایران تا سال گذشته در سکوی اول تولید پسته جهان قرار داشت اما از سال گذشته آمریکا با افزایش سطح زیر کشت و افزایش عملکرد در واحد سطح به تولید بیشتری دست یافت و ایران با اختصاص یک سوم از 600 هزار تن پسته تولید شده در جهان، دومین تولیدکننده این محصول لقب گرفت اما به دلیل مصرف بالای پسته در آمریکا این کشور عمده محصول تولیدی را در کشورش مصرف می‌کند، ایران در رتبه نخست صادرات پسته جهانی قرار گرفته است که چگونگی تصمیم امروز سازمان توسعه تجارت می‌تواند سرنوشت این محصول استراتژیک کشور را دگرگون کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha