• شنبه / ۲ دی ۱۳۹۱ / ۲۲:۰۴
  • دسته‌بندی: دولت
  • کد خبر: 91100201198
  • خبرنگار : 71038

احمدی‌نژاد/1/: نمی‌توان با اجرای بخشی از هدفمندی یارانه‌ها، تحقق کامل اهداف را انتظار داشت

رییس‌جمهور در گفت‌وگوی زنده خود با مردم که از شبکه یک سیما پخش می‌شد، تاکید کرد: با توجه به قانون هدفمند کردن یارانه‌ها باید گفت در بحث تولید، این قانون موفق عمل کرده است.

رییس‌جمهور در گفت‌وگوی زنده خود با مردم که از شبکه یک سیما پخش می‌شد، تاکید کرد: با توجه به قانون هدفمند کردن یارانه‌ها باید گفت در بحث تولید، این قانون موفق عمل کرده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) محمود احمدی‌نژاد در ابتدای سخنان خود با اشاره به بارندگی خوب امسال از اول سال آبی، ابراز امیدواری کرد که به لطف خداوند این بارندگی‌ها در کشور ادامه پیدا کند تا بخشی از آثار خشکسالی برطرف شود.

وی در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها و آثار آن در جامعه اظهار کرد: قانون هدفمند کردن یارانه‌ها از طرح‌های بزرگ اقتصادی کشور و در واقع باید گفت بزرگ‌ترین طرح اقتصادی بود که در کشور فرصت اجرا پیدا کرده است.

رییس‌جمهور همچنین به طرح تحول اقتصادی در هفت محور اشاره کرد و گفت: اولین بحث طرح تحول اقتصادی، هدفمند کردن یارانه‌ها بود. از طرف دیگر کارهای مربوط به اصلاح نظام بانکی نیز تمام شده است. اصلاح نظام توزیع نیز آغاز شده است. لایحه اصلاح نظام گمرکی را نیز به مجلس داده‌ایم و کارهای عملیاتی مربوط به آن در حال انجام است. در مورد اصلاح نظام مالیاتی نیز لایحه مرتبط با آن را به مجلس شورای اسلامی ارایه داده‌ایم.

وی به بحث تغییر پول ملی و ارتقای ارزش آن و حذف صفرها نیز اشاره کرد و افزود: برای اجرای این امر نیز آمادگی داریم و منتظر هستیم که شرایط مناسب برای اجرای آن ایجاد شود.

احمدی‌نژاد با تاکید بر این‌که "اقتصاد ما دارای بیماری‌های مزمن است"، ادامه داد: با بررسی‌های کارشناسی، طرح تحول اقتصادی آماده شد که هدفمند کردن یارانه‌ها یکی از مهم‌ترین آنها بود.

رییس‌جمهور با بیان این‌که "دولت قصد داشت همه طرح را یکجا اجرا کند ولی با توجه به رفت و آمدهایی که انجام شد، تنها بخشی از طرح اجرا شد"، افزود: قطعا نمی‌توان تمام اهداف این قانون را با اجرایی شدن بخشی از آن محقق کرد ولی حدود 30 درصد آن با قیمت‌های سال 89 اجرا شده است. گرچه اکنون شرایط عوض شده و با توجه به این مقدار ما دستاوردهای خوبی در اجرای این قانون داشته‌ایم.

احمدی‌نژاد با تاکید بر این‌که "با اجرای این قانون، تولید ما نهادینه شده و شاهد رشد آن هستیم"، گفت: رشد تولید ما از سال 89 به 90 رشد 5/2 (پنج و دو دهم) درصدی را شاهد بوده که در واقع رشد مثبتی بوده، گرچه برخی در آن زمان می‌گفتند با اجرای این قانون در دو سه سال اول رشد تولید منفی خواهد بود ولی ما می‌بینیم که 5/2 رشد مثبت صورت گرفته، تولیدات پایه کشور رشد کرده و این‌که برخی می‌گویند به تولید توجه نشده و ضعیف شده حرف درستی نیست.

وی با تاکید بر این‌که تولیدات پایه رشد کرده است، اظهار کرد: در مورد 45 کالای اساسی می‌توان گفت در ارتباط با 24 کالا رشد ما از یک درصد تا 92 درصد بوده، در مورد 20 درصد کاهش داشته‌ایم که البته این مربوط به کالاهایی بوده که با انرژی کار می‌کردند و بعضا دچار نوساناتی شدند و یک کالا نیز تغییری نکرده است.

رییس‌جمهور با بیان این‌که "در بخش تولید موفق بوده‌ایم"، به هدف دوم اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها اشاره کرد و گفت: هدف دوم، کنترل مصرف انرژی بوده است؛ چرا که مصرف انرژی در کشور ما قبل از اجرای این قانون به صورت سرکش و بدون مهار در حال اضافه شدن بود و اگر روند قبل از اجرای این قانون را ادامه می‌دادیم اکنون مصرف بنزین به 135 میلیون لیتر در روز می‌رسید و ما مجبور به واردات 20 میلیارد دلار بنزین می‌شدیم.

احمدی‌نژاد با بیان این‌که در این زمینه موفق به کنترل مصرف شدیم، افزود: در سال 90 نیز مصرف خانگی گاز و برق کاهش پیدا کرده، هم‌چنین مصرف تجاری. البته در بخش صنعت افزایش داشته‌ایم که این نشان‌دهنده توسعه صنعت و افزایش کارکرد آن است.

وی با بیان این‌ که مصرف بنزین و گاز کنترل شده، مصرف گازوئیل نیز تقریبا کنترل شده، به هدف سوم اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها یعنی موضوع عدالت اشاره کرد و گفت: هدف سوم این قانون، اجرای عدالت بود و تمام کسانی که با روش‌های گوناگون درآمد و هزینه‌های دهک‌ها را ارزیابی کرده‌اند مشخص شد که در سال 90 قدرت خرید هفت دهک بالاتر رفته و درآمد دهک‌های پایین بهتر شده است. البته این در شهرها و روستاها متفاوت است. در روستاها وضع بهتر است و در شهرها پایین‌تر.

رییس‌جمهور هم‌چنین گفت: نسبت درآمدی دهک بالا به دهک پایین بهبود پیدا کرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha