• چهارشنبه / ۲۰ دی ۱۳۹۱ / ۱۲:۲۹
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 91102012262

داستان دنباله دار رابرت لوینسون و ادعاها درباره‌ حضورش در ایران

 داستان دنباله دار رابرت لوینسون و ادعاها درباره‌ حضورش در ایران

در حالی که حدود شش سال از ادعای ناپدید شدن رابرت لوینسون مامور سابق اف بی‌آی در ایران می‌گذرد، خبرگزاری آسوشیتدپرس که پیشتر در گزارشی احتمال حضور او در ایران را با استناد به تصاویری ویدئویی رد کرده بود، این بار با استناد به همان تصاویر ویدیویی و عکس‌هایی که ادعا می‌کند همزمان با آن در اختیار خانواده‌ لوینسون قرار گرفته بود، این‌بار به نقل از مقامات آمریکایی ادعا کرد لوینسون در ایران است.

در حالی که حدود شش سال از ادعای ناپدید شدن رابرت لوینسون مامور سابق اف بی‌آی در ایران می‌گذرد، خبرگزاری آسوشیتدپرس که پیشتر در گزارشی احتمال حضور او در ایران را با استناد به تصاویری ویدئویی رد کرده بود، این بار با استناد به همان تصاویر ویدیویی و عکس‌هایی که ادعا می‌کند همزمان با آن در اختیار خانواده‌ لوینسون قرار گرفته بود، این‌بار به نقل از مقامات آمریکایی ادعا کرد لوینسون در ایران است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی به نقل از مقامات اطلاعاتی آمریکا ادعا کرد که دو سال پس از آن‌که انتشار تصویر ویدیویی و عکس‌های رابرت لوینسون باعث طرح این احتمال شد که او به دست تروریست‌ها افتاده است اکنون مقامات آمریکایی دولت ایران را در پس انتشار این تصاویر می‌بیند.

این در حالی است که دولت ایران داشتن هرگونه اطلاعات درباره‌ی رابرت لوینسون را تکذیب کرده است.

عکس‌هایی که آسوشیتدپرس منتشر کرده و مدعی است مربوط به رابرت لوینسون است و خانواده‌اش در اختیار این خبرگزاری قرار داده‌اند، لوینسون را با موی بلند و نامرتب خاکستری رنگ و ریش بلند و نامرتب نشان می‌دهد.

بنابراین گزارش این عکس‌ها را خانواده لوینسون اواخر سال 2010 دریافت کرده‌اند و تصایر ویدیویی که از وی منتشر شده بود نیز مربوط به اوایل سال 2011 است.

آسوشیتدپرس افزود که هیلاری کلنیتون، وزیر امور خارجه آمریکا در پاسخ به تکذیب‌های ایران و در بحبوحه‌ی گفت و گوهای سری با دولت ایران در مارس 2011 در بیانیه‌ای اعلام رد که لوینسون جایی در آسیای جنوبی نگهداری می‌شود. این طور برداشت می‌شد که ممکن است لوینسون در دست گروهی تروریستی یا سازمانی جنایی در پاکستان یا افغانستان باشد. و این بیانیه نشان دهنده حسن نیت در برابر ایران بود که آمریکا امیدوار بود باعث شود تهران به بازگشت او کمک کند اما اتفاقی نیفتاد.

به ادعای این گزارش، اکنون که دو سال از آن زمان می‌گذرد برخی مقامات آمریکایی دست اندرکار این پرونده اتفاق نظر دارند که با وجود انکار ایران، تقریبا این یقین وجود دارد که سرویس اطلاعاتی ایران در پشت انتشار تصویر ویدیویی 54 ثانیه‌ای و پنج عکس منتشر شده از او که به صورت ناشناس برای خانواده‌اش ایمیل شده، قرار دارد.

این مقامات که خواسته‌اند نام‌شان فاش نشود مدعی شده‌اند که نحوه‌ ارسال تصاویر ویدئویی و عکس‌ها نشان می‌دهد که جاسوس‌های حرفه‌ای در آن نقش داشته‌اند و بنابراین گزارش چنین نتیجه‌ای مبتنی بر تحلیل‌های اطلاعاتی دولتی آمریکاست.

بر اساس این گزارش، در عکس‌های منتشر شده منتسب به لوینسون، او لباسی نارنجی رنگ شبیه لباس زندانیان گوانتانامو را به تن دارد و خانواده او در آوریل 2011 آن را دریافت کرده‌اند. در هر یک از پنج عکس منتشر شده فردی که ادعا می‌شود لوینسون است پیامهای متفاوتی را روی کاغذی که در دست دارد نشان می‌دهد. پیام‌هایی نظیر " من در گوانتانامو هستم" ، " آیا می‌دانید (گوانتانامو) در کجا قرار دارد؟ " و یا " این نتیجه 30 سال خدمت برای آمریکا است".

بر اساس این گزارش مامورین آمریکایی در افغانستان سعی کردند موبایلی را که از طریق آن این تصاویر ارسال شده ردگیری کنند اما صاحب موبایل هیچ ربطی به این موضوع نداشته است. برای تصاویر ویدیویی ارسال شده نیز از همین روش استفاده شده و از کافی‌نتی در پاکستان در نوامبر 2010 ارسال شده است.

بنابراین گزارش مقامات آمریکایی صرفا با استناد به اینکه افرادیکه در این قضیه دست دارند حرفه‌ای بوده‌اند و هیچ اشتباهی نکرده‌اند به این نتیجه رسیده‌اند که این موضوع کار یک سرویس اطلاعاتی حرفه‌ای نظیر وزارت اطلاعات و امنیت ایران است!

در ادامه این گزارش با طرح این ادعا به نقل از مقامات آمریکایی آمده است که ایرانی‌ها در نشستی میان دو کشور به آمریکایی‌ها گفتند به دنبال لوینسون هستند و حملاتی در بلوچستان انجام می‌دهند اما آمریکایی‌ها در نهایت به این نتیجه رسیده‌اند که ایران این داستان را سرهم‌بندی کرده زیرا هیچ حمله‌ای صورت نگرفته است. این مقامات مدعی شده‌اند که این حقه ضد اطلاعاتی ایران برای آن بوده که متوجه شود آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا چطور کار می‌کنند.

همسر لوینسون که این تصاویر را منتشر کرده به فاکس نیوز گفت: احساس می‌کنم باید به این موضوع توجه بیشتری شود و به همین دلیل است که این تصاویر را منتشر کردم.

خبرگزاری آسوشیتدپرس آذر ماه سال گذشته خبری را در این باره منتشر کرده بود و نوشته بود این مامور بازنشسته اف. بی. آی در ویدئو و عکس‌هایی دیده شده که نشان می‌دهد او در تمام این مدت، در افغانستان یا پاکستان به گروگان گرفته شده بوده است.

بنا بر گزارشی که سال گذشته توسط این خبرگزاری منتشر شد، لوینسون در ویدئویی که نوامبر 2010 برای خانواده اش ایمیل شد، از دولت آمریکا خواست تا به درخواست‌های گروگان‌گیرها پاسخ مثبت دهد.

لوینسون در این پیام ویدیویی گفته بود: با من خوش رفتاری شده است، اما من به کمک دولت آمریکا نیاز دارم. می‌خواهم آمریکا به خواسته‌های گروهی که در سه سال و نیم گذشته من را نگاه داشته‌اند، عمل کند... و خواهش می‌کنم کمک کنید تا من به خانه بازگردم.

بآسوشیتدپرس گزارش کردکه در این پیام ویدیویی لوینسون تاکید کرده که از وضعیت سلامت چندان خوبی برخوردار نیست و افزوده است: «داروی دیابت من به سرعت در حال تمام شدن است.» به علاوه در این پیام ویدیویی به نظر می‌رسد لوینسون مقدار قابل توجهی وزن کم کرده است، اما نشانی از آزار جسمی در وی دیده نمی‌شود.

در این پیام ویدیویی همچنین از آمریکا خواسته شده است تا زندانیانی را که فهرست نام آن‌ها با این پیام ویدیویی ارسال شده است، آزاد کنند، اما مقامات واشنگتن می‌گویند که هیچیک از افرادی که نام‌شان در این فهرست آمده، در اختیار آمریکا نیستند.

بر اساس آن گزارش، دولت آمریکا پیش از آن تلاش داشته این‌گونه القا کند که مقامات امنیتی ایران لوینسون را دستگیر کرده‌اند تا جمهوری اسلامی بتواند از وی به عنوان برگ برنده‌ای در مذاکره با واشنگتن استفاده کند.

با وجودی که این تصاویر نوامبر 2010، یعنی بیشتر از یک سال از انتشار خبر قبلی آسوشیتد پرس در اختیار دولت آمریکا قرار گرفته بود اما در آن مدت مقامات آمریکایی با سکوت درباره پیدا شدن این سرنخ‌ها بارها از مقامات ایران می‌خواستند اطلاعاتی درباره محل نگهداری لوینسون در اختیارشان قرار دهند.

در گزارش آسوشیتدپرس درباره تصویر ویدئویی آمده بود: این ویدئو، در واقع سرنخ‌های جالبی را مبنی بر آن به دست می‌دهد که لوینسون اصلا در ایران نبوده است، بلکه در پاکستان، واقع در صدها مایل دورتر از مکانی که ناپدید شده، گروگان گرفته شده است. عکس‌هایی که چند ماه بعد از ارسال ویدئو، فرستاده شده نیز اطلاعاتی را مبنی بر آن‌که لوینسون در افغانستان است، به دست می‌دهد. تحلیل مقامات اطلاعاتی آمریکا نشان می‌دهد لوینسون در جملات خود از واژه «گروه» استفاده کرده که بر این اساس باید گفت یک سازمان تبهکاری یا گروهی تروریستی او را در اختیار دارد و نباید یک دولت را به نگه داشتن وی متهم کرد. او در جملات خود گفته بود که «اینجا» نگه داشته شده؛ بنابراین این نشان می‌دهد که او اصلا جابجا نشده است.

حالا با گذشت بیش از یک سال از انتشار گزارش قبلی آسوشیتد پرس درباره تصویر ویدئویی لوینسون این بار همین خبرگزاری عکس‌هایی را از او منتشر کرد و داستان را به شکلی دیگر باز هم به استناد به تحلیل آمریکایی‌ها منتشر کرد و بر خلاف گزارش قبلی و در گردشی کامل ایران را مقصر جلوه داد. به نظر می‌رسد که آمریکا صرفا با اتهام‌زنی در حوزه‌های مختلف و به اشکال گوناگون در فواصل زمانی گوناگون فقط قصد افزایش فشارها بر ایران را دارد. با این شواهد گمان نمی‌رود که اصلا بتوان پایانی برای چنین داستان‌هایی متصور شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha