• شنبه / ۲ دی ۱۳۹۱ / ۲۲:۲۲
  • دسته‌بندی: دولت
  • کد خبر: 91100201199

رییس‌جمهور/2/:بار تورم‌زایی هدفمندی یارانه‌ها تخلیه شده است/وابستگی به نفت را کم می‌کنیم

احمدی‌نژاد در ادامه گفت‌وگوی زنده خود از شبکه اول سیما گفت: نسبت درآمد 10 درصد ثروتمند به 10 درصد فقیر در سال 89، 12/45 برابر بوده است که این رقم در سال 90 به 10/17 رسیده است؛ البته این در بخش شهری بوده است.

احمدی‌نژاد در ادامه گفت‌وگوی زنده خود از شبکه اول سیما گفت: نسبت درآمد 10 درصد ثروتمند به 10 درصد فقیر در سال 89، 12/45 برابر بوده است که این رقم در سال 90 به 10/17 رسیده است؛ البته این در بخش شهری بوده است.

به گزارش ایسنا، محمود احمدی‌نژاد در ادامه اظهار کرد: این نسبت در شهر روستایی از 12/33 درصد به 3/9 درصد رسیده است. در ضریب جینی دو دهک بالا به دو دهک پایین، از 41 صدم در سال 89 به 37 صدم در سال 90 رسیده است. به عبارتی در بخش شهری این آمار از 38 درصد به 6/35 و در بخش روستایی از 34 صدم رسیده است. اینها نشان می‌دهد که با وجود همه تحولات سنگین و تغییراتی که ایجاد شده، هنوز روند رو به بهبودی است.

وی در پاسخ به پرسشی درباره تورم در سال‌های اخیر نیز گفت: تورم در کشور ما دلایل ساختاری دارد و از 40 - 50 سال گذشته تاکنون همواره با آن روبه‌رو بوده‌ایم و جالب است که در فاصله‌های 5 ساله متوسط تورم همواره یکسان بوده است. تورم در سال 89، 12/8 بوده است که این رقم در دی‌ماه 90، 20/9 رسیده است و تورم نقطه به نقطه در دی‌ماه 90 با متوسط تورم آن سال یکسان شده است. این نشان می‌دهد که پتانسیل و بار تورم‌زایی هدفمندی یارانه‌ها در دی‌ماه 90 تخلیه شد و این مطابق با پیش‌بینی‌های ما بود. البته باید بگویم که ما در این سال‌ها با افزایش قیمت‌های جهانی هم مواجه بوده‌ایم که به اندازه هر یک درصد افزایش تورم جهانی، 8 دهم درصد در کشور ایجاد می‌شود. به هرحال با وجود به اینکه رقم با افزایش تورم مواجه بوده‌ایم توانسته‌ایم اصلاح ساختارهای مناسبی را ایجاد کنیم.

رییس‌جمهور در پاسخ به اینکه "در میان مردم تصوری که نسبت به افزایش تورم وجود دارد بیشتر است"، گفت: البته باید چند نکته مشخص شود. ما امروز که صحبت می‌کنیم درباره میزان تورم در سال 90 است که مردم در آن سال راحت‌تر بوده‌اند و تورمی که ما حساب می‌کنیم براساس روشی است که 30 سال است محاسبه می‌شود و سبد کالای مشخصی دارد. از سوی دیگر تورم در دهک‌های مختلف درآمدی تاثیرات متفاوت دارد. به عنوان مثال خانواده‌ای که مرغ و تخم‌مرغ بیشتری مصرف می‌کنند، امروز تورم در این قسمت تاثیر بیشتری بر زندگی او می‌گذارد اما کسی که مصرف این مواد تنها هزینه گوشه‌ای از زندگی‌اش است، با تاثیر کمتری از تورم مواجه است.

احمدی‌نژاد به افزایش قیمت‌ها اشاره کرد و افزود: بخشی از افزایش قیمت‌ها به خاطر افزایش قیمت ارز است که دولت با طرح‌هایی که اجرا کرد، تلاش کرد آن را کنترل کند و توانست اثرات آن را روی سایر کالاها کمتر کند و موفق شده است. همانطور که می‌دانید دشمنان گفتند که این تحریم‌ها هوشمند و فلج‌کننده است و خرید نفت ما کاهش یافت و حتی نمی‌گذارند پولش جابه‌جا شود که اینها در بخش تجارت ما که وابسته به نفت است، ضربه وارد کرده است، اما تاکنون توانسته‌ایم این ضربه را مهار کنیم و آنطور که آنها فکر می‌کردند نشده است. آنها خیال می‌کردند از نظر اقتصادی در کشور ازهم‌گسیختگی ایجاد می‌شود که چنین نشد. در دراز مدت هم طرح‌هایی را آماده کرده‌ایم که وابستگی به ارزهایی که حاصل از فروش نفت است را کمتر کنیم. ما اجازه نمی‌دهیم که آنها از اهرم‌های اقتصادی برای فشار به ما استفاده کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha