• چهارشنبه / ۱۱ بهمن ۱۳۹۱ / ۱۳:۵۶
  • دسته‌بندی: حوادث، انتظامی
  • کد خبر: 91111106763
  • خبرنگار : 71368

معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی ناجا خبرداد:

انهدام دو باند جعل اسکناس در کشور/ دستگیری 9300 جاعل

انهدام دو باند جعل اسکناس در کشور/ دستگیری 9300 جاعل

معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی ناجا با اشاره به اینکه 94 درصد از پرونده‌های جعل در 9 ماهه گذشته به نتیجه رسیده است، از انهدام دو باند جعل اسکناس در کشور خبرداد.

معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی ناجا با اشاره به اینکه 94 درصد از پرونده‌های جعل در 9 ماهه گذشته به نتیجه رسیده است، از انهدام دو باند جعل اسکناس در کشور خبرداد.

به گزارش سرویس «حوادث» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سرهنگ مهرداد امیدی در تشریح عملکرد 9 ماه گذشته این معاونت گفت: در این مدت، 9679 پرونده در پلیس آگاهی در موضوع جعل مورد رسیدگی قرار گرفت که به دستگیری 9300 تن انجامید که برای 82 درصد آنان قرار تامین قضایی صادرشد و به زندان معرفی شدند.

وی تصریح‌کرد: 77 درصد از پرونده‌های رسیدگی شده منجر به دستگیری جاعل، کشف اسناد و شناسایی استفاده‌کنندگان از سند مجعول و صدور قرار تامین شد.

امیدی، ادامه‌داد: 17 درصد از پرونده های باقی‌مانده رسیدگی شده، به همراه طرفین تحویل مراجع‌قضایی داده شدند که از تصمیم اتخاذ شده درباره آن اطلاعی نداریم و شش درصد از پرونده‌ها نیزدر طول رسیدگی، نتایج مثبتی بدست نیامده است.

معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی ناجا همچنین از کشف 27 هزار و 800 برگ سند، مدرک و مهر جعلی خبرداد و افزود: حدود 48 درصد از اسناد و مدارک، اوراق بانکی، هفت درصد اسناد و مدارک شناسایی، چهار درصد اسناد مالکیت، یک درصد اسناد و مدارک تحصیلی، چهار درصد علائم صنعتی و تجاری، 29 درصد سایر اسناد و مدارک دولتی و هفت درصد اسناد و مدارک شخصی است.

امیدی با اشاره به اینکه درسال 91 با اقدامات اطلاعاتی پلیس، باندهای فعال در زمینه چاپ اسکناس و چک پول جعلی در کشور منهدم شد، تصریح‌کرد: این تلاش پلیس منجر به کاهش آمار جعل اسکناس و چک پول شده است به طوری که سال گذشته 70 درصد از اسناد جعلی، اسناد و مدارک بانکی را تشکیل می‌دادند اما این رقم در 9 ماهه امسال به 48 درصد رسید.

وی همچنین یادآور شد: بیشترین میزان جعل در پنج استان کشور که به ترتیب عبارتند از تهران‌بزرگ، اصفهان، البرز، آذربایجان‌شرقی و خراسان‌رضوی، به وقوع پیوسته است.

به گفته امیدی، در 9 ماهه امسال 94 درصد از پرونده‌های جعل به نتیجه رسیده که این رقم در مقایسه با مدت مشابه در سال قبل، 90 درصد است که حاکی از افزایش چهار درصدی میزان کشفیات پرونده‌های جعل دارد.

انهدام دو باند جعل اسکناس و چک پول

امیدی، از انهدام دو باند جعل اسکناس در آذربایجان غربی خبر داد و افزود: اولین باند ماه گذشته در مهاباد شناسایی شد که اعضای این باند با تشکیل کارگاهی به مساحت 200 متر در طبقه دوم یک ساختمان، با استفاده از انواع دستگاه‌های چاپگر و اسکنر، اقدام به جعل اسکناس می‌کردند.

وی از شناسایی و انهدام باند دیگری نیز در مهاباد خبرداد و نحوه شناسایی این باند را اینگونه توضیح داد: پلیس آگاهی شهرستان ساوجبلاغ، فردی را با تعداد اسکناس جعلی دستگیر می‌کند، متهم در بازجویی‌ها اعتراف می‌کند که اسکناس‌ها را از شخصی در مهاباد خریداری کرده که با همکاری ماموران مهاباد، اعضای این باند نیز شناسایی و دستگیر می‌شوند.

امیدی، گفت: در بازرسی از منزل متهمان دستگیرشده، پنج قبضه سلاح شکاری و جنگی، تعدادی اسناد، مدارک، اسکناس و دلار جعلی کشف شد.

وی افزود: از این دو باند، جمعا 2200 برگ اسکناس یکصدهزار ریالی، 760 برگ چک‌پول 500 هزار ریالی و 410 برگ 100 دلاری کشف و ضبط شد.

به گفته امیدی، افزایش آگاهی کارکنان پیشخوان‌ها همانند پلیس +10، دفاتر دولت‌الکترونیک، دفاتر پستی و ... در تشخیص مدارک جعلی، افزایش ایمنی اسناد و مدارک مهم مانند گواهینامه، گذرنامه، کارت معافیت و پایان خدمت، کارت ملی و ...، مکانیزه‌شدن اقدامات و تشکیل بانک اطلاعاتی، اشراف سازمان‌های تولیدکننده اسناد به اشکالات مدارک تولیدی و تلاش آنان برای رفع این ضعف و درنهایت تلاش مضاعف پلیس، منجر به افزایش ریسک جعل و شناسایی و کشف اسناد و مدارک جعلی شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha