• یکشنبه / ۱۷ دی ۱۳۹۱ / ۱۴:۰۷
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 91101710024
  • خبرنگار : 71362

دیدار وزیران خارجه ایران و بنین

وزیر خارجه بنین مواضع ایران در سوریه را قابل تقدیر دانست

وزیر امور خارجه کشورمان که در اولین مرحله سفر به چند کشور آفریقایی در بنین به سر می‌برد، روز یک‌شنبه در کوتونو با نصیروآریفاری باکو، همتای خود از بنین گفت‌وگو و تبادل نظر کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان که در اولین مرحله سفر به چند کشور آفریقایی در بنین به سر می‌برد، روز یک‌شنبه در کوتونو با نصیروآریفاری باکو، همتای خود از بنین گفت‌وگو و تبادل نظر کرد.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، وزیر امور خارجه بنین در این دیدار ضمن خیر مقدم به هیات ایرانی سفر وزیر خارجه کشورمان را به این کشور را نشانه‌ای برای تقویت‌ همکاری‌ و همبستگی دو ملت توصیف کرد.

او گفت: دو کشور سال‌ها است که دارای رابطه سیاسی هستند لیکن معتقدیم در چند سال گذشته مناسبات بیش‌تر تقویت شده و ما خواستار تحکیم بیش‌تر روابط دو کشور هستیم.

آریفاری باکو با اشاره به همکاری‌ها و سیاست جمهوری اسلامی ایران نسبت به آفریقا و کشور بنین این امر را نقطه عطفی برای ارتقای سطح همکاری‌ها و گسترش روابط با ایران دانست و افزود:‌ به همین منظور در سفر سال گذشته به ایران برای تقویت همکاری‌ها چهار یادداشت تفاهم به امضاء رساندیم.

وی تاکید کرد: با سفر رییس‌جمهور بنین به تهران برای شرکت در اجلاس سران "نم" سطح گفت‌وگو‌های سیاسی میان دو کشور را نیز ارتقاء بخشیدیم.

وزیر خارجه بنین تصریح کرد: ایران به عنوان یک قدرت منطقه‌یی که قادر به حل و فصل و مدیریت مسائل منطقه است و هم‌چنین به عنوان رییس جنبش غیرمتعهد‌ها نیز می‌تواند سطح روابط دیپلماتیک میان کشورها را ارتقاء دهد.

او با رد تهدید، خشونت و جنگ تحمیلی به بهانه حل مشکلات کشورها، از ابتکار جمهوری اسلامی ایران برای ایجاد شرایط گفت‌وگو در جهت حل بحران سوریه تقدیر کرد و گفت: مواضع و سیاست‌های ایران که مبتنی بر کمک به حل و فصل مشکلات منطقه و برقراری صلح است قابل تجلیل و تقدیر است.

آریفاری باکو با اشاره به بیانات ارزشمند مقام معظم رهبری در اجلاس سران نم در تهران که سران کشورهای حاضر در اجلاس را تحت تاثیر قرار داد، گفت: ما معتقدیم برخلاف جوسازی‌ها جمهوری اسلامی ایران به دنبال انرژی هسته‌یی صلح‌آمیز است.

صالحی نیز در این دیدار با اشاره به توافقات همکاری میان دو کشور اظهار کرد: باید با ایجاد بسترهای لازم برای توسعه روابط مردمی دو کشور، ارتباط و رفت و آمد‌های مردمی را ارتقاء‌دهیم.

وی هم‌چنین در این راستا بر اهمیت روابط و همکاری‌های پارلمانی تاکید کرد و همکاری در چارچوب سازمان‌ها و مجامع منطقه‌یی و بین‌المللی از جمله سازمان همکاری اسلامی،‌ جنبش غیرمتعهد‌ها و اتحادیه آفریقا از دیگر زمینه‌های مهم همکاری توصیف کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد:‌کشور بنین به عنوان ریاست اتحادیه آفریقا می‌تواند نقش مهمی در تحولات و مسائل بین‌المللی ایفا کند.

او از حضور فعال هیات بلند پایه بنین به سرپرستی رییس‌جمهور این کشور در اجلاس سران نم در تهران تقدیر کرد.

در این دیدار هم‌چنین آخرین تحولات جاری در آفریقا از جمله آخرین تحولات در کشورهای مالی و آفریقای مرکزی مورد بررسی و رایزنی قرار گرفت و وزیر امور خارجه بنین به تشریح آخرین تحولات این منطقه پرداخت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha