• جمعه / ۲۲ دی ۱۳۹۱ / ۱۷:۳۲
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 91102213005
  • خبرنگار : 90089

تحلیل رییس مجلس شورای اسلامی از وضعیت داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی کشور

تحلیل رییس مجلس شورای اسلامی از وضعیت داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی کشور

رییس مجلس شورای اسلامی با ارزیابی کلی از وضعیت کشور در ابعاد داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی به ترسیم راه‌های برون رفت از بن‌بست‌های فعلی کشور از جمله چالش‌های اقتصادی پرداخت.

رییس مجلس شورای اسلامی با ارزیابی کلی از وضعیت کشور در ابعاد داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی به ترسیم راه‌های برون رفت از بن‌بست‌های فعلی کشور از جمله چالش‌های اقتصادی پرداخت.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به کاشان، علی لاریجانی در جمع اعضای شورای اداری و معتمدان شهرستان آران و بیدگل گفت: وضعیت کشور در شرایطی است که باید به این روایت حضرت امام حسین(ع) که پنج چیز را موجب سعادت انسان می‌دانند عمل شود. آن پنج چیز عقل، دین، ادب، حیا و خوش اخلاقی است.

وی سپس با ترسیم شرایط داخلی کشور در ابعاد بین المللی گفت: در صحنه بین الملل مصاف سختی را پیش رو داریم، نمی‌گویم جنگ بلکه مصاف سخت، چون از طرق جنگی ایران توسط کشورهای غربی تحت فشار قرار دارد.

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: پس از انقلاب در کشورهای عربی، غربی‌ها به این جمع بندی رسیدند که کانون الگوسازی رفتار اجتماعی و سیاسی را در منطقه دچار محدودیت کنند. بنابراین از جنبه‌های سیاسی و اقتصادی سیاست‌های تحریمی توسط غرب علیه جمهوری اسلامی ایران اتخاذ شد. بنابراین در دهه اخیر مکر غربی‌ها از طریق فشارهای مختلف از جمله فشارهای اقتصادی در ایران آشکار شده است.

نماینده مردم قم با تشریح شرایط منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران افزود: در بعد منطقه‌ای ایران با استراتژی درستی کار را جلو می‌برد و شرایط به نفع کشورهای زورگو نیست، دسیسه می‌کنند ولی در درازمدت برایشان مصیب‌بار می‌شود. مثل کاری که در افغانستان کردند. گروه‌های تروریستی را در منطقه فعال نمودند ولی این کار بعد برای خودشان تبدیل به مصیبت شد.

لاریجانی با اشاره به وضعیت سوریه و حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران از این کشور گفت: ایران با اصلاحات سیاسی در سوریه موافق است ولی تامین امنیت شرط اولیه این کار است. تصور غربی‌ها عبور سهل از این شرایط سیاسی است، ولی اکنون متوجه اشتباهشان شده‌اند. غربی‌ها پس از دو سال متوجه شده‌اند با ارسال سلاح، لشکرکشی و پول نمی‌توانند مشکل سوریه را حل کنند آن‌ها در آینده می‌فهمند که در چه دامی افتاده‌اند.

وی افزود: اگر ابعاد داستان سوریه خوب آنالیز شود جنبه‌های خنده‌آور آن روشن می‌شود. کشورهایی که بویی از دموکراسی نبرده‌اند دایه‌دار دموکراسی در سوریه شده و پول و امکانات فراوانی برای تامین اهدافشان هزینه می‌کنند. برخی مرتجعان منطقه معتقدند سوریه یک پای مقاومت است و باید این کشور را تضعیف کرد. اما همین کشورها در برابر جنایات بحرین سکوت کرده‌اند. ولی در موضوع سوریه به این کشور سلاح ارسال می‌کنند.

رییس مجلس شورای اسلامی افزود:‌ این نشان می‌دهد که سود و زیان سیاسی توسط این کشورها مبنای کار است.

لاریجانی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در عراق استراتژی دقیقی در پیش گرفت همچنین در لبنان، فلسطین و افغانستان نیز دقیق عمل کردیم.

نماینده مردم قم با اشاره به مباحث داخلی کشور، امنیت داخلی کشور را با چند چالش روبرو دانست و خاطرنشان کرد: چالش‌هایی که در حوزه امنیت داخلی به وجود آمده است در وزن یک نظام اسلامی نیست، اشرار و مواد مخدر از مهمترین دلایل این ناامنی‌ها است. البته نیروی انتظامی حرکت‌های خوبی را برای مقابله با اشرار، قاچاقچیان مواد مخدر و معتادان در پیش گرفته است. با این وضع اثرات سوء این ناامنی‌ها در توسعه کشور و بر افراد تاثیر منفی دارد.

وی تاکید کرد: تلاش ایران برای ضربه زدن به قاچاقچیان و معتادن از مسائل اجتماعی ما است که باید به آن‌ها توجه کنیم.

وی با بیان اینکه در حوزه سیاست داخلی، چالش اساسی نداریم، خاطرنشان کرد: شاید اختلافات داخلی که از حالت جدال احسن به کشمش مبدل می‌شود، حرمت درستی در جمهوری اسلامی نداشته است. در چنین وضعیتی است که باید به آن پنج رکنی که مورد تاکید امام حسین است توجه و آنها را در جامعه نهادینه کرد. نباید رفتارهای دریدگی به وجود آید تا افراد نسبت به هم کینه پیدا کنند. در سیره امام حسین باید به مراتب ادب، حیا و خوش خلقی توجه ویژه‌ای کرد.

وی تاکید کرد:‌ گاهی، راه یکی است ولی روش‌ها با یکدیگر متفاوت است، اما در نظامی که در راس آن ولایت فقیه است این چالش‌ها چندان اهمیتی ندارند هر چند که این مسائل برای جامعه پر هزینه است و می‌توان با هزینه کمتری مسائل را دنبال کرد.

رییس مجلس شورای اسلامی اوضاع اقتصادی داخلی را پاشنه آشیل مسائل داخلی و بین المللی کشور دانست وافزود: اوضاع اقتصادی داخلی چند وجهی است اول، تحریم‌های اقتصادی است. فکر می‌کنم ملت توانایی مقابله با تحریم‌ها را دارند. موضوع بعد نحوه مدیریت شرایط داخلی است. اگر ظرفیت‌های داخلی به درستی کنار هم قرار گیرد مشکلاتی مثل بیکاری و گرانی برطرف می‌شود. اما گر ریشه مشکلات اقتصادی به گردن تحریم‌ها انداخته شود نگاه واقع بینانه‌ای نداشته‌ایم بلکه مسائل اقتصادی سهم بیشتری در بروز این مشکلات دارد.

وی سپس با اشاره به نابسامانی قیمت مرغ و گندم گفت: به طور مثال قیمت مرغ در ماه رمضان به 8 هزار و 500 تومان رسید درحالی که تحریم‌های اقتصادی غرب بیشتر شده است این مشکل چطور حل شد. یقینا تدبیر شد یا درباره گندم چنین وضعیتی وجود داشت. جمعیت گندم کار کشور بیش از دو میلیون نفر است که مدتی به دلیل قیمت گذاری نامناسب خرید تضمینی گندم مضطرب شدند.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به آثار منفی رشد نقدینگی طی سال‌های گذشته گفت: رشد نقدینگی طی سال‌های اخیر از 65 به بیش از 400 هزار میلیارد تومان افزایش یافت اگر این حجم نقدینگی به تولید تزریق می‌شد رونق اقتصادی شکل می‌گرفت. ولی این نقدینگی به بازارهایی که نقدشوندگی سریعی داشتند سراریز شد و بحران‌های اقتصادی به وجود آمد.

وی در نتیجه گیری از سخنانش گفت: چالش‌های اقتصادی و بین المللی اصلی‌ترین دلایل مشکلات امروز کشور است. در صحنه بین المللی به کسی جایزه نمی‌دهند، غربی‌ها باید احساس کنند که کشور مقاوم شده‌ است، بنابراین اگر شرایط داخلی اصلاح شود راه حل بین المللی نیز به سرانجام می‌رسد. در یک جمله، سامان دادن به وضعیت اقتصادی نقطه‌ی کانون حل مشکلات کشور است و یقینا مردمی کردن تولید منجر به توسعه اقتصادی می‌شود.

رییس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: این مسئله مورد تاکید مقام معظم رهبری است که علاج وخیم وضعیت اقتصادی را مدت‌ها است بیان کردند، در شهرستان آران و بیدگل کارخانجات زیادی وجود دارد که نیاز به بسترسازی اقتصادی دارند اگر سرمایه در گردش این کارخانجات تامین شود بسیاری از مشکلات اقتصادی واحدهای صنعتی، دامی و کشاورزی برطرف می‌شود.

لاریجانی در راهکارهایی به تشریح دیدگاه‌هایش برای سامان دادن به وضعیت اقتصادی پرداخت و افزود: در وهله اول باید سیاست‌های اقتصادی شفاف و روشن شود و افراد بدانند چگونه می‌توانند کارآفرینی کنند. در گام دوم تغییرات در سیاست‌های اقتصادی نباید زیاد باشد، برنامه‌ریزی با سیاست‌های اقتصادی قابل انجام است و سرمایه‌ها در امور کوتاه مدت سرمایه گذاری نمی‌شود. در حرکت سوم باید تلاش شود نقدینگی بیش از این گسترش نیابد در غیر این صورت تورم و گرانی افزایش می‌یابد.

وی افزود:‌ البته برخی می‌گویند با افزایش نقدینگی چیزی نصیب مردم می‌شود، باید به آنان گفت این چه محاسبه‌ای است که در یک جیب مردم پول گذاشته شود و از جیب دیگر آنان چند برابر برداشت شود. کشورهایی که توسعه می‌یابند تورم کمتر از سه درصد دارند و مردم در این کشورها با اشتیاق سرمایه گذاری می‌کنند.

وی هشدار داد:‌ در شرایط رکود و تورم نمی‌توان اقتصاد را جراحی کرد زمان جراحی اقتصادی استقرار شرایط مناسب است.

نماینده مردم قم تسهیل فضای کسب و کار را از دیگر راهکارهایش برای حمایت از کارآفرینان دانست و افزود: برای رشد تولید باید از دانشجویان کم سرمایه شروع کرد تا به کارخانجات بزرگ رسید. مردم باید با کرامت زندگی کنند برای این کار باید شغل داشته باشند تا درآمد کسب کنند پول گذاشتن در جیب مردم و هزینه از بین رفتن اشتغال سیاست نادرستی است رهبر انقلاب بر اشتغال مردم و امرار معاش از دسترنج خود تاکید دارند.

وی با اشاره به اقدامات مجلس برای توسعه فضای کسب و کار گفت: در مجلس هشتم و نهم دو طرح برای تسهیل فضای کسب و کار مورد بررسی و تصویب قرار گرفت هر اقدامی که شرایط کسب و کار را مشکل کند و در نهایت منجر به از بین رفتن اشتغال شود محکوم است و باید در تولید نشاط به وجود آید.

لاریجانی با بیان اینکه در محصولات استراتژیک باید به خودکفایی برسیم، خاطرنشان کرد: در گندم، برنج و گوشت باید خودکفا شویم. رهبر معظم انقلاب از دو دولت قبل بر خودکفایی در محصولات استراتژیک تاکید داشتند و در این دولت نیز بر این مسئله تاکید کرده‌اند. 16 و 17 سال قبل برخی می‌گفتند مصحلت کشور در تولید گندم نیست بلکه در تولید پسته است. خودکفایی محصولات استراتژیک موجب به سنگ خوردن تیر دشمنان می‌شود.

وی مشارکت مردم را در تولید موجب مردمی شدن اقتصاد دانست و افزود: عادت کردن فارغ التحصیلان به کار در بخش دولتی باید از ذهن‌ها خارج شود. البته مخالف سرمایه گذاری دولتی نیستم، ولی این کار تورم زا است، چرا که نقدینگی توسط دولت در یک بخش افزایش می‌یابد و این مسئله تورم‌زا است. افزون بر آن اگر مردم در حوزه‌های اقتصادی مشارکت نداشته باشند، باز سیاست‌های اقتصادی محکوم به شکستند. چرا که ابتکارات مردم و رقابت مورد توجه قرار نگرفته است.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در قانون هدفمندسازی یارانه‌ها حمایت از بخش تولید یک اصل بود، گفت: در هدفمندسازی یارانه‌ها باید تسهیلات ارزان به تولید پرداخت می‌شد که نشد. این امر موجب فراگیری اقتصاد می‌شد که موضوعی ضروری است.

لاریجانی تاکید کرد: مجموعه این اظهارات منجر به شکوفایی اقتصادی می‌شود البته همه این پیشنهادات با اصلاح رفتارها، مدیریت‌ها و سیاست‌ها قابل دستیابی است. نیاز به فروش زیاد نفت و گاز نداریم بلکه با عزم، تصمیم گیری درست و برنامه ریزی عقلانی می‌توان مدیریت درستی در حوزه اقتصاد اعمال کرد و البته مشورت در امور موجب مشارکت عقول دیگران در کارها می‌شود که موجب نتیجه گیری درست سیاست‌ها می‌شود.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید از کارآمدی نخبگان استفاده کرد، خاطرنشان کرد: در مجلس طرح‌های مستمری با مسوولان اجرایی داریم گاهی اختلاف نظرها با دولتمردان بوجود می‌آید، ولی اراده مجلس باز کردن خطوط اجرایی مسائل مطرح شده در این جلسه است. هر یک از مدیران اجرایی در این مسیر حرکت کنند از آنان حمایت می‌کنیم. اما آنجا که نظر دولتی‌ها در مخالفت با این مسیر باشد نمی توانیم از حقوق ملت کوتاه بیاییم.

لاریجانی هشدار داد: مطمئن باشید اگر تورم در کشور افزایش یابد فشار غربی‌ها بر ایران افزایش می‌یابد. برای ممانعت از این کار وضع داخلی به لحاظ اقتصادی باید وضع مستقری شود.

نماینده مردم قم در مثالی گفت: نوسانات نرخ ارز موجب موضع گیری فوری رییس جمهوری آمریکا شد، وی اوضاع ایران را "فضاحت‌بار" ارزیابی کرد. اگر نقطه ضعف پیدا کنیم غربی‌ها به درستی سوء استفاده می‌کنند. در این دوره باید با مشورت دقیق، استفاده از نخبگان و حمایت از تولید حرکت کنیم.

وی افزود: در تلاطم اقتصادی اخیر مجلس از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها تا پایان سال جلوگیری کرد، همچنین مصوب کرد مابه التفاوت نرخ ارز صرف کسری بودجه و حمایت از تولید شود. در طرح تسهیل فضای کسب وکار همین مسیر را دنبال می‌کنیم تداوم این مسیر یقینا رفتار غرب با ایران را تغییر می دهد.

وی در اظهاراتی در خصوص سخنان اخیر مقام معظم رهبری گفت: سخنان 19 دی مقام معظم رهبری بسیار مهم بود. نباید حضور مردم در انتخابات را به چالش کشید. بی توجهی به این مسئله موجب تخریب گذشته و آینده انتخابات مردمی می‌شود.

وی در پایان با تقدیر از مسوولان دخیل در آزادسازی زائران ایرانی زندانی در سوریه گفت: زائران آزاده شده ایران در سوریه با ارتباطات با برخی کشورها و همچنین مسوولان سوریه آزاد شدند و آنان نشان دادند رفتارهای داهیانه مسوولان منطقه‌ای و داخلی است که از این اقدام آنان تشکر می‌کنم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha