• چهارشنبه / ۶ دی ۱۳۹۱ / ۱۰:۲۸
  • دسته‌بندی: سلامت
  • کد خبر: 91100603763
  • منبع : نمایندگی کرمانشاه

یک دندانپزشک: دندان‌های شیری راهنمای رویش صحیح دندان‌های دائمی هستند

یک دندانپزشک: دندان‌های شیری راهنمای رویش صحیح دندان‌های دائمی هستند

یک دندانپزشک معتقد است: دندان‌های شیری راهنمای رویش صحیح دندان‌های دائمی هستند و از این جهت مراقبت و نگهداری از آنها از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است.

یک دندانپزشک معتقد است: دندان‌های شیری راهنمای رویش صحیح دندان‌های دائمی هستند و از این جهت مراقبت و نگهداری از آنها از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است.

دکتر داریوش نظری در گفت وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه کرمانشاه، گفت: یکی از اصلی‌ترین کارکرد دندان‌های شیری این است که راهنمای رویش دندان‌های دائمی هستند و از این رو مراقبت و نگهداری از آنها می‌تواند فرد را در داشتن دندان‌های دائمی مناسب کمک کند.

وی مهمترین نقش و اهمیت دندان‌های شیری را جویدن، زیبایی و تکلم عنوان و ابراز داشت: حفظ فضای کافی برای رشد دندانهای دائمی و جایگزینی مناسب آنها یکی از اصلی‌ترین کارکردهای دندان شیری است.

این دندانپزشک در ادامه به خانواده‌ها هشدار داد: از آنجایی که دندان آسیاب دائمی در سن شش سالگی به بعد در پشت دندان‌های شیری رشد می‌کند و معمولا با دندان‌های شیری اشتباه گرفته می‌شود در زمینه مراقبت از این دندانها توجه کافی داشته باشند.

نظری ادامه داد: با توجه به اینکه این دندان‌ها در پشت دندانهای شیری قرار دارند و به اشتباه به عنوان دندان شیری شناخته می‌شوند، معمولا در نگهداری آنها سهل انگاری می‌کنند که این امر سبب پوسیدگی دندان‌های دائمی می‌شود و مشکلات بعدی بوجود می‌آورد تا آن جا که در سنین 9 تا 10 سالگی فرد با پوسیدگی‌های وسیع روی دندان‌های دائمی مواجه می‌شود.

نظری ادامه داد: از سوی دیگر یکی از اصلی‌ترین کارکردهای دندان شیری این است که راهنمای صحیح رویش دندان‌های دائمی هستند و در صورتی که دندان‌های شیری زودتر از زمان خود کشیده شوند، رشد دندان‌های دائمی با مشکل روبرو می‌شود و فضای خالی دندان سبب کج شدن دندان‌های شیری می‌شود و این مسئله در جای خود می تواند سبب بعضی از نهفتگی دندانهای دائمی شود.

وی تصریح کرد: در صورتی که روال طبیعی افتادن دندان های شیری سپری شود با ریزش هر دندان شیری و رسیدن آن به مرز افتادن، دندان دائمی کم کم جایگزین آن می‌شود.

نظری در ادامه در خصوص روند رویش دندان‌های شیری و دائمی گفت: این روند شامل چهار دوره مختلف است که نخستین دوره آن از زمان تولد تا سن سه سالگی است و در این زمان تمامی دندان های شیری که شامل 20 دندان است، تکمیل می‌شوند.

وی افزود: در دوره دوم که شامل سنین سه تا شش سالگی است حالت سکون نامیده می‌شود و در این زمان دندان‌های تکمیل شده هیچ رشدی ندارند.

نظری سنین بین 6 تا 12 سالگی را فاصله افتادن دندان‌های شیری و جایگزینی دندان‌های دائمی دانست.

به گفته این دندان پزشک، در سنین پس از 12 سالگی به هیچ وجه نباید دندان شیری در دهان فرد وجود داشته باشد و فرد باید 28 دندان دائمی داشته باشد. تنها دندانی که در سنین بالای 12 سالگی و اغلب پس از سن 18 سالگی رشد می یابد، دندان عقل است.

وی سپس به والدین توصیه کرد: دندان‌های شیری از لحظه خروج از فک نیاز به تمیز کردن و مراقبت جدی دارند و در این خصوص لازم است از مسواک‌های خاص سنین مختلف استفاده شود.

نظری ادامه داد: از سنین پس از دو سالگی استفاده از نخ دندان باید به صورت کنترل شده انجام گیرد.

وی در پایان به خانواده‌ها توصیه کرد: نحوه مراقبت صحیح از دندان را به کودکان خود آموزش دهند تا آنها در آینده مشکلات کمتری در این خصوص داشته باشند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha